Specificaties 32" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-32U4000 Zilver Review

MauvL 14 december 2008, laatste update op 14 december 2008, 2.257 views

Sony Bravia KDL-32U4000 Zilver

Pluspunten

• design
  • beeldkwaliteit
  • prijs

Minpunten

• HDM-herkenning werkt niet (of niet goed)

Mijn wensen waren: mooi stabiel beeld, 32 inch, geen ambilight toeters en bellen en vooral geen glimmend en glanzend zwart plastic uiterlijk.
Ik had me lang blind gestaard op de aanschaf van een full HD tv. Veel reviews gelezen, van Tweakers en Kieskeurig tot ALAtest.
Vervolgens ben ik de winkels gaan kijken. Omdat ik afging op de Sony KDL32W4000, ben ik daarmee aan het vergelijken geslagen.
Wat mij opviel was de TE scherpe belijning van dat Full HD model. Beetje onwerkelijk. Meer en meer viel mijn oog op de betere HD-ready varianten. Het oogde natuurlijker met niet al te zachte randen.
Toen ik de nieuwe 4000-serie van Sony vergeleek, bleek alleen dit model geen zwart glimmende kast te hebben. Deze is fraai matgrijs. Het is het eenvoudigste model maar voldoet. 3 HDMI, 2 scart, nou ja, geen USB. Jammer dan.
Al met al denk ik dat Full HD pas bruikbaar en zichtbaar wordt bij groter dan 32 inch-tv's.

In eerste instantie heb ik met DVB-C + analoog de kanalen laten installeren (kabel van UPC). Installatiegemak is zoals gewend van Sony: eenvoudig.
Ned. 1,2, 3 en SBS6 komen al digitaal binnen en dat zag er boven verwachting goed uit. Ook de analoge kanalen vond ik zeker niet slecht. Zelfs beter dan van mijn 100Hz crt van Grundig (maar die was het ook een beetje aan het begeven).
Het instellen van de apparaten gaat deels goed (autodetect via Scart), maar niet via HDMI (verschillende versies?). Mijn HDM DVDplayer van Philips wordt niet herkend. Instellen op 1080i en het beeld "staat".

Na een week heb ik toch besloten om de HD-mediabox van UPC aan te schaffen. En je weet niet wat je ziet. De HD-kanalen zoals dat rustgevende ZEN.tv (kabbelend water van strandjes, rivieren, watervallen) ziet er superscherp uit. Echt prachtig.
Ook hier geldt dat de mediabox (HDMI) niet herkend wordt. Beste kwaliteit wordt weergegeven via 720p.

De kleuren zijn redelijk instelbaar, maar de standaard weergave is prima. Groen is groen, zwart is echt zwart. De refreshrate is niet zo hoog, maar dat is die van de UPC-doorgifte ook niet. Maar daardoor is niets storends merkbaar. Voetbal, tennis, de bal laat geen "sporen" achter.
Het hoge dynamisch contrast van 30.000:1 werkt hier ook fijn.
Pixeldefecten zijn er gelukkig niet.

Geleuidskwaliteit is goed te noemen. Slechter dan mijn vorige tv, maar die was daar beter op toegerust.

Omdat ik zowat de helft kwijt was aan deze tv ( 480 bij de goedkoopste volgens pricewatch) ten opzichte van wat ik eerst in mijn hoofd had (ca. 900), is de prijs/kwaliteit verhouding super.
Het is het zeer waard en ben ik ook nog eens blij met UPC. :)

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-32U4000 Zilver?

Ik was net iets te vroeg bij de aanschaf en bezit een 32P3000. Mijn broer heeft een 32U2000 van anderhalve jaar geleden en is beter in de kijkhoek.
Hoe is de kijkhoek van deze?
In de specs staat geloof ik 178 graden, maar ik vind geen enkele TV (deze ook niet echt) fraai als je er zo schuin tegenaan kijkt. Worden de tinten wat fletser.
Het staat bij mij in een hoek, diagonaal, en er dan vanaf alle kanten goed zicht zonder verandering van beeldkwaliteit.
Heb deze tv voor 400,- kunnen kopen bij de Media Markt. Lijkt me voor die prijs een prima koop en hoop dat 'ie me bevalt als hij eind deze week geleverd wordt. Aan je review te zien heb ik geen miskoop gedaan.
Bij welke MM was dat? Dan wip ik daar ook even langs. 400E is geen geld.
MM Leeuwarden. Helaas was het een tijdelijke actie afgelopen koopzondag. Denk niet dat ze hem nu nog voor die prijs leveren, maar je zou het kunnen proberen.
Jammer..
Had 'm sowieso liever wat meer in de buurt gehad (024), bedankt voor de info.
Mauvl, heb je ook last van motion blur/ghosting op deze tv? Heb hem nu een paar dagen in bezit en vind dit zeer merkbaar. Heb er veel last van tijdens spellen op Xbox 360/PS3 en DVD's (via PS3). Naast vage beelden verschijnt er ook een groen-bruine waas langs bepaalde objecten tijdens bewegende beelden. Het lijkt mij niet normaal en ben benieuwd of jij hier ook last van hebt. Heb trouwens al de nodige instellingen aangepast maar dit mocht niet baten.
Heeee.. Bij jou werkt de HDMI-herkenning ook niet? Ik heb een 32S3000 en daar werkt dat dus ook niet! Gekke is dat ik meer mensen met een Sony ken waarbij dat ook niet werkt. Lijkt me dus een feature die in het menu staat, maar hardware-matig niet wordt ondersteund :(
Heej

Wij overwegen om Ziggo digitale tv aan te schaffen op dit toestel. Je besteld dan een digitale ontvanger en een smartcard.
Nu heb ik ook digitenne van KPN geprobeerd, en de beeldkwaliteit hiervan was niet veel beter dan het analoge tv signaal wat er momenteel op binnenkomt.
Is digitaal beeld via de kabel van Ziggo beter dan digitenne van KPN? Of moet ik meer geld investeren en de digitale HD ontvanger van Ziggo bestellen als ik wat kwaliteitverschil wil zien? Dat kost dan wel weer 100 euro meer....

En nog iets: als ik mijn laptop aansluit met de VGA kan ik maximaal een resolutie van 1280x720 selecteren, terwijl er op de doos staat dat hij 1377 x 768 (oid) ondersteund. Ligt dat aan mijn videokaart of aan het toestel? Bij de instellingen van de PC word 1377 x 768 ook niet genoemd, hij gaat gelijk naar 1440 x ...)

Edwin

[Reactie gewijzigd door Edwin88 op 30 december 2008 12:34]