MP Elite Power I7-4770 Review

borkhuis 4 februari 2014, 4.932 views

MP Elite Power I7-4770

Pluspunten

• Behuizing ziet er goed uit
  • Extra USB 3.0 poorten op het moederboard
  • Zeker niet duur.

Minpunten

• Zeer slechte support: de website van MP heeft deze PC niet staan, alleen oudere modellen
  • Ook de help desk helpt niet veel: weet niet voldoende over de configuraties en hoe problemen op te lossen
  • Plaatsen van grafische kaart levert veel problemen op

Features Score: 3
Ik heb deze PC uitgezocht vanwege de redelijk lage prijs en goede performance. Mijn belangrijkste zware gebruik is video bewerking, en mijn oude PC werd daar wat te langzaam voor. Behalve de i7 wil ik hier mijn Asus GT630 voor inzetten. Bij de aanschaf heb ik vooraf ge´nformeerd of dit een probleem zou kunnen zijn, en dat was niet het geval.

Over het mainboard was niet veel informatie te vinden: het type MS-7848 komt nergens voor. Het blijkt ook een Medion board te gaan, volgens de BIOS informatie: de BIOS is van AMI, maar de versie is Medion 11112011.

Na de aanschaf (na eerst wat gespeeld te hebben) maar eens geprobeerd om de grafische kaart over te zetten Het gevolg: het systeem begint te piepen en er komt geen beeld uit. Ik heb diverse dingen geprobeert, maar alleen het verwijderen van de grafische kaart hielp. De helpdesk van MP wist mij in het geheel niet verder te helpen.

Daarna telefonisch Mycom in Haarlem maar eens benaderd (via de info-mail heb ik nog nooit een reactie gehad). Daar wist men mij te vertellen dat dit inderdaad een bekend probleem was, en dat zij daarvoor zelfs instructies aan de wand hadden hangen. Ze konden dit voor mij oplossen (kost een paar dagen), of ik kon een kopie van dat papier krijgen.

De instructies in het kort:
  • Verwijder de nieuwe grafische kaart
  • Op het zelfde scherm: Launch CSM: Enable, Boot option filter: UEFI only, Launch Storage OpROM policy en Launch Video OpROM policy beide op Legacy Only
  • ~[Save en Exit, en (na uitschakelen) plaats de video kaart/li]
Tijdens het plaatsen en weer verwijderen van de grafische kaart en het inspecteren van de PC in het algemeen was het mij opgevallen dat op het moederboard w blauwe USB connectoren geplaatst waren. Dit is vreemd: blauwe USB is meestal USB 3.0, en volgens de informatie heeft deze PC alleen 7 USB 2.0 aansluitingen. Toch maar eens geprobeerd om een USB 3.0 disk aan te sluiten, en het blijkt inderdaad te werken: via de normale USB ongeveer 40 MB/sec, via de onboard USB aansluitingen 100 MB/sec

Daarna nog maar eens wat verder gezocht, en het blijkt inderdaad een Medion mainboard te zijn, die onder meer in de Medion Akoya E2040 gebruikt is. Bij diverse reviews zijn foto's van het binnenwerk te zijn, met daarin een mainboard met de aanduiding MS-7848. Maar op deze foto's is ook te zien dat bij deze PC de USB 3.0 aansluiting wel in gebruik is.

Als laatste nog wat performance informatie: de Passmark test geeft een score van 2702 (http://www.passmark.com/baselines/V8/display.php?id=19614731124), wel met 8 GB geheugen en de grafische kaart op maximaal.

• Asus GT630 2GD3
  • Corsair 4 GB

Heb jij ook een MP Elite Power I7-4770?

Mooi ding maar jammer dat de support zo crap is. Je hebt het gelukkig opgelost en een betere videokaart is in de toekomst zeker in te pluggen als je het nodig denkt te hebben. Review is kort en krachtig.

Tip: plaats eens wat foto's en voer meer tests uit voor de ge´nteresseerden onder ons.

Heel veel plezier ermee!
Prima Review.
Deze review was de reden dat ik voldoende vertrouwen had in het systeem om in october 2014 op de Mycom veiling een bod te doen op de MP EP i7-4770; Ik heb er nu een voor slechts EUR 449. Vervolgens ook nog een Corsair 4GB memory erbij gekocht (veiling prijs EUR 36).

De PC doet het prima: start snel op en de Intel Graphics 4600 valt ook nog reuze mee, zolang de game in Low of Medium staat (zonder opties aan).
Op het moederbord is maar een PCI-E connector, wat voor mij OK is aangezien ik tevreden ben met een medium grafische kaart in de PC.

Via de MyCom veiling heb ik nu een ''Sapphire R9 270 2G GDDR5 Dual-X OC with Boost'' gekocht (veiling prijs: EUR132).
Maar nu: ik heb problemen met installeren: het systeem begint te piepen. Ik heb in je review de instructies nog eens nagelezen, echter waar of hoe vindt ik: ''Launch CSM'?
Inmiddels heb ik ontdekt dat de BIOS (Setup Utility) geopend kan worden door [Del] ingedrukt te houden bij het opstarten van de PC. Maar geen CSM (Compatibility Support Module) gevonden.
HELP - Kan je die instructies beter uitleggen?
Voor mensen die een Medion/MSI moederbord hebben en geen beeld krijgen met hun nieuwe videokaart:

Er zit vaak een vendor lock op hun moederbord, dan pakt het moederbord alleen maar bepaalde merken van videokaarten, zo had ik bij de Medion van de buurjongen dat hij geen Powercolor 6850 wilde pakken maar wel een MSI 4850. Toen heb ik de bios geŰdit van de Powercolor 6850 (met radeon bios editor) en het merk daarmee naar MSI veranderd. Vervolgens die bios met een andere pc in die kaart geschoten en toen de kaart in de Medion gedaan, en voila! Beeld! (bij mij werkte een sapphire kaart ook, hij pakt dus wel meerdere merken)

Dit was een Medion met een 3e generatie I7, dus niet de nieuwste. :)
Ik zit ook te kijken naar deze configuratie (ook bij MyCom, vooral de prijs van 699,- incl. OS is redelijk scherp voor een i7 PC). Van het merk Medion ben ik een stuk minder gecharmeerd, ik ben ook benieuwd of de problemen van vroeger nu opgelost zijn (heb veel probleemgevallen op internet gezien mbt dit merk). Het is dus handiger denk ik om de pc gewoon bij de winkel van MyCom te droppen bij problemen, dan kunnen zij het onder garantie direct verhelpen lijkt mij. Ik wil er zelf ook een eigen Grafische kaart inzetten aangezien onboard crap is voor gaming (maar dan moet alles wel werken natuurlijk).
Ik heb deze PC nu ruim 4 maanden, en ik ben er erg tevreden mee. Geen enkel probleem mee gehad en hij voelt nog steeds behoorlijk snel :) Ik moet nog wel een keer de USB3 poorten naar buiten brengen.