Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Sensei [RAW] Heat Orange Review

TweakingRens 4 februari 2014, 894 views

Steelseries Sensei [RAW] Heat Orange

Pluspunten

• Grootte
  • DPI instelbaar
  • Gesleevde kabel
  • Veel knoppen
  • Links- en rechtshandig
  • Overzichtelijke software
  • Laser sensor

Minpunten

• Glossy bovenkant
  • Gewicht niet instelbaar
  • Geen speciale ergonomische gimmicks

> Intro
Ik heb deze muis vandaag aangeschaft, en er zijn op Tweakers helemaal geen reviews over te vinden, dus ik heb maar besloten er een te schrijven. Deze muis was eigenlijk een beetje een impulsaankoop, omdat hij op Wehkamp.nl 50% off is (tot 10 Feb 2014 volgens mij). De rechter muisknop van mijn 'oude' muis (1 jaar oud, Raptor Gaming LM2, kloteding) was het aan het begeven, als ik richtte in een spel ging hij vaak heen en weer van richten en niet richten, als je begrijpt wat ik bedoel. Anyway, ontopic:

> Verpakking
De verpakking is ongeveer hetzelfde als bij, denk ik, 99% van alle retail muizen: een doosje met een flitsend hip interessant design erop (:+) en een doorzichtig plastic hoesje waardoor je de muis kunt zien. In de verpakking zit niet veel, behalve een Steelseries sticker, een quick-start guide en de muis zelf (duh!).

> De muis
Allereerst vind ik het een erg mooie muis. De hoofdreden dat ik de Heat Orange versie heb gekozen is omdat deze 29,99 kostte (zie intro), maar hij past toevallig ook mooi bij mijn Trust GXT18 toetsenbord, dat ook oranje tinten heeft. Verder is het qua vormgeving best een standaard muis, maar van degelijke kwaliteit, wel lichten het logo en het scrollwiel op, de manier waarop is in te stellen (hier later meer over). De kabel is sleeved en heeft ook oranje accenten. Er is aan de bovenkant gekozen voor een soort glossy plastic. Waarom glossy niet wettelijk verboden is (geldt ook voor beeldschermen IMHO), Joost mag het weten, want het trekt vingerafdrukken aan als een malle, en tijdens het gamen krijg je nog al eens zweethanden, dus voor mensen die dan een palm grip gebruiken is dat zeker ook een nadeel (er is wel gewoon een rubberised versie verkrijgbaar). Verder vind ik het er ook niet zo mooi uit zien als matte of rubberised.
Ergonomisch vind ik hem erg fijn. Groot genoeg om comfortabel een palm grip te beoefenen, maar klein genoeg om de claw grip te gebruiken tijdens het gamen. Ook is hij redelijk licht, en het gewicht is niet aan te passen.

> De Layout
De muis is geschikt voor zowel links- als rechtshandigen, en aan allebei de kanten zitten duimknoppen (of ringvingerknoppen, ligt eraan hoe je het bekijkt :+). Nou ken ik een aantal linkshandige mensen, maar ik heb ze nog nooit een muis daadwerkelijk met links zien gebruiken. Het zal wel gebeuren anders was het design niet zo geweest. Aan allebei de kanten zitten dus twee knoppen (Standaard vorige-volgende en PgUp en PgDn aan de linker- en rechterkant respectievelijk, dit is middels de software om te draaien naar linkshandig). Er zit een DPI-switch onder het scrollwiel met een LEDje erboven om aan te geven in welke stand hij staat. Jammer genoeg zijn er maar twee settings mogelijk, bij mijn vorige muis waren dat er drie (en die was 40 goedkoper als je de aanbieding niet mee telt).

> Software
De software is overzichtelijk en makkelijk te gebruiken. Je kunt er acties aan de knoppen binden (doe ik persoonlijk liever in de game zelf, maar aan ieder zijn voorkeur), de intensiteit en snelheid van de pulsatie regelen (of uit zetten).
Ook zijn de counts-per-inch en polling rate in te stellen via de software. Bij properties kun je een naam aan je profiel geven en applicaties instellen waarbij het geselecteerde profiel automatisch aan gaat. Er is ook een statistics tab, waar bij wordt gehouden hoe vaak je op een knop hebt gedrukt, mits je het aan zet. Ik heb gehoord dat deze software vaak conflicten geeft met software van andere randapparatuur zoals software voor keyboards, maar ik heb dit niet dus ik heb er ook geen last van gehad.

> Geluid
De muis klikt redelijk luid (minder luid dan de gemiddelde hier heb je een gratis muis-muis die je krijgt bij een goedkope PC, maar nog steeds redelijk luis), maar wat het meest opvalt is het geluid bij het scrollen. Naar beneden scrollen valt op zich wel mee, maar naar boven scrollen levert best wat geluid op. Dit is een stuk minder als je aan een keer door scrollt, maar als je met een beetje snelheid aan een 'nieuwe scroll' begint, hoor je het wel.

> Sensor
Ja, wat kan ik zeggen. Het is een laser sensor, dus met een veel hogere DPI dan optisch. Je kan dus relatief veel sneller bewegen, en dit is in games handig, bijvoorbeeld in langzaam draaiende tank koepels ofzo. Verder merk ik weinig van de precisie.

> Conclusie
Ik vind het een fijne muis, en voor 30 zeker een mooi ding, maar voor 60 (de standaardprijs) zijn er denk ik betere opties te vinden.

Heb jij ook een Steelseries Sensei [RAW] Heat Orange?

Hier ook een impuls aankoop! De prijs, das echt een inkoppertje natuurlijk.

Heerlijke lichte muis, goede vorm (lijkt op IE3.0 van Microsoft) extreem acuraat in CS:GO. Zelf op 450 DPI!

Hier schaaft de gesleevde kabel wel hinderlijk over mijn Steelseries 9HD muismat. Deze mat is vrij ruw en dus hoor je dit goed. Ook vind ik dat de gesleevde kabel lang zijn vorm in opgebonden staat vasthoud.

Een niet gesleevede kabel is een stuk sneller "recht" deze gesleevde kabel houd zijn knikjes/bochten.

Verders top aankoop.
De kabel kan je met een beetje counter-buigen wel mooi recht krijgen, als je begrijpt wat ik bedoel...
Bedankt voor de review.
Was al een tijdje op zoek naar een muis om mijn oude Razer Lachesis met pensioen te sturen. Ik kon nog net van de aanbieding gebruik maken.
Fijne muis, De zijknoppen steken ook genoeg uit zodat je ze niet helemaal de behuizing in hoeft te duwen als bij een (ongemodde) Lachesis. De voorste rechter zijknop vind ik nog goed te bedienen de achterste helaas niet.
Ik gebruik 'm met een Steelseries I-1 glazen muismat, hij glijdt als een malle.

[Reactie gewijzigd door pinobot op 20 februari 2014 01:50]

Ghehe, ook een muismat van een dollar besteld bij artscow? :+
Klopt, geweldig ding :+
Beetje Klein helaas...
Achja wat verwacht je dan voor dat geld :P. Voor de rest inderdaad prima
Na twee maanden gebruik kan ik zeggen dat het scroll wieltje waardeloos is. Ik druk het steeds per ongeluk in tijdens het scrollen, duidelijk een ontwerpfout. Daarnaast aardig wat driver problemen gehad, mijn toetsenbord en muis werken dan niet meer, blijkt vaker voor te komen.
Ik heb last van geen van beide problemen. Misschien RMA?
NAh.
Ik zie dat er net een nieuwe driver voor de Sensei Raw is.
Steelseries 3 engine is beschikbaar.
Dit maakt de raw versie nu beter dan de originele Sensei.
Wat is er precies veranderd dan dat het zo'n groot verschil maakt?

Universele hardware driver.
dpi knop nu vrij programmeerbaar.
uitgebreidere macro.
cloud support.

De vorige software versie wordt niet automatisch verwijderd.

[Reactie gewijzigd door pinobot op 4 augustus 2014 14:29]