Specificaties Keypad voor de Wii - Bekijk alle specificaties

Logitech Cordless Keyboard Wit Review

MartinMeijerink 15 december 2008, laatste update op 15 december 2008, 1.881 views

Logitech Cordless Keyboard Wit

Pluspunten

• Niet duur
  • Tikt lekker
  • Compact
  • Goede service van Logitech

Minpunten

• Te kleine linkershift en entertoets

Dit voor de Wii bedoeld toetsenbord heb ik eigenlijk voor gebruik met de PC gekocht. Omdat ik gewoon een compact toetsenbord nodig had voor mijn PC, zonder numeriek pad. Zo ligt de muis ook dichterbij (ergonomisch verantwoord dus :)).
Deze review gaat dus alleen maar over het toetsenbord in combinatie met een PC (met Ubuntu 7.10 als besturingssysteem).

Installatie
In de doos zitten het toetsenbord, 2 AA-batterijen en een USB-ontvanger. Na het plaatsen van de batterijen en de ontvanger, en het indrukken van de sync-knopjes werkte het toetsenbord meteen. Er hoeft dus ook geen driver geinstalleerd te worden. De toetsen voelen goed aan, ook al is het goedkoop spul. Ik moest alleen wel ff wennen aan het indrukken van de spatiebalk, doordat ik gewend ben deze met mijn duim horizontaal in te drukken, wil mijn duim dan dus ook de behuizing indrukken (de toetsen liggen nl. op gelijke hoogte met de behuizing).

Verkeerde layout
Bij het uitpakken van het toetsenbord valt meteen op dat de vorm van de Enter-toets afwijkt. Het is een zgn. Narrow Enter-toets, oftewel een toets in de vorm van een omgekeerde L. Dit was dus niet de afspraak! Op de doos staat een zgn. Wide Enter afgebeeld, welke dus rechts van de quote-toets begint, met de backslash-toets daarboven. Ook op de website van de fabrikant, en op de website van de webshop staat het toetsenbord met de Wide Enter afgebeeld. De webshop (mnm-computers.nl) zag meteen de ernst van de situatie in, en heeft tijdelijk het toetsenbord van de site verwijderd, en zijn een onderzoek gestart. Ze hebben het met de G15 ook al een keer meegemaakt dat die de verkeerde layout had. Ook heb ik gebeld met Logitech Nederland, en ze gaan proberen het juiste toetsenbord te regelen. Het toetsenbord dat ik had was dus een US International (920-000942), terwijl de US Regional (920-000934) overal staat afgebeeld. Ook de linkershifttoets is te klein, omdat er links naast de Z ook weer een backslash-toets zit. Verder nog een klein schoonheidsfoutje, er zit namelijk geen apestaartje op! Shift-2 levert wel een apestaartje op, maar op de toets zelf is een double-quote afgebeeld.

Herprogrammering van de toetsen
Alle standaardtoetsen geven standaardkeycodes af. Zoom Out en Zoom In geven dezelfde keycodes af als de - en de + van het numerieke pad van een normaal toetsenbord. Daarnaast zijn er nog 4 speciale Wii-toetsen (QUIT, OK, Back en Forward), en deze geven een dubbele keycode af, waardoor ze beperkt te herprogrammeren zijn. In Linux zijn de toetsen met xmodmap dus naar smaak te herprogrammeren, en dat is ook wel nodig, zo heb ik oa. Zoom In veranderd in Alt, en de backslash naast de Entertoets dezelfde code als de Entertoets gegeven, zodat ik kunstmatig toch weer een Wide Entertoets heb...

Prima toetsenbordje, door de full-size toetsen ook heel geschikt voor tekstverwerking. Alleen vraag ik me wel af hoe lang de batterijen meegaan, er zit namelijk een mechanische aan/uit knop op, dus dat ding staat continu aan (ik heb ook geen zin om hem steeds maar aan en uit te zetten). Nadeel is wel de te smalle Enter-toets, dus als je zo'n ding bestelt, let er dan op dat je de US Regional neemt (Artikelnummer 920-000934, en NIET de 920-000942!!). Alleen ben ik bang dat dat wel moeilijk gaat worden, aangezien ik deze tot nu toe nog niet op nederlandse webshops ben tegengekomen.

Update 20081215:
Net (13:00) werd ik gebeld door Logitech, dat de US Regional niet in Nederland leverbaar is.
Ik zal er dus maar aan moeten wennen... Wel netjes van Logitech dat ze het voor me hebben uitgezocht, en ik kreeg daarbij ook nog een tip om pixmania eens te proberen.

Heb jij ook een Logitech Cordless Keyboard Wit?

Lol, dat is net het omgekeerde wat ik heb met querty: de linkershift is te groot en slurpt de plaats van m'n backslash in, en de enter zit te laag zodat er letters op m'n scherm verschijnen in plaats van regeleindes. Je zit gewoon met een azerty- ipv querty-layout. Aw wel, kwestie van gewoonte zeker?
(doet me er aan herinneren dat ik nog een universeel toetsenbord moet ontwerpen waar de rechterpink niet veel meer werk hoeft te doen dan de linker ;) )
Hmm, ik heb zelf wel enigszins interesse in dit keyboardje, maar dan wel voor m'n Wii. Maar dan wil ik wel graag een normale layout. En wat dat betreft; je probleem klinkt hetzelfde als dat van de mensen die een Logitech illuminated keyboard hebben. Misschien moet je eens in dat topic kijken? Voor dat keyboard was importeren ook de enige weg voor een normale layout, raar dat Logitech dus blijkbaar met verschillende keyboards een afwijkende layout voor Nederland levert. Wordt straks weer moeilijk doen dus, als ik 'm daadwerkelijk wil gaan kopen straks.

Misschien zou een foto van je layout meteen alles duidelijk maken overigens! Verder prima info.