Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Wit Review

manuarmata 4 februari 2014, laatste update op 14 februari 2014, 624 views

Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Wit

Pluspunten

• Mooi afgewerkt.
  • Compact en licht.
  • Ideaal in combinatie met een mac.
  • iOS is fraai, werkt eenvoudig en vlot.
  • Veel accessoires op de markt.

Minpunten

• IOS geeft weinig vrijheid aan zijn gebruikers.
  • Propriétaire stekker.
  • Accesoires zijn duur.

De ipad mini is aangeschaft ter vervanging van mijn HP touchpad, die werkt nog maar WebOS is ondertussen morsdood en met andriod 4,1 heeft hij het behoorlijk lastig. Bovendien is de touchpad naar hedendaagse normen erg lomp en zwaar.
Aanvanklijk zou ik niet voor de ipad mini gegaan zijn, Hoewel ik deze wel wou. De adviesprijs van een ipad mini, zelfs in zijn meest eenvoudige uitvoering ligt nog steeds op 290 euro en daar koop je betere zaken voor. Telenet doet echter een actie momenteel waarbij nieuwe klanten een ipad mini krijgen, waardoor er behoorlijk wat nieuwe ipad mini's worden aangeboden op de tweedehandsmarkt. Ik heb zo'n splinternieuw exemplaar op de kop kunnen tikken voor 160 euro. en voor dat geld kon ik hem niet laten liggen.

Eerste indruk.

Een mooi doosje, met daarin de ipad, een oplaad/usb stekker, en een uiterst karige handleiding met de bekende apple stickertjes.
Uithalen, opstarten, je apple ID invoeren en je bent vertrokken. dit gebeurt allemaal op een duidelijke gebruiksvriendelijke manier.

Bouwkwaliteit

De ipad heeft een behuizing in aluminium met een afwerking die de perfectie benadert. hij voelt stijf en stevig aan en is het waarschijnlijk ook, al zal hij zoals vele tablets een val waarschijnlijk niet overleven.

Hardware

Specificaties ga ik niet uit de doeken doen, die vind genoeg elders op tweeakters. de ervaring is die van een vlot werkende tablet die zelden tegen zijn limiet aanloopt. ik had wat schrik voor de al iets oudere A5 processor. Zeker in vergelijking met de prestaties van de A7 maar het blijft een vlotte tablet. Ik vraag me wel af wat voor een beest die A7 dan wel moet zijn.

Het 7,9" scherm is geen retina scherm maar heeft net zoals de ipad 2 1024x768 pixels. De formfactor van 4:3 is naar mijn mening nog steeds het beste voor een tablet. de scherpte en helderheid is voldoende. het heeft natuurlijk niet die buitenaardse scherpte van een retina scherm maar het valt al bij al best mee. dat het scherm wat kleiner is dan bij de ipad 2 zorgt dat je toch nog uitkomt bij een redelijke 160 PPI.

de kwaliteit van de camera's is opvallend goed ook bij mindere lichtsterktes. Gelukkig wan een led-flash ontbreekt helaas.

De batterij gaat in de praktijk dagen mee eer hij weer aan de lader moet, hem meenemen voor een dag intensief gebruik moet zeker lukken. Geen klagen dus.
De lightning stekker waarmee je de ipad oplaad en verbind is op zich niet slecht maar de meerwaarde is mij niet echt duidelijk. ik had liever een standaard micro USB stekker gezien, dat scheelt een extra kabel in de "oplader hoek" en als je hem meeneemt op reis.

Software.

iOS werkt erg eenvoudig en heeft mij daardoor aangenaam weten te verassen. bovendien komt de ipad met de volledige ilife en iwork suite waardoor je direct al een compleet arsenaal aan apps hebt.
Wat ik wel mis is een bestandsverkenner, Bovendien is het beheren van bestanden en applicaties behoorlijk beperkt. met android heb je toch wat meer vrijheid al kan het in mijn ogen nog beter. Je merkt duidelijk dat je te maken hebt met proprietaire software. De ipad zou zoveel meer kunnen dan hij nu kan.
Software schrijven voor IOS en uittesten op je device schijnt mogelijk te zijn maar is gebonden aan zoveel regeltjes en aanvragen dat ik bedank voor de moeite. Voor wat te surfen in de zetel is dit echter een droom van een toestel.

Dagelijkse praktijk.

In dagelijks gebruik is dit gewoon een heel aangename goed doordachte tablet.
Door dat hij zo compact is betrap ik me er op dat ik hem ook vaker meeneem buitenshuis. hij past namelijk net in mijn jaszak. En toch, het scherm is net groot genoeg om nog aangenaam mee te werken.

Conclusie,

Ik weet nu ik hem heb eerlijk gezegd nog steeds niet of ik er de volle 290¤ voor over zou hebben. ik denk dat ik in dat geval zou doorsparen voor een mini retina. voor de prijs die ik betaald heb is dit echter een schitterend toestelletje waar ik elke dag erg veel plezier aan beleef.

Heb jij ook een Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Wit?

Reviews door de redactie

Meer advertenties