Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Acer G24 Oranje Oranje Review

Tennie 9 januari 2009, 1.808 views

Acer G24 Oranje Oranje

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Contrastverhouding
  • Snelheid
  • Spiffy koperlook met matzwart (meer donker dan je denkt op foto's)
  • 1op1 pixelmapping (voor full HD)
  • Goede kijkhoek ten opzichte van een gemiddeld TN scherm
  • Bij een Helderheid van 50% ongeveer 50Watt/uur aan verbruik
  • Geen wiebelende poot

Minpunten

• Hoge Dodepixel kans
  • Weinig instellingen in de poot (geen hoogte of pivot)
  • Slechte leverbaarheid (op het moment van spreken)
  • Edit: Het viel me steeds en steeds meer op, maar nog een negatieve eigenschap van dit scherm is het baklightbleed. Op alle plekken waar de CCFL lampen zitten kan je, bij zwart, zeer goed zien dat de lampen daar zitten.
  • Zelfs met een beetje bijstellen van de helderheid helpt niet veel.

Hierbij even een review over de koper/zwartkleurige Acer G24 TFT scherm van 24".

Specs:

- 24" (61cm, WUXGA) diagonaal
- 1920x1200 bij 60Hz Resolutie
- 2ms (Gray to gray) responstijd
- 176 Graden kijkhoek (horizontaal)
- 160 Graden kijkhoek (vertikaal)
- 400cd/m Helderheid
- Dynamische 50.000:1 Contrast (1000:1 typisch)
- Glossy voorkant (CristalBrite)

Aansluitingen:

HDMI, D-sub en DVI

Mijn voorgeschiedenis met Acer

Het vorige scherm waar ik zo ongeveer 2,5 jaar tegenaan heb mogen kijken was een acer AL2051Wd. Ik heb altijd vooral genoten van dit 20 inch scherm door zijn zeer goede kleuren weergave. Ik heb hem eens in het verleden getest op snelheid op de camera, samen met wat andere (snelle) schermen alleen op dit gebied was het niet zo een snel scherm. In de specificaties is dit ook terug te lezen, namelijk: 10ms gtg.
Na wat gezocht te hebben en bij wat vrienden thuis tft's gezien te hebben van een aanzienlijk grotere afmetingen dan mijn vorige 20" scherm, was ik al snel verkocht en ben ik rond gaan kijken naar wat een goede optie voor mij zou kunnen zijn.

Te hard van stapel

Ten eerste ben ik gaan rondkijken in winkels (zoals mediamarkt) en stuitte ik daar op het grootste scherm in de winkel. dit was een Fujitsu-Siemens met een afmeting van 26 inch. Zo groot als mijn ego in verhouding met het scherm toen was, zo snel had ik hem ook al gekocht. En grote blunder was het. Ik kreeg (na het installeren van het scherm), een koppijn van hier tot aan het einde van het oneindigheid en de kleuren waren zo flets dat als je er een zwart wit film op een oude tv naast zou zetten, je zelfs dn nog voor de tv zou gaan.
Deze heb ik toen terug gebracht en ben toen wat rustiger op het internet gaan kijken naar een alternatief.
Toen realiseerde ik me dat een 24 inch scherm voldoende zou zijn (gezien mn hoofdpijn en de resolutie die gelijk is aan de 26" collegea).

De Acer G24

Gezien mijn liefde voor mijn vorige Acer scherm, dat ik inmiddels weer had gekregen na het zien van die belachelijk slechte weergave van kleuren, koos ik toch weer voor een Acer inclusief Glossy kijkgedeelte.

Na de G24 te hebben gezien op foto's, leken de kleuren eerder de gewaagde feloranje in zich te dragen dan wat koper in werkelijkheid doet vermoeden. Maar na het neerzetten van het scherm op mijn bureau, was mijn vooroordeel snel ingetrokken. Het is eigenlijk een heel donker kleurige soort koper(Metallic, vandaar dat het lichter weergegeven wordt op de foto), wat eigenlijk helemaal niet zo erg afsteekt dan wat je zou verwachten.
Het in elkaar zetten van het scherm is een eitje, dus dat kost maar minimale zorgen. De instellingen die je kan doen met de interface in het scherm, zijn eigenlijk maar weinig verandert in de afgelopen 2 a 3 jaar kennelijk, want de opties zijn praktisch hetzelfde. Naast de standaard functies zoals Contras, Helderheid en kleuren zijn de functies, 1 op 1 pixelmapping, ACM en een helderheid/contrast snelkeuze menu aan het instellingenlijstje toegevoegd. Wat heb je eignelijk ook meer nodig, een 'beam me to the tropics' optie, inclusief mooie madammekes(oja, dat zou dan wel weer mooi zijn, maar goed)?

Pech met het scherm

Na het aansluiten van het er mooi uitziende scherm, zag ik eigenlijk binnen 2ms een dikke dooie blauwe constant oplichtende pixel in het midden van het scherm. Ik heb hem eigenlijk direct volgens de terugroepingsrecht terug gestuurd naar Komplett en heb daarna gelijk een nieuwe G24 besteld. Ik heb wel gelijk weer dezelfde besteld temeer omdat ik de kleuren die ik zag NOG mooier vond dan de kleuren van mijn vorige scherm en dus compleet op dat gebied verkocht was.

Het testen van het praktisch ondodepixelscherm

Na mijn volgende scherm in huis te hebben gekregen,was ik blijverrast dat er geen zichtbaar dode pixels te zien waren. Maar namate ik goed keek, zag ik tot mijn verbazing wr een dode pixel in de linkerbovenhoek van het scherm zitten. Gelukkig is dit een te verwaarlozen pixel die heel zwakgroen oplicht. Ik had ook inmiddels geen energie meer over om hem terug te sturen, dus ik ben nu content met deze uitkomst.

Naast dit kleine voorval, heb ik inmiddels het scherm goed kunnen testen en kan opmaken dat het een zeer fijn scherm is om alles mee te doen wat je met een computer kan doen. Natuurlijk is het scherm vooral gemaakt om mee te gamen (gezien zijn snelheid en goede schijnbare contrast). Het spelen van games op dit scherm is zeer fijn, de kleuren en het contrast zijn een verademing(zelfs voor een TN scherm). Op plekken waar het donker is, is het ook echt donker en op plekken waar je tegen de zon inkijkt, verblind je bijna.
Soms vind ik de kleur rood (op bepaalde internetpagina's)wat te overdone, maar dit kan je natuurlijk allemaal mooi aanpassen in het interface van je scherm.

Het kijken van films is ook allemaal zeer prachtig, kleuren komen echt tot zijn recht en nergens een vorm van ghosting kunnen bespeuren (in games zoals Call Of Duty 4 ook niet trouwens). Ik heb hem niet op een HDMI bron kunnen proberen, maar hier kan je het scherm in de 1:1 pixelmapping stand zetten en dan heb je geen uitgerekt scherm en kijk je dus toch mooi Full HD.

De constructie van het scherm, zoals de voet vind ik niet onstevig (wat ik wel eens in een review heb gelezen).

Na het meten met mijn kilowatt uur meter, kwam ik met 50% helderheid op 50watt/uur en bij 100% op 110watt/uur

Het is een zeer fijn scherm gemaakt voor de kleurliefhebber. Hij is natuurlijk ook nog eens megasnel, of de werkelijke 2ms gtg worden gehaald vraag je je af natuurlijk, maar hij oogt in snelbewegende games en films heel snel en er is totaal geen optische ghosting.
Wil je een scherm met een goede kijkhoek, snelle reactie en zeer goede kleuren dan zou ik hem bestellen.
Maar heb je het idee dat je die dode pixels het liefst overslaat (gezien ik op 2 schermen dus dodepixels heb gehad), dan is misschien de Samsung T240 de betere keus (bij dit scherm heb ik maar weinig over dode pixels gelezen en gehoord), alleen heb je hier het mooie meer kleur en contrast doorlatende Glossy voorkant niet.

Heb jij ook een Acer G24 Oranje Oranje?

Eindelijk eens een review op Tweakers over dit scherm, stelde een vraag op het forum over de G24 en werd gelijk gekicked.

Was eigenlijk van plan dit scherm te kopen toen de eerste melding er van kwam maar uiteindelijk toch gewacht. Nu aan het beslissen tussen de Samsungs en dit scherm.

Persoonlijk vind ik het er mooi uitzien.
ik ben ook aan het kijken voor een nieuw scherm aangezien mijn dell 19inch 2008 tft is overleden.
geen voetbal in huis spelen met de kleine is een must als ik een nieuw scherm heb.
de samsung T240 vind ik qua design niet zo mooi, maar dat is natuurlijk smaak.
qua specs is het een goed scherm maar ik wil naast mijn wit zwart grijze dell 9200 dimension kast ook een mooi scherm hebben staan.
jammer dat acer minder goed oplet wat dooie pixels betreft.
Ik denk dat ik misschien toch maar een lcd tv koop voor mijn pc

:?

Watt bedoel je neem ik aan/?
Dat staat er toch? Dus 0,05 KwH en 0,110 KwH.
Natuurkundig staat het er verkeerd vermeld, maar de bedoeling en uitkomst betekend hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Tennie op 15 januari 2009 16:27]