Philips BDP5600/12 Review

Raindeer 4 februari 2014, 675 views

Philips BDP5600/12

Pluspunten

• Prijs en papieren feature set
  • Mogelijkheid tot aansluiten toetsenbord.
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Stabiliteit
  • Snelheid van de menu's
  • Privacy inbreuk.
  • Krasbestendigheid

Nu de oude (SCART) DVD speler de geest had gegeven was het tijd voor iets dat HD en ook online content (Netflix) aan kan. Daarbij wilde ik Wifi, vanwege de locatie van de TV in de kamer. Dit apparaat leek top, want het is de goedkoopste met Wifi ingebouwd, 802.11n nog wel. Verdere parameters leken ook in orde, zoals besturing vanaf de mobiel en iPad, CEC voor de Philips TV.

Het apparaat komt in een standaard doos, met afstandsbediening en batterijen. Geen HDMI kabel, maar dat was voor mij geen probleem. De setup lukt nog wel redelijk, behalve dan dat het Wifi-password te lang en te moeilijk was voor de afstandsbediening. Gelukkig kan een USB toetsenbord aangesloten worden.

En daarna beginnen de verschillende irritaties. De eerste is dat Smart-TV alleen start na bij Philips een controle gedaan te hebben. Ik heb dit ook gehoord van Samsung, maar ik vind het een irritant gebeuren. De apps zijn lokaal geinstalleerd. Daarbij vraagt TP-vision of ze de geschiedenis van je kijkgedrag mogen verkopen aan de hoogst biedende. Nee dus. De reden die gegeven wordt is dat ze dan persoonlijke aanbevelingen voor content kunnen doen. Yeah right, nergens een referentie gezien hoe ze dat gaan doen.

De hele interface is traag. Vooral richting de smart-apps werkt het niet optimaal. Ik heb vooral gebruik gemaakt van Netflix en die app zelf werkt redelijk. De beeldkwaliteit lijkt ook goed. Het apparaat kan op zich wel de content op het interne netwerk vinden en spelen, dus dat is positief.

En dan is het tijd voor de apps op de telefoon en iPad. In principe kunnen Youtube en Netfix vanaf de iPad/mobiel bestuurd worden. Echter in de praktijk is het te traag en buggy om te werken. Sterker nog, het apparaat crasht meerdere malen, waaronder een paar keer waarbij een harde reboot nodig is en zelfs opnieuw de Wifi-gegevens ingevuld moeten worden. Oftewel, die functionaliteit kan maar beter niet gebruikt worden. Ook raar is dat het apparaat mijn twee Wifi-accesspoints met dezelfde SSID als 2 verschillende netwerken laat zien.

En het wordt alleen maar erger. In de ochtend na een nacht blijkt het apparaat weer de Wifi-gegevens kwijt geraakt te zijn. Een andere ochtend was het apparaat vastgelopen in standby-modus. Weer een ander moment kreeg ik een telefoontje over hoe het apparaat uitgevallen was. Daarna ben ik nog een keer de Wifi-gegevens kwijt. Ik wil geen tech-support spelen voor een Bluray/smart-tv speler. Mijn dochter van 4 moet het kunnen besturen (zelfs al mag dat niet van papa) Al met al was dit meer dan genoeg reden om het apparaat terug te sturen.

Bij het inpakken bleek ook nog dat het toetsenbord krassen op de bovenkant van het apparaat achtergelaten had.

Gek genoeg heb ik er niet eens een DVD/Bluray in gehad.

Heb jij ook een Philips BDP5600/12?

Voor welk apparaat had je hem geruild?
Samsung ding, maar die is al lang niet meer te krijgen. Heb nu al een LG WebOS TV en ook nog een TV met Chromecast en dus is de Blu-Ray speler nu alleen nog maar DVD speler.