Roccat Kone Review
Ik denk dat ik al minstens een jaar geleden voor het eerst van deze muis gehoord heb. De specificaties en het uiterlijk zagen er goed uit, en vooral de aanpasbare kleuren zorgden ervoor dat ik al snel tot de conclusie kwam dat ik deze muis gewoon moest hebben. Helaas werd keer op keer de releasedatum uitgesteld, en toen die uiteindelijk vast kwam te staan op 1 oktober, moest ik nog meer dan een maand wachten tot het ding goed leverbaar was en ik eindelijk een pakketje thuisgebracht kreeg. Erg jammer van Roccat, hun toetsenbord is ook al talloze keren uitgesteld. De service per email is een stuk beter, nadat ik een aantal keer geklaagd had over de slechte levertijden, kreeg ik...
Pluspunten
Snelle en aardige support Erg comfortabele coating Ligt goed in de hand Uiterlijk
Minpunten
Een beetje misleidende reclame en info van Roccat Wat duurder en levertijd (nu niet meer van toepassing) Verpakking - Geen drivers meegeleverd Inmiddels wel Helaas te veel defecten, slechte bouwkwaliteit
Eindoordeel
Verpakking
De verpakking ziet er goed en stevig uit, vervaardigd uit piepschuim. Dacht ik dat ik eindelijk eens een gebruikersvriendelijke verpakking had, maar nee hoor: Binnenin de piepschuimen omdoos schuilt de bekende irritante blisterverpakking. Nadat ik de hele verpakking open had geknipt, vond ik een plastic doosje met gewichtjes en een 'driver cd', de Roccat Kone, een quick-install guide en een boekje met een pasje waarmee je je kan registreren op de Roccat site.
Het cd-tje bevat helaas geen drivers, maar linkt alleen door naar de site van Roccat. Dit omdat de drivers nog niet klaar waren toen de eerste Kones in productie gingen. Ik hoop dat ze bij latere versies wél echte drivers gaan meeleveren, wel zo handig als je geen internet hebt. Inmiddels staan er gewoon drivers op dit cd-tje.

De oude verpakking
Omdat ik na bijna anderhalf jaar een nieuwe Kone kreeg (zie verderop in deze review, bij problemen), heb ik ook de nieuwe verpakking onder ogen gekregen. Blijkbaar vond Roccat zelf ook dat er wat verbeterd kon worden aan de oude verpakking, en de nieuwe is dan ook een stuk gebruiksvriendelijker. In de doos zit niet langer een blitser verpakking, maar een keurig net plastic malletje met een kapje er overheen.

De nieuwe verpakking
Vorm/knoppen
In vergelijking met mijn oude muis (trust) ligt de Kone een heel stuk beter in de hand. De vorm lijkt erg op die van de Logitech muizen, en is zeer comfortabel te noemen. Ook de matte coating is een welkome toevoeging, de muis voelt een stuk degelijker aan en je glijdt minder snel weg. De knoppen zijn goed geplaatst, op de dpi-knopjes na, ik moet mijn hele hand verdraaien om erbij te kunnen, wat onder het gamen niet echt fijn is. Het knopje boven het scrollwiel vind ik wel erg handig, je kunt er makkelijk bij aangezien je vinger daar toch al in de buurt ligt.
Er zitten vier gewichtjes bij, van 5 tot 20 gram. De driver kan zien welk gewicht er in de muis is geplaatst door middel van vier connectortjes op de gewichtjes. Het nut hiervan ontgaat mij een beetje, het gewicht is makkelijk te zien door simpelweg je muis om te draaien.
Nauwkeurigheid
Voor mij is de muis nauwkeurig genoeg. In theorie zou het voor mij heel wat verbeterd moeten zijn, met mijn oude muis had ik altijd softwarematige versnelling nodig, maar hier merk ik weinig verschil in.
De Kone gebruikt een zogenaamde 'TCU' (Tracking Control Unit) om de muis te kalibreren met de ondergrond waarop je hem hebt staan. Ik heb hem tot nu toe nog maar op één muismat getest, dus of dit goed werkt weet ik niet. Out of the box deed hij het in ieder geval al goed, maar heb voor de zekerheid toch maar gekalibreerd
De lichtjes
De lichtjes zijn natuurlijk het unieke van de Kone. Alle plaatjes en filmpjes van Roccat waren animaties, waardoor de lichten qua helderheid en 'opvallendheid' nogal tegenvielen. Gelukkig viel het 's avonds toen het donker werd wel mee, maar ik vind de reclame van Roccat wel een beetje misleidend op dit vlak.
In de software kun je elke led 38 verschillende kleuren geven. Als je op de site van Roccat kijkt staat bij de specificaties echter: "Customizable light system: showing the full spectrum of colors" Theoretisch kunnen die ledjes dat inderdaad, maar als de software dat niet ondersteund schiet het natuurlijk niet echt op. Ook dit vind ik weer erg misleidend. Dit zou met een driver-update zo verholpen moeten zijn. Ik had nog een mailtje hierover gestuurd en kreeg meteen het antwoord dat ze hierover nagedacht hadden en ervoor gekozen hadden het op deze manier te doen. Waarom ze niet gewoon een 'kleurenschijf' (zoals te zien in een plaatje van de drivers bij de aankondiging van de Kone) in de drivers hebben gezet snap ik niet, dan weet je zeker dat iedereen happy is.

Links de driver zoals getoond bij de aankondiging met een 'kleurenschijf', rechts de huidige drivers.
De ledjes aan de zijkant mengen goed, elke kleur komt er goed uit. De led achter het Roccat-logo heeft echter wat moeite om groen en rood te mengen. Als ik die geel wil hebben zie ik vooral groen en als ik hem oranje instel is dit ook niet echt een succes. Het rare is dat rood en blauw prima gaan, als ik hem roze/paars instel is dat ook gewoon roze/paars. Erg jammer, dan maar geen oranje of geel in het logo. Heb hier nog geprobeerd foto's van te maken, maar dat is niet echt gelukt.
De Kone heeft ook nog wat lichteffecten aan boord, alleen zijn deze wat 'harder' dan in het promo filmpje te zien is. Als ik pulsating doe, doet hij dat inderdaad, maar jammer genoeg niet 'dimmend', dus puur aan of uit. Hier ook weer gevraagd of dit misschien ooit nog toegevoegd wordt, en kreeg als antwoord "dat de Kone nooit voor zulke doeleinden is ontworpen", terwijl ze in het filmpje er wel mee 'adverteren'. Dit is ook de enige reden dat de vormgeving geen 'zeer goed' van mij krijgt, en de support wat minder beoordeeld wordt. Als Roccat hun filmpjes, plaatjes en info op de site wat meer naar waarheid hadden gemaakt had ik gewoon een zeer goed gegeven. Erg jammer.
Problemen?
Na de muis een jaar en 4 maanden in gebruik te hebben gehad, ging het scrollwiel kapot. Ik heb Roccat een mailtje gestuurd, en kreeg als antwoord dat ik RMA eigenlijk via de winkel moest afhandelen, maar dat ze voor mij wel een uitzondering wilden maken, en het wel wilden regelen. Gezien de slechte scores van de aftersales van muizenshop.nl, besloot ik op dit aanbod in te gaan. Keurig netjes werd er aangegeven waar ik het heen moest sturen, en wat ik op het pakketje moest schrijven. Een week later (!) werd er al een nieuwe Kone bij mij afgeleverd, keurige support!
Na deze 2e Kone bijna precies 2 jaar in gebruik te hebben gehad, weigert hier het scrollwiel weer. Helaas hebben ze bij Roccat niet dezelfde goede service als bij Logitech, en kunnen ze niks meer voor me doen omdat de garantie verlopen is. Zo nog even de muis openschroeven en kijken of ik het zelf kan fixen, maar ik ben bang dat ik een nieuwe muis moet gaan kopen.
Bovendien laat de coating op sommige plekken los na langdurig gebruik. Merk je niet zoveel van, maar mooi is anders. De muis ziet er dan al heel snel versleten uit (en in principe is hij dat ook, maar ik vind dat zoiets niet mag na1-1,5 jaar gebruik)
Conclusie
Op een paar teleurstellingen op het vlak van het licht systeem na, een erg goede muis. Misschien een beetje duur in vergelijking met de muizen van Logitech die toch (bijna) hetzelfde bieden, maar ik kon de verleiding niet weerstaan. Achteraf stond de prijs niet gelijk aan de kwaliteit, 2x een defect scrollwiel gehad in drie jaar tijd.
Update 31-01-2009: kopje 'Problemen?' toegevoegd, stukje over de kleurenschijf toegevoegd onder 'De lichtjes' en hele review wat verbeterd.
Update 01-02-2009: Muismat erbij gezet en screenshot van de huidige drivers erbij gezet (thanks to Wiethoofd
Update 11-05-2009: Compatibiliteit Windows 7 erbij gezet, foto verpakking en extra's toegevoegd op verzoek van HellFury
Update 04-07-2009: Info over het driver cd-tje bijgewerkt.
Update 26-12-2009: Drivers ondersteunen nu ook Windows 7, even vermeld.
Update 20-02-2010: Scrollwiel defect
Update 09-03-2010: Nieuwe Kone in huis, ervaringen toegevoegd.
Update 19-03-2012: Weer scrollwiel defect, helaas geen oplossing vanuit Roccat
Reacties (28)
Heb deze muis ook sinds vandaag, hij voelt echt heel erg fijn aan. Echter wil de kleur, en volgens mij de rest van de drivers, niet veel doen met mijn muis.... Maar vind het toch een fijne vervanger voor mijn MX518.
verder mooie review.
Het is puur voor de show, al zou het leuk zijn (maar ik weet niet of dat überhaupt mogelijk is, weet niet hoe ze de muis aansturen), om hem te laten knipperen als je mail hebt, of dat hij rood oplicht als je geraakt wordt of iets dergelijks
Maar goed, het is nu puur voor de show, maar wel uniek. Ik kocht deze muis alleen maar voor de lichtjes, omdat de muis zo goed bij mijn casemod past (waar ik ook de kleuren kan veranderen)
De 2e had een normaal kartonnen (beter) doosje.
[Reactie gewijzigd door mouzetc op 22 juli 2024 17:39]
RMA gestuurd en ik wacht nu al 3 weken op een nieuwe. ff kijken of ik dat kan annuleren en deze bestellen.
Helaas klikt het gewicht niet meer vast, maar met wat dubbelzijdig tapijttape wil het nog wel gaan.
Erg fijne muis, alleen jammer van het draad. Als je ruim 10 jaar zonder werkt is dat toch wel even wennen.
ik heb nu een logitech EX110, heel simpel draadloss setje, en dat is niet alles om mee te gamen.
ik ben dus op zoek naar een nieuw toetsenbord en een nieuwe muis.
toetsenbord zit ik te denken aan de Logitech G110, en dit is een kanshebber voor de muis!
PS: In combinatie met de Razer Exactmat willen de gliders relatief snel slijten...
als ik niet al een mooie muis had (MX518) zou ik nu serieus overwegen deze aan te schaffen. Duidelijke argumenten met goede onderbouwing. Ik vond het een leuk geschreven review die goed wegleest. Ik ben benieuwd naar volgende reviews, ga zo door.
Ook mis ik wel een aantal specs (DPI).
Misschien iets voor mijn vriendin, die alles met kleurtjes geweldig vindt
Die foto is wel een goede suggestie, speciaal voor jou even toegevoegd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/187197/BlaBlaBla-poppetje-GoT.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/219365/crop5e314478c1e43_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/316839/211645.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/295683/crop5b2cd24679816_cropped.jpeg?f=community)
/u/287789/crop654c9a6d69831_cropped.png?f=community)
/u/132085/crop5852b17316040_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/326608/crop5d26079bc4d20_cropped.jpeg?f=community)