sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart

Specificaties 4,5" • 1280x720 (HD) • 8GB - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart Review

speed60 4 februari 2014, laatste update op 15 juli 2014, 5.685 views

Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart

Een degelijke telefoon, vrij snelle quadcore, helder en scherp scherm dat ook in de zon goed leesbaar is. Tot nog toe max. 5 dagen gehaald op 1 acculading. In een half jaar tijd nog maar 2x hoeven resetten ivm weggevallen belnetwerk. Enige minpunt: de kwaliteit van de foto's.

Pluspunten

• Beeldscherm
  • Snelheid
  • Grootte

Minpunten

• Geen slot voor SD-card

De Moto G is de vervanger van de Galaxy Y. Daarmee deed ik niet veel, maar liep toch tegen het 150Mb capaciteitsprobleem aan.

De koop vond plaats in de MM, tijdens de BTW-kortingsactie. Kosten waren 164 euro, waar in de pricewatch de week ervoor nog 189 euro betaald moest worden.

De doos
De inhoud van het doosje: de telefoon, een usb-kabel, een garantieboekje en een quickstart guide.

Opladen
Het opladen kan met de bijgeleverde usb-kabel, maar elke oplader met een mini-usb (5V) met een capaciteit van 0,5A tot 1,5A werkt. Zodoende kan ik de oplader van de Samsung blijven gebruiken, evenals de auto-oplader. Als je die nog niet hebt: de Action heeft die dingen voor bijna niks. De laadtijd met een 0,7A oplader bedraagt ca. 3 uur (opladen vanaf 10% vol).

Eerste gebruik
Overzetten van gegevens van je oude telefoon is goed geregeld! Motorola heeft een app die Motorola Migrate (of in het Nederlands Migreer) heet. Dat staat al geïnstalleerd op je Motorola. App downloaden op je oude foon. Nieuwe foon kun je al instellen met hetzelfde google-account. Start Migrate op je Motorola, die geeft een QR-code, app starten op je oude, scannen en voilà, migreren begint. Jammer dat alleen mijn contacten niet goed overgezet werden...

Het scherm
Zeer helder scherm. Ik heb de helderheid naar ongeveer 15% teruggezet (zal wel schelen in het verbruik) en dan nog is het helder zat. In de zon met de helderheid op maximaal is het scherm nog uitstekend te lezen :) Dat was bij de Galaxy Y een ramp.

De scherpte is met 720x1280 pixel zo scherp dat je zonder hulpmiddelen geen lose pixels KAN waarnemen. Alle tekst, hoe klein ook, is duidelijk leesbaar.

De batterij
- De eerste ontlading tot 10% van de batterij kostte me 2 dagen en 8 uur. Ik ben geen fulltime gebruiker, maar ben voor mijn doen toch vrij vaak bezig geweest met mijn telefoon.

- Tweede keer 1 dag en 17 uur, iets meer spelletjes gespeeld. Dan gaat het toch wel harder achteruit. De helderheid van het scherm staat dan zeer laag.

- De derde keer had ik per abuis de GPS aangezet wanneer Google daar om vroeg. Dat trekt de batterij veel harder leeg: nog 33% over na 24 uur, terwijl ik verder niets met de telefoon heb gedaan. Dus GPS aan zonder verder gebruik: leeg in 36 uur.

- Screenshot van 4 dagen gebruik op 1 lading :)
Natuurlijk met zeer matig gebruik en de accu-instelling op "Energie besparen". Al heb ik wel het idee dat hij pas echt is gaan besparen na een keer uit- en aanzetten van die functie.

Update 31-3-14
Nu 5 dagen op 1 acculading, nog 23% over. Geen idee wat de functie "energie besparen" doet, want ik heb dat inmiddels uit gezet. De enige apps die blijvend aan staan zijn 1. Moto Care, 2. Whatssapp 3. Calender 4. Google service apps.

Mobiel signaal
In gebieden met mindere dekking (in de veluwse bossen bijvoorbeeld) hebben veel telefoons geen bereik, zowel op hetzelfde (KPN) als andere (Vodafone) netwerken. Maar het komt regelmatig voor dat ik dan de enige ben met een wel-werkende telefoon. De Moto G pikt het mobiel netwerksignaal dus goed op!

Foto's
Deze foto's zijn gemaakt met de standaard camerasoftware van Motorola. Ik heb al ergens gelezen dat er betere software is, dat wellicht later. Als je maximaal inzoomt dan zie je de compressie bij de klimop wel duidelijk.

Klimop, bewolkt, geen flits

Boeken (kleur) met flits.

Het opstarten van de camera-app gebeurt binnen de seconde.

In het donkers/schemer heeft hij moeite met scherpstellen, waardoor het de sluitervertraging een paar seconden is. De sluitertijd is in de schemer (of binnen) ook wat langer, waardoor foto's alsl snel bewogen zijn.

In ideale omstandigheden maakt hij de foto binnen 0,5 sec.

Voor het echte werk gebruiken we toch nog de EOS 500D.

Snelheid
Ik heb geen benchmarking software, maar op gevoel is deze telefoon zeer snel. Whatsapp, Facebook, Chrome, Fotogalerij. Alles openen een scrollen gaat vrijwel zonder vertraging.

Ik wist van andere reviews al dat ik dit kon verwachten. Ik kan beamen wat anderen hebben geschreven. Voor dit geld is het een toptoestel, waar geen andere telefoon op dit moment aan kan tippen.

Edit 15-7-14: Mobiel signaal toegevoegd

Heb jij ook een Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart?

Reviews door de redactie

Gps hoef je niet helemaal uit te zetten, ikzelf heb ook een moto g en heb hem op energie besparen gezet
@laurensios
Ik heb nog geen verschil kunnen ontdekken in het aan/uit zetten van de knop "energie besparen". Evengoed gebruik ik de GPS niet, maar toch bedankt voor de tip.