Specificaties 4GB DDR2 (kit van 2) - Bekijk alle specificaties

Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G Review

Ultraman 13 december 2008, laatste update op 6 januari 2009, 3.864 views

Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G

Pluspunten

• Goedkoop
  • Laag profiel
  • Levenslange garantie
  • Lekker kaal en simpel

Minpunten

• Kun jij iets bedenken?

Stabiliteit Score: 4
Voor een klant van mij dit geheugen besteld. Altijd goede ervaringen met Kingston gehad in de SDRAM en DDR SDRAM periode. DDR2 vaak van Corsair of GeiL in handen gehad, maar nu was Kingston zo super aan de prijs voor 2 reepjes van 2GB PC6400 CL5 dat ik weer een setje uit hun stal heb gekozen.

Het geheugen in de tastbare zin
Het geheugen is erg laag, denk low proflie laag, zo zitten er dan ook 2 reepjes in een houdertje waar normaal 1 reep geheugen in zou zitten. Mijn camera staat op dit moment zonder sap, zodra deze is opgeladen zal ik een foto bijvoegen waar Op de foto's is te zien is dat deze reepjes niet boven de houders van het geheugenbankje uitkomen. Reepjes zijn gewoon kaal PCB met vierkant DDR2 chips er op, geen heatspreader nodig. Vanwege het lage profiel en het ontbreken van heatspreader laten ze zich prima combineren met de giganten tussen de CPU koelers, pluspuntje in de compatibiliteit daar.

Instellingen
De reepjes zijn ontworpen voor het stock voltage van DDR2, namelijk 1.8V, dus zul je ook geen problemen hebben als je bang bent om het BIOS in te duiken of met moederborden die hun voltages niet in laten stellen.
Vaak is wel verstandig dit te controleren, waarbij je gelijk de snelheid en de timings checked. In mijn geval liepen de modules op de Auto setting al goed, maar deden ze wel hun werk op 667MHz. Dat was een kwestie van de latch van 2 naar 2.4 keer de bussnelheid zetten zodat er op 800MHz gewerkt ging worden.

Werking
Out-of-the-box en in het systeem werd het geheugen direct opgepikt door het moederbord en alles was OK. Op dit moederbord zit nog het eerste release BIOS terwijl er wel een nieuw BIOS uit is welke de geheugen compatibiliteit verbeterd. Niet nodig gehad met dit geheugen dus.
Overclockbaarheid heb ik niet getest, daar dit nergens voor nodig is. PC6400 Dual Channel biedt meer bandbreedte dan een 333MHz Intel Quad-Pumped FSB (333x4 = 1333MHz) kan aanleveren.

Garantie
Uiteraard zit er weer de bekende levenslange garantie op zoals we die gewend zijn. Ze doen het hier uitstekend, dus hoe zo'n garantieprocedure loopt kan ik je niet vertellen, maar er zijn vast wel ergens verhalen op internet te vinden.

Prima reepjes waar je per GB minder dan 10 euro voor hoeft neer te leggen.

Edit:
Bijgevoegd: 2 foto's. 1 overzicht en 1 closeup waarop de chipdata te lezen is.

Heb jij ook een Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G?

ik kreeg deze reepjes van de week ook binnen.

vond het echt vreemd om te zien dat het zo laag geheugen is.. dacht even dat het niet goed was |:(

maar goed, alles dus toch in orde :D
Ja, dat was hier ook een verrassing.
Maar het past, werkt en ik heb er geen problemen mee :)
Scheelt mij ruimte in de kast en PCB in de wereld.
Ik heb van een shop (die nu failliet is) de TakeMS 2x2GB 800Mhz gekregen. Precies dezelfde afmetingen, dus het zal wel in wezen.
Vorig jaar oktober (2008) kreeg ik twee doosjes van dit geheugen (twee bestellingen, eerste bestelling 'normal' zat trouwens een 'rotte' DIMM bij) totaal 8GB. En doosje was het 'normale 'formaat' en n het 'low profile' formaat. Gelukkig heb ik de 'normal' kunnen ruilen voor 'low profile'. Ze draaien nu een jaar prima in me HTPC/Home Server.