Specificaties 6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1520 Zwart Review

opcxtreme 3 februari 2014, laatste update op 3 februari 2014, 994 views

Nokia Lumia 1520 Zwart

Pluspunten

• Zoals net gezegd zijn de positieve punten :
  • supersnelle hardware
  • een fantastisch scherm (1080x1920)
  • een fantastische camera (met ook nog eens erg leuke bewerksoftware)
  • een flinke accu (3600 mAh)
  • sublieme geluidskwaliteit bij het bellen
  • 4g ondersteuning
  • erg dun ontwerp.
  • het ontwerp is ook zeer fraai.
  • Ondanks de grootte van het toestel ligt het erg lekker in de hand als je er mee werkt. Zoals gezegd voelt bellen erg onwennig aan met zo'n groot apparaat.

Minpunten

• Een van de negatieve punten is meteen ook het scherm. Ondanks de fantastische resolutie is het scherm wel 6" groot. Als je de telefoon gebruikt is het niet zo'n probleem. Internetten, youtube, email, een spelletje etc werkt perfect.
  • Bellen geeft mij een erg onwennig gevoel, je hebt echt een flink apparaat aan je oor. In je broekzak stoppen is een leuke uitdaging en bukken om iets op te rapen gaat dan niet meer lukken.
  • Een ander nadeel vind ik de knoppen aan de zijkant. De meegeleverde flip-over klap je naar links open en de knoppen zitten rechts. Je pakt dan (ik wel iig) elke keer de telefoon bij de knoppen beet. De ene keer is dat volume zachter en de andere keer de camera knop)
  • Persoonlijk zou ik liever zien dat de aan uit knop bovenop zat en de volume knop links. Camera zou dan evt met een software knop kunnen.
  • Een ander nadeel is de beschikbaarheid van Apps, meerderen hebben het gezegd en ik kan het alleen maar erkennen. Maar aan de andere kant, de apps die er zijn zijn wel goed, echter moet je er meestal wel voor betalen. Voor bijv iOS zijn er veel apps gratis, al dan niet met een reclame banner erin.

In opdracht van Tweakers schrijf ik deze review. Ook ik was 1 van de gelukkige winnaars van een Nokia Lumia 1520 om te testen.

Verwachting
Gezien de aangekondigde specs was ik erg benieuwd naar dit vlaggenschip van Nokia. Over het algemeen ben ik erg tevreden over dit toestel, het is zeer snel, heeft een erg mooi (Full HD) scherm en een fantastische camera.

Het toestel reageert supersnel op wat je wilt. Ook was dit mijn eerste Windows Phone toestel na Windows Phone 7, dus daar was ook wel het eea veranderd.
Windows 8 is toch wel een erg fijn mobiel OS. Ik ben zelf iOS gewend, maar had totaal geen moeite met overschakelen naar Windows Phone 8.

Accu
De accu is van een flinke capaciteit en dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik 3 dagen lang met 1 lading kan doen. Iets wat met mijn iPhone 4s absoluut niet lukt, die is na een dag echt leeg.

4g
Voor het eerst heb ik nu ook kennis kunnen maken met 4g, wat een verademing is dat zeg. Altijd en overal (in mijn geval tot nog toe wel) snel mobiel internet. Zelfs in de lift op mijn werk kon ik snel internetten.

Het scherm
Het scherm ziet er geweldig uit, wat een resolutie! Echt haarscherp.
Dit zou de nieuwe standaard moeten worden voor alle toestellen (de resolutie dan).
De aanpassing voor (fel)licht werkt erg goed. Vind dit persoonlijk beter werken dan bij mijn iPhone 4s.

Gesprekskwaliteit
Van verschillende personen kreeg ik complimenten over de gesprekskwaliteit.
Vooral de helderheid werd hierin genoemd.

Connectiviteit
De bluetooth werkt perfect samen met mijn Pioneer Appradio. Telefoonboek naar de radio downloaden en bellen maar.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de telefoon is super. Het is een erg dun toestel met fijne afgeronde hoeken. Het houdt verrassend prettig vast.
De meegeleverde cover vind ik persoonlijk minder geslaagd. De om te vouwen plekken zijn iets te stug en hij zit vaak in de weg (oa bij fotograferen).

Camera
De camera is fantastisch. Ik vond de foto's die ik met mijn iPhone 4s maakte al mooi, maar totaal niet te vergelijken met de foto's die dit apparaat maakt.
Het trucje met 2 foto's in verschillende resolutie werkt prettig en vloeiend.
De 5mp variant is dan eenvoudig op te schalen naar de 20mp variant.

Email
Zoals elke smartphone is de ondersteuning van mailboxen keurig op orde.
Heb het zakelijke (exchange)account toegevoegd, dit werkt met een wizzard.
Enige nadeel wat ik daar vond was dat de mail die ik op de telefoon lees niet als gelezen wordt gemarkeerd in Outlook.
Daarnaast heb ik een ziggo account toegevoegd en een los pop account.
Deze heb je dan als 3 losse "apps" beschikbaar en kun je dan bijv op je home screen zetten.

Games
Ik vind het aanbod wat karig, maar wat er te krijgen is is wel van redelijk tot goede kwaliteit.
Heb me erg vermaakt met Breakout en Angry Birds Go.

Films
Heb via Icefilms (online) een film bekenen in 720p, dit ziet er zeer gelikt uit.
Het downloaden via de 4g gaat supersnel, film begint bijna direct af te spelen.
Het bestand was overigens een mp4, geen idee welke codec. Maar speelde direct af.

De prijs van dit toestel is stevig (§679 adviesprijs) en 6" is voor mij persoonlijk net te groot.
Speelt grootte geen rol?
Dan is dit echt een van de snellere en betere telefoons die je momenteel kan kopen. De featureset is uitgebreid en het toestel staat garant voor uren speel/ontdek plezier.
Tegenvallertje vind ik dat er geen draadloze lader meegeleverd wordt.
Het is toch een telefoon van bijna §700 en tevens het vlaggeschip van Nokia.
Al met al een erg fijn toestel met een inch teveel scherm. 5" had imho genoeg geweest.

Tip
Een leuke extra tip is dat je xbox music 30 dagen gratis kan proberen.
Je kunt dan uit het zeer uitgebreide assortiment albums downloaden wat je maar wilt. Je kunt dan ook offline naar je favo muziek luisteren.

Foto's
De foto's tonen
1. De nokia Lumia 1520 versus de iPhone 4s (ter illustratie van de grootte)
2. Foto van mijn hond zonder bewerking van de nokia software
3. Foto van mijn hond met bewerking van de nokia software

Jammer dat ik geen grotere foto's kan uploaden, maar de foto's op ware grootte zijn echt super!

Heb jij ook een Nokia Lumia 1520 Zwart?

Hij pakt standaard alle foto's op je foto-tile als je geen favoriete foto's hebt. Als je foto's aan favorieten toevoegt dan zie je alleen die.

Verder is het miepen over een 6" scherm dat 't toch wel erg groot is iets wat je van te voren kunt weten, kun je de telefoon moeilijk aanrekenen hŤ ;)

Ik heb zelf nog niet het probleem met de app beschikbaarheid gehad, welke apps mis je eigenlijk?
Ahh, is dat de manier. Die had ik niet gevonden, maar thanks voor de tip :)

Het scherm heeft meer dan genoeg kudo's gekregen hoor! Evenals het dunne ontwerp.
De bezels zijn lekker smal en de hoeken mooi afgerond. En persoonlijk is 6" net te groot.

De apps blijft een verhaal apart. Zoals ik in de review meld heb ik ook een iPhone 4s, daar zijn net wat meer apps voor beschikbaar. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld al jaar en dag Runkeeper, die is er niet voor Windows Phone, dan moet ik overstappen op Runtastic. Maar al mijn historie staat in Runkeeper.

Een ander voorbeeld is Spotify shuffle, die gebruik ik met veel plezier op mn iPhone, maar voor de Windows Phone is alleen de Premium variant beschikbaar.

De Citrix Receiver kan ik niet configureren zoals ik dat zelf zou willen, ik kan alleen maar een URL invoeren, maar niet aangeven of we met een Webportal werken of niet.
Om maar wat dingtjes te noemen.

Het is geen ramp en meestal zijn er alternatieven, maar mijn ervaring met de itunes store is iets beter.
Ik gebruik zelf Runtastic Pro (Android), dus voor mij geen onoverkomelijke overstap, maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken met de Lumia 1520 aan mijn arm te gaan rennen...

Apps zijn voor mij niet heel kritiek. Een paar zaken als Bankieren apps wil ik wel graag, maar dat lukt aardig. Geen Dropbox (officiŽle versie) vind ik wel jammer. Google moet ook gewoon eens aan de slag gaan voor Gmail en Youtube, hoewel je daar ook alternatieven voor hebt.

Qua muziek (je noemt Spotify shuffle) heb je ook de Mix Radio app van Nokia. Die kost niets extra en biedt ook veel muziek.

Maar je hebt gelijk. Niet alle apps zijn even goed uitgewerkt. linkedIn vind ik een positieve uitzondering: erg mooi en in de Metro stijl.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 26 april 2014 12:11]