Specificaties 140mm diameter - Bekijk alle specificaties

NZXT Kraken X60 Review

Foritain 2 februari 2014, laatste update op 3 februari 2014, 2.480 views

NZXT Kraken X60

Pluspunten

• Extreme prestaties
  • Mogelijkheid om nog 2 extra ventilatoren te plaatsen
  • Voelt en oogt degelijk en luxe
  • Geluidsproductie netjes
  • Ingebouwde fan controller voor 4 fans
  • LED kleuren naar wens in te stellen
  • Fijne software om veel naar wens aan te passen: temperatuur alarms, fan-profielen, logs, etc.

Minpunten

• Zeker niet goedkoop
  • Had 5 jaar garantie mogen hebben ipv 2.
  • (niet echt een minpunt, maar wel belangrijk:) Veel cases kunnen geen 280mm radiator kwijt, opletten dus.

Geluidsproductie (min) Score: 4

Software
Testmethode
Prestaties

Productwebsite

De situatie dat je een pc gaat bouwen met heel veel rek in het budget komt mij niet vaak genoeg voor, want wanneer die situatie zich voor doet is het gewoon genieten. Voor deze build, waarbij de case review ook vlot zal volgen, waren een aantal heel duidelijke wensen aanwezig, en was de mogelijkheid gelukkig daar om aan de slag te kunnen met high-end producten. Het moest zwaar kunnen overclocken, het moest er indrukwekkend en high-end uit zien, en het moest goed bij elkaar passen. De case keuze was gevallen op de NZXT H630, een flinke case met ruimte voor flink grote radiatoren, dus moest daar natuurlijk een passende koeler bij. Een geheel custom opzet zou dan weer te duur worden, maar de NZXT Kraken X60 met z’n 280mm radiator, RGB LEDs, en goede reputatie leek een geschikt alternatief.

Goedkoper dan een mooie custom setup is één ding, maar echt goedkoop is iets anders. Met een prijs vanaf 130 euro is het zeker geen budget koeler, en is de Kraken ruim duurder dan z’n concurrenten van bijvoorbeeld Corsair of Cooler Master. NZXT lijkt het met de X60 dan ook zeker niet op de prijs te spelen, maar wil met een aantal unieke, en luxe, features je overtuigen dat hij z’n meerprijs waard is. De review van o.a. HWI was echter zo positief dat ik het in elk geval wel aan durfde.

Om zich van de concurrentie te onderscheiden heeft de X60 bijvoorbeeld een ingebouwde fancontroller voor zijn ventilatoren, en ook zelfs voor eventueel 2 extra ventilatoren als je naar een push-pull setup wilt. Verder is de verlichting in elke gewenste kleur in te stellen (Althans, grofweg 65000 kleuren) met de RGB setting in de software. Dat laatste zal de prestaties wellicht niet beinvloeden, maar als je een mooi stukje techniek koopt wil het oog ook wat.

Voor deze test, en toekomstige koelers, heb ik een setup gekocht van een ASRock FM2A88X Extreme 4+ met een AMD Athlon 760k. Een socket FM2 Quadcore met unlocked multiplier. Wellicht niet het grootste heethoofd denkbaar, maar deze set zal zeker representatieve (en relatieve) performance resultaten van verschillende cpu koelers geven die ook goed bruikbaar zijn voor andere setups.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de NZXT website:

Voor de duidelijkheid, gezien er af en toe nog wat forum topics naar voren komen met vragen hier over: De Kraken X60 is een geheel gesloten, vooraf gevuld, en kant-en-klaar koelsysteem. Je hoeft niet zelf (bij) te vullen, andere onderdelen er bij te kopen, of zelf slangen aan te sluiten of iets dergelijks.

De Kraken X60 past op alle gangbare recente sockets. Het formaat van de radiator (mede danzij de 2x 140mm ventilatoren) is echter wat groter dan sommigen gewend zullen zijn, en als je dit product overweegt zorg dan dat je een 280mm radiator in je case kwijt kan. De dikte van de radiator is met 27mm echter weer niet heel dik te noemen, dus een positieve kanttekening wat betreft de ruimte die je in die dimensie nodig hebt. De slangen hebben een lengte van 40cm, wat voldoende moet zijn in de meeste cases om de radiator boven, voor, of zelfs onder in de case te plaatsen.

De ventilatoren hebben een degelijk bearing type, zijn uiteraard PWM controlable, en draaien tussen de 800 en 2000RPM, waarbij ze volgens de specificaties wat betreft geluidsdruk tussen praktisch stil en lekker nadrukkelijk aanwezig af te stellen moeten zijn. Uiteraard krijg je 2 ventilatoren er bij, en zou je nog 2 optioneel kunnen plaatsen.

Tot zo ver de standaard getalletjes. Minder opvallend in de lijst, maar wel belangrijk, is de ingebouwde digitale fancontroller voor een maximum van 4 ventilatoren. Daar naast kan je de kleur van de verlichting zoals genoemd geheel naar wens afstellen, dit gebeurt in hetzelfde programma als waar je de ventilatoren beheerst. Daar over straks uiteraard meer.

De Kraken komt met een garantie van 2 jaar. Niet ongebruikelijk, maar sommige concurrenten hanteren op enkele producten in deze klasse ook wel 5 jaar. Als echt high-end product was 5 jaar bij de Kraken eigenlijk wel passend geweest.

Het uitpakken

Een forse koeler komt natuurlijk in een forse doos. Ziet er gewoon netjes uit, en zit natuurlijk veilig verpakt.

Alles op tafel gezet geeft mij een hele mooie eerste indruk. Alles ziet er keurig uit. Het lijkt op het eerste gezicht allemaal best fors, wat je op de foto wellicht niet zo goed ziet. De schroefjes zitten netjes in individueele zakjes verpakt, de handleiding is duidelijk en keurig gesplitst in een Intel en AMD kant, je ziet ook de backplate en mounting ring voor Intel en AMD, en je krijgt een cd’tje met de benodigde software.

Even naar de losse onderdelen kijken. De radiator heeft zoals alle closed-loop-koelers uiteraard de slangen en pomp er aan zitten. Op de foto lijkt hij wellicht niet zo fors, maar met 280mm is het een aardig blok om te zien. Heel dik is hij overigens niet. De aansluitingen voelen lekker stevig, en de slangen zijn opvallend flexibel, het rubber is opvallend meer buigbaar dan de plastic slangen die je soms ziet. (Let overigens niet op de autosleutel onder de onderste slang, moest hem toch op één of andere manier rechtop laten staan)

Aan de andere kant van de slangen vinden we de het contactblok met de cpu, wat uiteraard van koper is, met daar binnen in de pomp. De ring en de letters NZXT zullen straks op gaan lichten. Het blok is aan de platte kant, wat natuurlijk geen kwaad kan, en komt met een plastic kapje uit de doos om de reeds aanwezige koelpasta te beschermen. In tegenstelling tot wat ik vaak zie zit de pasta er dus van te voren op. Veel bouwers gebruiken koelpasta verkeerd (vaak gebruikt men te veel), dus op zich een leuk idee voor de gemiddelde consument. Uiteraard bij iemand die hem later wil verplaatsen moet je dan zelf extra koelpasta regelen.

De ventilatoren zien er keurig uit, zwart frame, witte blades, geen poespas, lekker strak dus.

De backplates en passende mounting ringen. Links Intel, rechts AMD.

Alle kabels zien er keurig zwart gesleeved uit, ook die van de ventilatoren overigens. Je ziet hier van links naar rechts de USB connector waarmee de Kraken verbinding maakt met de software, de SATA power connector voor stroom, de 4x 4pin fan aansluitingen waar je dus 4 ventilatoren op de ingebouwde fancontroller kan aansluiten, en de 3pin connector voor de pomp om de pomp op je moederbord te zetten.

Positieve eerste indrukken. Alles ziet er degelijk en stevig uit, voelt goed aan, en zoals ik ook hoopte ziet het er vooral ook mooi uit.

Inbouwen

Het inbouwen van de Kraken X60 is weinig anders dan andere closed-loop koelers, met slechts een paar kleine, maar eenvoudige, veranderingen. Zoals gebruikelijk zal ik het stap-voor-stap met foto’s proberen weer te geven.

Gezien ik hem op een AMD bord ga plaatsen begin ik met de backplate voor AMD, en plak ik daar de 2 isolerende plakkers op (boven en onder, in het midden). Vervolgens gaan 4 kleine buisjes in de hoeken van de backplate, waar straks de pomp in geschoeft gaat worden.

De schroefgaten steken maar minimaal door de moederbord gaten heen, maar gezien de backplate met de stickers een beetje aan je moederbord plakt valt hij er niet af. Wel zo handig.

Pak de mounting ring die bij jouw socket past, klik er wat plasticjes in volgens de handleiding, en plaats de schroeven. De schroeven zullen sommigen wellicht bekend voorkomen, het gaat tenslotte om een Asetek ontwerp.

Vervolgens plaats je die mounting ring om je pomp heen, en klik je deze met een andere ring vast aan elkaar.

Tot zo ver erg eenvoudig, maar dan even een iets lastiger stukje. De handleiding geeft namelijk aan dat de ventilatoren in een pull configuratie moeten (nou ja.. moeten.). Een klein stukje voor dames en heren die niet weten wat dat is: De ventilatoren zorgen voor luchtstroom wat het water in de radiator koelt. Je kan ventilatoren aan de binnenkant van de radiator plaatsen dat ze lucht door de radiator de case uit drukken (push), of juist andersom, aan de buitenkant, zo dat ze lucht door de radiator naar buiten trekken (pull). In deze ventilatoren komt de lucht er aan de kant van het NZXT logo uit, oftewel op de eerstvolgende foto zie je dat de ventilatoren de warme lucht de case uit ‘trekken’. Een push-pull setup, waar ik straks nog even op terug kom, houdt weer in dat je ventilatoren aan beide kanten van de radiator plaatst, om een nog sterkere luchtstroom te krijgen.

De pull-configuratie betekent dat je met schroeven van buiten de case, door de ventilatoren, de radiator vast zet (4 schroeven per ventilator, dus 8 totaal). Dit is natuurlijk niet heel complex, maar gezien je de ventilator en de radiator redelijk recht naast elkaar moet houden bij het vastzetten kan een helpende hand op dat moment zeker geen kwaad. Voor de review volg ik gewoon de instructies, maar niets houd je natuurlijk tegen om gewoon een push-configuratie in te bouwen, in welk geval de montage net even makkelijker is. Het voordeel van de gesuggereerde pull-opzet is dan weer dat het toevoegen van 2 extra ventilatoren op een later tijdstip weer eenvoudiger is.

De 2 ventilatoren in een pull-configuratie, volgens de handleiding.

Aan de andere kant van de slangen schroeven we de pomp met de 4 schroeven eenvoudig vast in de backplate. De schroeven hebben rubberen ringen om het met de hand te doen, maar een extra slagje met de schroevendraaier kan geen kwaad (uiteraard nooit forceren).

Vervolgens is het niets anders dan de kabels aan sluiten. De ventilatoren gaan in de fan-aansluitingen van de Kraken zelf, de SATA power aansluiting gaat direct op je voeding, en de USB aansluiting (wat natuurlijk niet zo gebruikelijk is bij een koeler) direct op je moederbord. Je moet natuurlijk wel zorgen voor een vrije USB 2.0 interne header op je moederbord, al zal dat bij een passende high-end build natuurlijk zelden een probleem zijn.

En dan ben je klaar. Prima eenvoudig dus, maar een extra handje bij het monteren van de radiator kan voor onervaren (of luie ;) ) bouwers nooit kwaad.

Software

Niet een heel gebruikelijke titel bij een koeler, maar wel een belangrijke feature van de Kraken. Je krijgt in de verpakking een cd meegeleverd, echter als je geen optische drive hebt kan je het software pakket natuurlijk ook van de NZXT website plukken.

Na een korte installatie verschijnt NZXT Kraken Control op je bureaublad, en kan je aan de slag. Het dashboard verwelkomt je met de temperatuur van de koelvloeistof, temperatuur van de cpu, snelheid van de pomp en snelheid van de ventilatoren. Direct zal je opvallen er in mijn screenshot geen CPU temp staat, nu is de X4 760k vrij nieuw, en zijn veel meet-programmas niet in staat de temperaturen uit te lezen, dus het verbaast mij niet heel veel. Gelukkig heeft de Kraken een interne sensor in de pomp voor de water temperatuur, en gaan instellingen gebaseerd op de temperatuur ook van die sensor af. Dus geen reden tot paniek, en alles werkt verder gewoon zoals de bedoeling is. Mocht je je af vragen of deze pomp sensor temperatuur noemenswaardig anders is dan de temp van de cpu, ik heb het in ieder geval niet kunnen waarnemen. Ik zou wel adviseren het verschil tussen cpu- en watertemp in elke individuele build even in de gaten te houden, en zo nodig de instellingen op eventuele verschillen iets aan te passen.

Het volgende scherm “Graph” is de grafiek van de temperaturen en fan-speed. Lijkt mij vanzelfsprekend.

Het derde scherm “Fan Setting” wordt al interessanter. Standaard staan er twee fanprofielen in, genaamd Extreme en Silent. Ik kan je direct al vertellen dat Silent gewoon een praktisch veel waarschijnlijkere setting is, en Extreme echt enkel voor “Extreme” overclocks met dito belasting op de cpu bedoeld is. Het leuke hier is natuurlijk dat je zelf de grafiek in kunt stellen zoals jij wilt, en deze dan uiteraard ook op kunt slaan. Boven in beeld, in dit scherm en alle anderen, kan je snel en eenvoudig switchen tussen de 2 standaard, en 1 custom setting. Een aanpassing die je maakt staat vanzelf na enkele seconden actief, en je hoeft dus niet te herstarten of iets dergelijks.

Het vierde scherm “Light Setting” is natuurlijk leuk. Je kan de LED met de RGB sliders naar wens afstellen (ik heb hem voor de grap maar even op roze gezet ;) ), maar eventueel uitschakelen kan ook. Net als bij de fan instellingen worden aanpassingen vanzelf na enkele seconden actief, dus je kan vlot en veel wisselen als je dat wilt. Leuk vind ik de mogelijkheid om de kleur bij een bepaalde temperatuur aan te passen, mocht je de koeler mooi in het zicht hebben wordt je eenvoudig er op gewezen wanneer je cpu een bepaalde temperatuur bereikt. Je kan de LEDs ook nog doen knipperen of laten wisselen tussen kleuren als je dat wilt, al leek de ‘fade’ functie meer een snelle switch tussen kleuren dan een regenboog ervaring waar ik in eerste instantie aan dacht.

Het laatste scherm zijn de wat saaiere, maar toch niet onbelangrijke instellingen. Uiteraard kan je de software vanzelf laten starten, eventueel minimized. Je kan de software je laten waarschuwen wanneer de watertemperatuur een bepaald punt bereikt, of wanneer de fan-speed onder een bepaald punt zakt. Wel zo fijn om vlot bij problemen te kunnen handelen. De Log functie stelt je in staat de gegevens (temp, fan-speed) naar een log bestand weg te schrijven, met een frequentie naar keuze.

Best leuke features dus in het Kraken software pakket.

Testmethode

Om de prestaties te bepalen moet je eerst een methode bepalen. Hierbij probeer ik te kiezen voor wat ik denk dat in de praktijk bij ‘normale’ gebruikers veel aan de orde zal komen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de temperaturen te meten op de volgende settings:
- Temperatuur bij idle, met de koeling op minimale snelheid
- Temperatuur bij load, met cpu op stock snelheid, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op lichte overklok, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op aardige overclock, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op aardige overclock, en de koeling op de setting met de voor mij maximaal acceptabele geluidsproductie, zonder gebruik van headset of speakers.

Ondanks dat er uiteraard meer denkbare instellingen te meten zijn, wil ik het ook niet onnodig onoverzichtelijk maken, en vermoed ik dat met de bovenstaande getallen toekomstige gebruikers ruim voldoende informatie hebben om de meest voor de hand liggende vragen te beantwoorden. (“Zijn de algehele prestaties in orde”, “Koelt dit ding goed als ik maar een beetje overclock”, “Kan hij niet alleen goed koelen, maar ook nog binnen praktisch bruikbare geluidsproducties deze prestaties leveren”). Daarnaast zijn de antwoorden op eventuele andere vragen ( oa. “Heb ik nog ruimte over voor extremere overclocks?”) ook eenvoudig af te leiden.

Uiteraard is de laatste genoemde meetsetting in de praktijk erg belangrijk, maar ook zeer subjectief, want wat is nu een acceptabele geluidsproductie. Echter heb ik (nog) geen dB meter in huis, maar kan ik wel aangeven dat ik geen voorstander ben van luidruchtige pcs (ik stoor mij vrij snel) en mijn gehoor prima in orde is. De maximaal acceptable geluidsproductie betekend dat ik op ca 1 meter afstand van de setup, met een open case, comfortabel iets anders kan doen (lezen, schrijven, wat dan ook), zonder dat het geluid storend is (maar het mag uiteraard wel hoorbaar zijn.). Bij een dichte of gedempte case mag je dus rekening houden met en verder voordeel voor de geluidsproductie in deze test.

Verdere punten:
- De kamertemperatuur is in deze tests een constante 23 C
- Gezien ik niet altijd dezelfde case kan gebruiken maak ik gebruik van een open constructie
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs (maximum heat). Een belasting die in de praktijk bij gaming of videowerk praktisch nooit zal voorkomen, dus neem dat in overweging bij je eventuele aanschaf.
- Ik noteer de temperatuur nadat deze minimaal 30 minuten onveranderd blijft.
- Bij het passeren van 70 C faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

De test setup:
- ASRock FM2A88X Extreme 4+
- AMD Athlon X4 760k Black Edition
- Corsair Vengeance LP 1600Mhz RAM

De precieze settings van de overclocks
- 3.8Ghz 1.3875v 0.000v offset. De stock setting van mijn chip.
- 4.1Ghz 1.3875v 0.000v offset. Een kleine 8% OC, niet veel, maar voor elke beginner zonder veel risico uit te voeren met praktisch elke koeler.
- 4.5Ghz 1.4375v 0.036v offset. Een kleine 20% OC. M.i. een gangbare OC en in dagelijks gebruik een bruikbare instelling. Een relatief hoog voltage was nodig om mijn CPU stabiel te krijgen bij “slechts” 4.5Ghz, maar ruim onder de max van 1.55v.

Het bovenstaande is de methode welke ik op alle cpu koelers zal toepassen. Eventuele opmerkingen buiten deze setting geef ik uiteraard duidelijk aan in de review.

Prestaties

De resultaten op de bovengenoemde settings:

Waarbij 4.5! staat voor de setting met beperkte maximale geluidsproductie.

Begin het vermoeden te krijgen dat ik een zwaardere set moet gaan aanschaffen om eventuele verschillen duidelijker te maken...

Niet geheel onverwacht komt de Kraken met de beste prestaties tot dusver de lijst binnen. Hij koelt gewoon kei en keihard. Het verschil met de recente Cooler Master Nepton 140XL is echter miniminiminimaal, maar die is wel een stuk (meer dan 40 euro) goedkoper. Wat in de grafiek dan weer niet uit te lezen is, is dat de NZXT op volle toeren een stukje stiller is dan de Nepton op volle toeren. Stiller is niet hetzelfde als stil, en zoals alle waterkoelers die ik ken is het op volle toeren gewoon lekker luid. De prestaties ontlopen elkaar weer amper als je de maximale geluidsproductie beperkt, maar de NZXT heeft nog wel als voordeel dat je nog 2 extra ventilatoren zou kunnen plaatsen om de temperaturen nog een paar graden verder te drukken, al loopt het prijsverschil dan natuurlijk nog verder op.

Er zijn nog wel een paar belangrijke puntjes. Zo is de pomp van de X60, op de volle 12V, gewoon geheel stil, wat een hele mooie prestatie is. Als je een geheel geluidloze pc wilt is een closed-loop waterkoeler sowieso niet je beste optie, maar de geluidsproductie bij lage settings is echt heel netjes te noemen. Niet enkel dat, maar het geluid wat hij produceert is ook enkel luchtverplaatsing, je hoort geen motortje van de pomp of iets dergelijks, wat de ervaring niet onprettig maakt. Daar naast blijven de prestaties bij een stille setting nog altijd extreem, dus ook dat zit wel goed.

Eerst nog wat foto's, kon (zoals vaker) lastig kiezen, dus maak er maar een hele serie van:

In de NZXT H630, review volgt zsm.

Licht achter de case komt van de case, niet de koeler natuurlijk, maar vond het wel een aardig plaatje.

Paars, weer eens wat anders.

Hup Holland, oftewel Oranje, de spelen staan tenslotte voor de deur!

En nog een close-upje, verlichting in het donker netjes op de foto zetten valt niet mee, maar de verlichting ziet er echt gewoon heel keurig uit.

Dat de Kraken X60 goed ging koelen twijfelde ik geen moment aan, en wat dat betreft stelt hij ook zeker niet teleur. De prijs/prestatie verhouding is een iets ander verhaal, waarbij verschillende gebruikers hele andere oordelen zouden kunnen vellen. Zo zou je kunnen zeggen dat je voor flink minder geld op pure temperaturen weinig in hoeft te leveren, en dat als je naar koelprestaties per euro gaat kijken de Kraken het wel om zijn kiezen krijgt. Anderzijds zou je kunnen stellen dat, wanneer je echt het onderste uit de kan wil halen met een extreme overclock, (zeker wanneer je 4 ventilatoren zou gebruiken) de Kraken ongeevenaarde prestaties kan leveren en dat dat de meerprijs rechtvaardigt. Persoonlijk blijf ik liever in het midden en kan ik prima begrijpen dat sommige kopers over de prijs vallen, en anderen juist best meer willen betalen voor kleine winsten. Dit is in pc componenten natuurlijk geen onbekend fenomeen, waar je voor een laag bedrag veel prestaties kan halen, en naar mate je bij de bovenkant van de markt komt de prijzen flinke stappen omhoog maken voor veel kleinere winsten. Dat is niet goed of fout, het is gewoon voor ieder wat wils.

Los van de prestaties en het prijs/prestatie verhaal laat de Kraken X60 ook gewoon erg positieve dingen zien. De uitstraling van het geheel is top, kabels zien er keurig uit, de slangen zijn lang en lekker flexibel, het koelblok met de verlichting ziet er echt keurig uit, en alhoewel veel cases welliswaar geen 280mm radiator kwijt kunnen, staat een grote radiator in echt forse cases juist weer een stuk beter dan 120mm of 140mm radiatoren. En laten we eerlijk zijn, looks zijn belangrijk. Ook het oor is niet onbelangrijk en ook daar stelt hij mij niet teleur; de pomp is superstil, de ventilatoren zijn prima stil te houden en de algehele geluidservaring is gewoon niet onprettig. Zelfs als je een middagje je max overclock wil testen met de ventilatoren op volle toeren zullen je oren het zonder problemen overleven.

De ingebouwde fancontroller is een mooie feature en hele grote plus, zeker wanneer je geen fancontroller in je case gebruikt. Ik vind het ook erg netjes dat de aansluitingen er zijn wanneer je een 4-fan push-pull configuratie zou maken. De bijbehorende software functioneert netjes, geeft je allerlij opties, waar onder de mogelijkheid om persoonlijke koelprofielen op te stellen zo dat de koel- en geluidsprestaties precies staan zoals jij wilt. De eindeloze kleur instellingen van de LEDs zijn een leuke extra, en wat mij betreft de slagroom op de taart. In elk geval kan je eenvoudig en vlot van kleur wisselen, en de koeler eenvoudig matchen met welke kleurstelling je andere componenten dan ook mogen hebben.

Dus ja, hij kost een paar centen, maar je krijgt er ook iets heel moois voor. Op een strak budget zal je wellicht moeite hebben om langs de prijs te kijken (en zijn er gelukkig hele mooie andere oplossingen voor je op de markt), maar voor gebruikers die echt de laatste paar graden uit hun zwaar overclockte cpu willen halen, gebruikers die de ingebouwde fancontroller of verlichting kunnen waarderen, of gebruikers die net even iets meer dan standaard willen showen is de NZXT Kraken X60 gewoon een heel mooi en absoluut uitstekend product.

Zoals altijd nog wat hogere-res foto's om op te klikken:
http://tweakers.net/ext/f/MvBNsXqTHAdB1n5RYJG3swYM/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/T2tACtpIUpkgoeavnpcPJ030/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/O8jhs9nZ1l7utqDU9y9l6RUz/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/rgtauaoffWajuqhFLf1quJJR/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/wfDUBNu6U7jchiTC1SqkBR55/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/bAlCIUjEWGTKFTVMaeyYRvcH/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

edit 03/02 0:47 - Ging iets mis met specificatie-plaatje, fixed.

Heb jij ook een NZXT Kraken X60?

Wat ik een beetje mis is wat je nou zou aanraden om te kopen. Vind je deze nou zo dergelijk presteren dat hij zijn geld waard is voor de ''normale gamer die met een leuke overclock wil gamen'' geluidswijs en temperatuurwijs, of...
Kan je daar wat uitspraken over doen aub?
Want ik heb totaal geen idee welke koeler er nu het stilste is en welke nu de beste prestatie voor een degelijke prijs levert.
Verder is het wel gewoon +3 waard. :)
Ik begrijp de vraag wel, maar het is allemaal iets complexer dan het in eerste instantie lijkt, vandaar ook dat het antwoord op de vraag "wat het beste is voor..." ontbreekt. De producten die bij elkaar in de grafiek staan zijn dan wel allemaal cpu koelers, maar het zijn tegelijk ook flink andere producten. Ik vraag mijzelf dan ook af wat ik kan doen om een beter inzicht te geven, maar dat een toekomstig koper er altijd zelf even over moet denken wat voor hem/haar belangrijk is lijkt mij onvermijdelijk. (Met 1 kanttekening, een degelijke geluidsmeter staat nog altijd op mn verlanglijstje). In ieder geval ze niet naast elkaar zetten wat betreft temperaturen is echter ook geen verstandig idee.

Als je puur naar prijs/prestatie kijkt, of eigenlijk naar de prijs alleen al, kan je eenvoudig concluderen dat deze koeler niet gemaakt is om op dat gebied te concurreren. Maar wij weten allebij ook dat "een normale gamer" (tot zover die al een overclock nodig heeft) voor een "leuke overclock" ook aan de slag kan met een <25 euro kostende luchtkoeler. De vraag van mij daar bij is, is dat een reden om alle koelers boven die prijs (of laat ik wat ruimer gaan, 50 euro) per definitie af te doen vallen? Ik denk van niet. Als ik kijk naar mn huidige reviews, die voornamelijk van cases zijn, zou ik dan bijvoorbeeld moeten concluderen dat de ~30 euro kostende N300 erg prima is, en alles wat duurder is eigenlijk zonde geld is en voor diezelfde normale gamer. Kort door de bocht, maar hopelijk illustreert dat mijn punt.

Terug komend op de X60. Als je een groot (240/280mm) radiator in de pc wil dan zal je al snel ~100 euro kwijt zijn, wat dan de stap naar 130 voor prettige software met een fan-profielen en leuke verlichting eigenlijk niet zo groot maakt. En dan heb ik het nog niet eens over de koelprestaties, die gewoon erg goed zijn (als er al iets beter presteert, custom water uitgesloten), en nog beter kunnen met nog meer fans. Fans die je direct op de koeler aan kan sluiten, zonder een losse fancontroller nodig te hebben (kost ook centen). Of je dat, en de maximale koelprestaties gaat gebruiken kan ik lastig bepalen, maar dat producten met dergelijke prijzen bedoeld zijn voor zeer zware overclocks van dure cpus mag logisch zijn. Wat betreft stilte is de X60 gewoon heel keurig. 100% geluidloze closed-loop waterkoelers ben ik nog niet tegen gekomen, maar wat je hoort is heel keurig. Ik krijg echter het gevoel dat ik mn conclusie begin te herhalen, zonder dat je een eenzijdig antwoord krijgt wat m.i. gewoon niet te doen is.

Ik hoop desondanks dat de review mensen een leuk inzicht geeft, en voldoende informatie geeft dat zij voor hun build met overtuiging hun passende keuze kunnen maken. Voor specifieke situaties wil ik natuurlijk met alle plezier nader advies geven over de producten die ik ken/heb getest.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 3 februari 2014 09:56]

Dank je! Vind ik leuk te horen. Waarom je op -1 staat begrijp ik overigens niet :?
Top verhaal, Top Foto's, Top alles!

In het kort: Top review +3 d:)b
Dank je wel! :D Zag je topic inderdaad, ben blij dat je bent komen kijken! Mocht je nog iets willen weten schiet maar hoor.
Nu heb ik nog geen vragen omdat alles wat ik wilde weten staat in je review. Maar als mij wat binnenschiet laat ik het horen ;)
ik ga wel zeggen dat pas als je er een I7 op plaatst met zware overclock dat je dan pas echt de koelprestaties gaat zien

met I7 3930k komt hij amper boven de 50 graden :)
Ben ik het helemaal mee eens. maar dat dat zou een aardige investering zijn in een nieuw test-platform, en een flinke tijd investering om meerdere koelers dan op een ander platform opnieuw te gaan installeren. Ik heb het zeker in gedachten, maar wanneer het komt weet ik nog niet.

Ben wel benieuwd hoe ver je die 3930 op zn staart getrapt krijgt ;)
vlug een testje gedaan

I7 3930K op 4.7 Ghz 1.4 volt

max temps op laagste fansnelheid push-pull (antec DF85)

core 1 67
core 2 62
core 3 61
core 4 63
core 5 61
core 6 66

m'n H70 van vroeger gaat zeker 80 graden halen denk ik :)
Dat is echt wel absurd goed en zit nog plenty speling in. Neem aan dat je hem hoger niet stabiel kreeg of dat je niet meer voltjes aan die mooie cpu wilt geven? :D
ff een update
kort gezegd : boem O-)

5.0 Ghz lukte niet allé alvast niet op 1.51 volt 8)7
dus maar 4.9 Ghz 3Dmark 11 uitgelopen
dan wou ik hem ff stressen voor u :)
alle fans op 100% haalde de hoogste core 75 graden (toen het nog kon zien)
achter kleine 2 min was zoals ik zie boem gedaan

enig vermoeden denk ik dat ik aan de 200 watt long duration limiet zat en zo uitviel

dus conclusie waar menig koeler in brand gaan schieten ga hij het nog houden
4.7 op 1.40 volt geeft nog acceptable temps
maar zodra je wat meer op steekt 1.45+ gaat hij z'n meerdere moeten herkennen vrees ik
maarja dan zit je al aan 190+ watt te verstoken 8)7

greetz
gohja eerder het laatste denk ik
en btw voor de 5.0 Ghz te doorbreken moet je al een redelijk tweakergehalte hebben :)

ik wil ook niet teveel riskeren aangezien mij dat 600 euro gekost heeft en dat ik geen rijkeluiszoontje ben :)

maarja wat mij opvalt is overklokken is gewoon Mhz/Ghzen en voltjes tegenaan smijten en tis gebakken

idem m'n Gpu (780 lightning) ik dacht 1.300 zal het absolute max zijn en dan zie ik een resultaat passeren op 1.38 damm 8)7
enig probleem koeling is ontoereikend +80 graden in benchmarks fanspeed uiteraard op 100%
+ ik vermoed dat ik al meer dan 375 watt trek wat normaal z'n max is 2 8pin + Pcie dus daar ben ik ook wat bang voor (modded bios)

enige oplossing Kraken 60 +G10 voor GPU :9~ maar daarvoor moet ik eerst werk gevonden hebben |:(
Heh, zo blijf je inderdaad bezig. Leuke hobbymaar het kost af en toe wat centen he... En inderdaad, vroeger was overclocken wat lastiger, nu kan iedereen er eenvoudig mee aan de slag gaan. Al blijven de 'echte' OCs natuurlijk nog altijd het terrein van de gevorderden.
Dit is echt een prachtige, duidelijke en uitgebreide review! Goed beschreven en veel mooie foto's met toegevoegde waarde! Dikke duim daarvoor! :)

Ik ben zelf al een tijdje aan het rondneuzen voor een CPU-waterkoeler voor mijn Intel Core i7 4930K en ben best bereid er wat aan uit te geven. Deze review heeft me in ieder geval een goed beeld gegeven van deze mooie koeler en mij een stukje in de richting van de X60 geduwd ;)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door GraFX op 16 april 2014 19:19]

Een paar reacties lijk ik compleet gemist te hebben! Dank je voor de reactie, en heb je uiteindelijk een keuze gemaakt? :D
Mooie review, prachtige foto´s en zeer deugelijk. Dank.

Ik twijfel of de opvolger iets voor mij is. Wat ik vooral wil is een stil systeem, overclocken doe ik een beetje maar geen prioriteit. Wat adviseer je mij? Wachten op de opvolger of toch voor Cooler Master Nepton 140XL gaan?
De Nepton en de Kraken zijn totaal andere beestjes, en beide merken brengen binnenkort nieuwe uit. Altijd lastig te bepalen of het de moeite is om te wachten. Is er overigens al een datum bekend? Ik meen te hebben gelezen dat ook de garantie van de nieuwe modellen langer gaat worden, dat zou nog wel een interessant punt kunnen zijn als je er geen haast mee hebt.

Als je maar een beetje wil overclocken is het de vraag of water wel nodig is, maar ik vermoed als je deze overweegt dat je ook een windowed case hebt, en het ook een beetje voor de looks doet?