Specificaties 5.1-set met subwoofer en 4x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Pioneer MCS-333 Review

TKroon 2 februari 2014, laatste update op 20 augustus 2014, 2.168 views

Pioneer MCS-333

Goede home cinema set voor weinig geld. Zeer goede geluidskwaliteit en een mooi, strak design. Het maximale volume is via de optische kabel wat laag, al merk je dat alleen met muziek (via AUX kan het wel harder). Gebruiksgemak kan ook hoger. Al met al een goed product!

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Volume
  • Gebruiksgemak

Geluidskwaliteit Score: 4
Tijdens de verhuizing is de subwoofer van mijn tien jaar oude JVC TH-S55 overleden. Op de laatste dag van de BTW-actie van de MediaMarkt besloten een nieuwe set te kopen. Mijn oog viel al snel op de strakke Pioneer MCS-333, met strak ogende speakers. De doos had overigens geen handvat, wat met ruim 10 kilo wel prettig was geweest.

De installatie was eenvoudig, de kabels waren net lang genoeg, al moet ik zeggen dat ik ook zeker geen kleine zithoek heb. Direct de firmware geüpdatet en het geluid aangepast. Dit kon in geen enkel menu, maar na een DVD erin gestopt te hebben werkte de knop sound ineens wel. Een optische kabel moet ik nog halen, maar nu wordt het stereo (AUX van de TV) virtueel verspreid over alle luidsprekers, wat echt klinkt alsof de bron 5.1 was. De geluidskwaliteit is echt uitstekend, alleen het volume is (in vergelijking met de oude JVC-set) aan de lage kant. Met verheven stem kan ik nog gewoon een gesprek voeren, terwijl alles op MAX staat. Als iemand hier een oplossing voor heeft, hoor ik dat graag. Mocht de optische kabel dit probleem verhelpen zal ik dit bijwerken.

De afstandsbediening vind ik persoonlijk nogal druk met veel knopjes, die van mij ook in opties op het scherm weergegeven hadden mogen worden. Mijn TV heeft drie HDMI-ingangen, welke alledrie al in gebruik waren. Nu is er dus een vierde. De Pioneer heeft echter zelf ook nog vier ingangen (zonder DVI+aparte audio ingang). Echter nu moet ik apparaten verspreid over de TV en de receiver aansluiten, wat niet echt optimaal is.

DVD's en BluRays kijk ik zelden tot nooit en heb ik ook nog niet getest. Om deze reden heb ik geen waardering voor de beeldkwaliteit gegeven.

Concreet: het uiterlijk en de geluidskwaliteit zijn uitstekend, het gebruiksgemak en volume vallen iets tegen. Voor deze scherpe prijs (€256) een aanrader.

Update 3-2-2014
Helaas heeft het gebruik van de optische kabel niet het probleem verholpen dat het max-volume (in mijn ogen) aan de lage kant is.
Daarnaast is me opgevallen dat het systeem altijd opstart in de DVD-functie en niet naar de optische kabel-functie, waarin ik het systeem uit heb gezet. De instelling om deze standaard in te stellen kan ik helaas ook niet vinden.

Update 15-4-2014
Na enkele maanden heb ik zelf het een en ander op kunnen lossen. Het systeem start niet op in de DVD-functie als de laatst bekeken DVD eruit gehaald wordt.

Het volume is met name in combinatie met Digitenne erg laag via de optische kabel. Ik heb er nu een AUX-kabel bij geplugd, dus indien gewenst kan ik dan het volume harder krijgen in de AUX-modus. Niet ideaal, werkt wel.

In de tussentijd heeft de L-frontspeaker een defect gehad. Hij kraakte op hogere volumes, het leek op resonanties bij bepaalde frequentie(combinaties). Ter reparatie aangeboden bij de Mediamarkt. Na twee weken kreeg ik bericht van de Mediamarkt dat Pioneer een rekening had gestuurd van €80, dat zij het er niet mee eens waren en de reparatie door lieten gaan en dat de Mediamarkt zelf met Pioneer in gesprek ging omdat ze dit belachelijk vonden voor een paar maanden oud product. Dit is werkelijk topservice, zoals je tegenwoordig zeker niet altijd meer krijgt. Erg positief dus. Inmiddels heb ik een nieuwe speaker retour.

Wat me verder opvalt is dat als de TV aanstaat (optisch signaal naar Pioneer), maar er geen geluid is, dat de fan van de Pioneer toch aanstaat. Als de TV uitgezet wordt of er geen signaal meer is, stopt de fan. Bij normaal gebruik is het niet zo storend, maar soms is bijvoorbeeld de serie afgelopen op de Mac Mini en dan wordt het gezoem hoorbaar van de fan. Het zal normaal zijn, maar het lijkt me niet nodig.

Voor de rest blijft mijn mening hetzelfde. Qua geluidskwaliteit echt super, verder zijn er zeker verbeterpunten. Afhankelijk van je wensen kan het een aanrader zijn. Qua cijfer zou ik het systeem een 7,5 geven.

Update 2-8-2014
Een paar weken terug ben ik bij de Media Markt geweest, toen ik tijd over had vroeg ik de man van de home cinema-afdeling naar mijn probleem met de continu aan- en afslaande fan. Hij gaf aan dat het zeker niet normaal was en dat ik het product op moest sturen. Product opgestuurd en twee en een halve week later terug gekregen. Door Pioneer is het moederbord vervangen, kosteloos uiteraard. Het probleem is nu opgelost :)

Verder ben ik nog steeds zeer tevreden over de geluidskwaliteit, het bediengemak (evenals de afstandsbediening) maar net voldoende.

De Media Markt is trouwens wederom goed omgegaan met mijn probleem, weer keurig opgelost.

Update 5-8-2014
En nu blijken de HDMI-IN-poorten niet te werken, ik vermoed dat ze niet aan zijn gesloten op het moederbord na het vervangen hiervan. Nu kan Pioneer of de MediaMarkt hier weinig aan doen, maar wel het reparatiecentrum. Morgen ga ik de hele set terugbrengen en dan zie ik wel wat er gaat gebeuren.

Aan de degelijkheid ligt het in dit geval niet (wel de defecte speaker en de fan die aan bleef slaan), dit is puur een reparatiefout. Maar ik ben er wel klaar mee om drie keer terug te moeten.
Edit: bij de Mediamarkt mag er pas iets ingeleverd worden na drie reparatiepogingen. Dit is dus de laatste... Afwachten.

Update 20-8-2014
Netjes geld terug gekregen van de MediaMarkt, heb nu een Marantz NR1504 en Harman Kardon HKTS 35 5.1 gekocht. Laatste was in de aanbieding bij de MediaMarkt Prins Alexander voor €399. Heb er maar voor gekozen om geld bij te leggen voor mijn perfecte set.

Heb jij ook een Pioneer MCS-333?

Zelfde probleem. Terug gebracht naar Media Markt voor reparatie. Ze hebben de Fan vervangen ipv het moederbord. Zit nu met hetzelfde probleem alleen komt er een ander soort geluid uit de fan. Wat kan je me aanraden, terug brengen en een ander product kopen of nogmaals voor reparatie terug sturen.
Persoonlijk zou ik hem terug brengen, ik heb netjes mijn geld terug gekregen na de derde reparatie (regel van de MM, anders kunnen zij hun garantie niet claimen bij Pioneer). Ik weet dus niet hoe vaak je hem al terug hebt gebracht, maar ik zou hem sowieso terugbrengen en vragen naar de mogelijkheden.

Als alternatieve set ben ik afgestapt van een home cinema set en heb ik een losse reciever en speakers gekocht, zie mijn andere reviews. Ben er zeer tevreden mee!
De eerste keer heb ik de home cinema set binnen 14 dagen terug gebracht dus ik kon ruilen. Heb dezelfde set gekocht en had weer een probleem(de fan dus) en heb deze dus voor reparatie laten opsturen. Ik zal deze nogmaals laten terugsturen. Pioneer heeft wel meegegeven dat een fan nooit geluidloos zal zijn. Aan jou dus de vraag: Hoorde je de fan nog, nadat de moederbord was vervangen?
Na de reparatie was de fan stil als er geen geluid was. Deze sloeg aan zodra ik de film startte, maar dan had ik er geen last van. Ik stoorde me met name aan het aanslaan van de fan zonder audio output. Maar blijkbaar is het niet incidenteel, dus zou ik de Pioneer afraden om te houden of te kopen (voor anderen).
Dank voor de info!