iRobot Roomba 780 Review

Ronderob 2 februari 2014, 1.308 views

iRobot Roomba 780

Pluspunten

• Handig
  • Eenvoudig te bedienen
  • Makkelijk in gebruik
  • Ideaal voor vloerbedekking

Minpunten

• Komt niet overal, slaat stukjes over
  • Rijdt veel te vaak langs de muren op
  • Botst vaak
  • Blaast stof voor zich uit op laminaat en tegels

Energieverbruik Score: 4
In het kader van het TRND test project, hebben wij 6 weken de beschikking gehad over een iRobot Roomba 780. In deze 6 weken hebben we de Roomba uitgebreid getest op gebruik, resultaat en kwaliteit.

Het eerste wat opvalt als je de doos opent, is hoeveel spullen er allemaal bij zitten. Behalve de robot stofzuiger, ziet er ook een oplaad station bij, een afstandsbediening, 2 virtuele muren, reserve borstels, reserve filters en een schoonmaak tooltje.
Alles zit er in, op 1 belangrijk ding na: Er zitten helemaal geen batterijen bij. Geen batterijen voor de afstandsbediening en geen batterijen voor de virtuele muren. Dat is erg jammer voor een apparaat van 500,-.

Een tweede minpunt is het gemis van een gebruiksaanwijzing, een papieren variant in dit geval. Er zit wel een cd bij, maar als je geen pc met cd-rom hebt, heb je dus helaas pech (zoals wij).
Gelukkig wijst het gebruik van de Roomba zich vanzelf. De knoppen op de bovenkant geven duidelijk aan wat hij allemaal kan. Voor het programmeren van de Roomba moet je echter wel naar de gebruiksaanwijzing kijken.

Bij het eerste gebruik zie je meteen dat het "beestje" intelligenter is dan verwacht. Hij nadert de meeste obstakels op langzame snelheid en ontwijkt alles netjes. Maar het knapste is nog dat hij muren herkent en er kaarsrecht langs op rijdt. Ook de stoelpoten worden herkend en hij draait daar vervolgens keurig omheen.

Om te zien of de Roomba tijdens zijn ronde overal komt, hebben we onze gang met confetti bestrooid en na 20 minuten gekeken wat het resultaat is. In eerste instantie lijkt alles weg, maar toch zien we dat er her en der nog een snippertje liggen. Het blijkt dat de Roomba wel overal geweest is, maar de lichte papiertjes met het zij-borsteltje voor zich uit blaast. Hopelijk gebeurt dat niet met eventuele stofplukken die hij onderweg tegenkomt.

We hebben ook nog een tweede test uitgevoerd om de dekking te testen, in dit geval in onze woonkamer. Hiervoor hebben we een camera op een statief gezet en onze Roomba 30 minuten, in het donker, in een gedeelte van onze woonkamer aangezet. Door de lens van de camera al die tijd open te laten staan, kunnen we mooi het spoor van het groene lampje op de Roomba volgen. Aan de dikte van de groene lijnen zien we dan of de Roomba ergens slechts 1 keer of misschien wel 10 keer geweest is en of de Roomba wel overal komt.
We zagen op de gemaakte foto dat de Roomba heel erg goed in het volgen van contouren van de bank en de muren. Zo goed zelfs, dat hij daar minimaal 10 keer langs komt. We mogen aannemen dat al het stof en zand na de eerste keer al opgezogen is, maar toch is een eventuele 2e ronde geen overbodige luxe.
Maar nu is goed te zien dat de Roomba wel heel erg vaak langs alle contouren gaat. Waarschijnlijk wel tot 10 keer toe in de 30 minuten dat hij aangestaan heeft. Een tweede punt dat we nu goed kunnen zien, is dat de Roomba in het open gedeelte van de woonkamer niet overal geweest is. Op de foto is goed te zien dat er nog een paar grote "open plekken" zitten. Als we rekening houden met de breedte van de borstels, blijven er toch nog een paar stroken over die nu niet schoongemaakt zijn.

Aan de ene kant doet de Roomba dus heel erg goed zijn best langs de contouren (leuk om te zien dat de Roomba ook vele malen om de stoelpoten van onze zitstoel geweest is). Maar aan de andere kant komt hij ondertussen op andere plekken helemaal niet. Een goed stofzuig-resultaat is dus alleen mogelijk, als de Roomba nog langer zijn ronde maakt, maar dat doe je dan alleen maar voor de open plekken. Ondertussen gaat hij wel veel te vaak onnodig langs de contouren. Al met al toch wel zonde van zijn tijd.

Behalve bovenstaande punten, is de conclusie verder:
1. De stofzuiger maakt buitengewoon goed schoon op de vloerbedekking. Het trekt als het ware alle losse haren en vuil uit de polen.
2. Ideaal dat er een “spot” knop op zit, waarbij de Roomba keurig 1 vierkante meter schoonmaakt, als je bijvoorbeeld iets geknoeid hebt.
3. Handig dat je de Roomba kunt programmeren, zodat hij uit zichzelf ’s nachts zijn ronde maakt.
4. Met de virtuele muren, kun je een gebied afbakenen, zonder dat je er geen obstakels hoeft neer te leggen. Bij de rand van de trap is dat niet nodig, want die ziet hij zelf en stopt dan netjes.
4. De Roomba is best lastig schoon te maken. Het verwijderen en schoonmaken van de opvangbak en de filters gaat prima, maar alle haren en spullen die in de borstels blijven hangen, zijn niet echt eenvoudig te verwijderen.
5. Het viel toch op dat de Roomba wel vaak overal tegenop botst. Hij ziet veel dingen niet aankomen en botst er vervolgens met volle vaart tegenaan.

De totale indruk van de iRobot Roomba 780 is dus goed, op een paar punten na. Al met al een zeer handige toevoeging op je normale stofzuiger.

Heb jij ook een iRobot Roomba 780?

foto's :) en plaatje vd camera test.
hoe lang gaat hij mee, wat is het woonoppervlak etc etc.
Dat miste ik ook wel ja in deze review.