Specificaties Res. horizontaal: 2.400dpi, verticaal: 4.800dpi, kleurendiepte: 48bit - Bekijk alle specificaties

Canon Canoscan LiDE 110 Review

synoniem 2 februari 2014, laatste update op 17 juli 2014, 1.430 views

Canon Canoscan LiDE 110

De Canoscan LiDE 110 is waar voor je geld. Doet alles wat het doen moet en de kwaliteit van de scans is gewoon goed, Voor de incidentele scan voldoet het prima, neemt weinig ruimte in beslag en werkt zelfs onder Linux en over het netwerk.

Pluspunten

• Compact
  • Lichtgewicht
  • Aparte hardwareknoppen voor PDF, Copy en E-Mail
  • Geen aparte voeding
  • Goede kwaliteit scans
  • Linux en netwerkondersteuning

Minpunten

• Meegeleverde Windows software gedateerd en weinig gebruiksvriendelijk
  • Produceert behoorlijk wat geluid tijdens het scannen
  • Niet echt heel snel

Driverkwaliteit Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Snelheid kleur Score: 3
Snelheid zwart Score: 3
Features Score: 3
Deze Canoscan LiDE 110 heb ik aangeschaft als vervanger van een All in One waarmee ik niet meer kon scannen omdat de printer defect was en nooit meer door de foutmelding kwam. Dat alleen al was reden genoeg om geen All in One meer te kopen, Ook het ruimtebeslag van zo'n groot apparaat terwijl ik weinig kopieer en nog minder print was de volgende reden om naar een compacte flatbedscanner te kijken voor een redelijke prijs.

Produktkwaliteit
Voor een kleine 50 verwacht je niet het beste van het beste maar in het geval van Canoscan LiDE 110 krijg je wel veel waar voor je geld. Hij is amper groter dan een A4, lichtgewicht en heeft geen aparte voeding nodig maar heeft aan een usb aansluiting genoeg.

De kwaliteit van de scans is goed en met aparte knoppen voor scannen naar PDF, kopieeren en e-mail op de scanner zelf is het gebruiksgemak ook prima. Je kan het overigens wel horen als de scanner actief is. Persoonlijk vind ik het geluidsniveau niet hinderlijk maar zeker als je veel wilt scannen zou ik hem eerst in de winkel uitproberen of bij een website kopen waar je hem zonder vragen kan retourneren.

Software
De meegeleverde Windows software is in vergelijking met de hardware maar heel matig. Het werkt allemaal wel maar het is omslachtig en niet echt gebruikersvriendelijk. Er is ook in vergelijking met de scannersoftware die ik in 2005 al had maar weinig vooruitgang te ontdekken. Al wordt de scanner wel direct herkent door Windows 7.

Overige bijzonderheden
Een voor mij heel prettige bijkomstigheid is dat de Canoscan LiDE 110 ondersteund wordt door het SANE project en dus probleemloos functioneert onder Linux met zowel Simple Scan als met XSane Image Scanning. Zelfs scannen over het netwerk met zowel Windows als Linux functioneert probleemloos.

Samengevat
Kort samengevat: de Canoscan LiDE 110 is waar voor je geld. Alles doet wat het doen moet en de kwaliteit van de scans is gewoon goed, Moet je regelmatig grotere aantallen scannen dan moet je ook dieper in je buidel tasten maar voor de incidentele scan voldoet het prima, neemt weinig ruimte in beslag en werkt zelfs onder Linux en over het netwerk.

Heb jij ook een Canon Canoscan LiDE 110?

Over het netwerk met usb2.0 en geen rj45 aansluiting. Welke opties zijn toegevoegd om via het netwerk te scannen. Deze worden niet in de review vermeld.
Daar zijn twee mogelijkheden voor: als je alleen Windows gebruikt kan je met Network Scangear de scanner op een tweede computer benaderen. Als je net als ik Ubuntu en Windows gebruikt dan met XSane op de Ubuntu computer en XSane-WIN32 op de Windows computer.
Netwerk scanner via een 2e computer, dit kan met elk device. Dit is GEEN netwerk apparaat.