Specificaties 15,6" (1920x1080), 750GB - Bekijk alle specificaties

Asus N550LF-CN061H Review

Stiegl 1 februari 2014, 1.497 views

Asus N550LF-CN061H

Pluspunten

• Beeldscherm
  • Features voor z'n prijs
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Grote hoeveelheid bloatware
  • 5400 rpm HDD
  • Bouwkwaliteit is niet geweldig

Ik heb deze laptop net in bezit, en wil hier graag mijn eerste indruk met jullie delen.
In eerste instantie had ik een Lenovo E540 besteld, maar omdat ik een verkeerd toetsenbord had geselecteerd heb ik deze retour gestuurd. Tevens was ik op zoek naar een beter scherm, dus daarom deze laptop gekocht.
Ten opzichte van de Lenovo een vooruitgang, maar niet op elk gebied:

Scherm
Het scherm is mooi, goed contrast en heldere kleuren. Mijn model lijkt lichte backlight bleeding in de rechter bovenhoek te hebben, dus ik twijfel nog of ik hem terugstuur. Helderheid van het scherm is niet enorm, maar voor mij goed genoeg.

Geluid
Samen met de meegeleverde externe subwoofer bijzonder goed voor een laptop. Dit is echt een multimedialaptop, en een film hierop kijken is een prima ervaring.

Toetsenbord en touchpad
Het toetsenbord is prettig in gebruik en heeft achtergrondverlichting wat gebruik in het donker vereenvoudigd. Ik vind de toetsen zelf wel een beetje wiebelig aanvoelen, bij Lenovo voelt dit meer solide. Het touchpad werkt prima. Windows gestures worden ondersteund en hij voelt redelijk precies aan.

Prestaties
Kan ik niet heel veel over zeggen. de i7 4500U is zeker geen topmodel, maar voor mijn behoeften snel zat. Het is prettig dat er standaard 8 GB ram in zit. Ook de grafische kaart is geen topper, maar beter dan de geintegreerde intel HD Graphics 4400. Ook hiervoor geldt, meer dan genoeg voor mijn behoeften.
Bottleneck van het hele systeem is de 5400 rpm HDD. Deze zal ik waarschijnlijk wel voor een SSD vervangen.

Software
Asus levert een enorme hoeveelheid bloatware mee. Het kost nogal wat tijd op dit er allemaal af te gooien. Out-of-the-box gebruikt het systeem maar liefst 2,5 GB RAM. Ik heb dit tot ongeveer 2GB kunnen reduceren door alle ASUS troep eraf te gooien.

Behuizing
Ondank het feit dat de behuizing gedeeltelijk van aluminium is voelt het mijn minder stevig aan dan de plastic behuizing die ik van Lenovo gewend ben.
Wat ook wel een beetje cheap aanvoelt is het feit dat hij iets wiebelt als hij op een vlakke ondergrond staat.
Het vervangen van RAM of een HDD is niet echt eenvoudig. De gehele onderzijde van het systeem moet worden verwijderd. Deze zit met torx schroeven dichtgeschroefd.

Warmte en geluid
Ik heb hem nog niet echt gepushed qua prestaties, maar bij gewoon zakelijk gebruik blijft hij lekker koel. De fan is wel licht hoorbaar.

Algemeen
Een prima laptop voor z'n prijs. Zeker als je hem met korting bij de MediaMarkt hebt gekocht ;-). Als ik de volle mep ervoor zou moeten betalen zou ik denk ik eerder voor de Lenovo L540 gaan, maar dat vooral omdat ik hem vooral zakelijk gebruik. Als multimedialaptop is deze zeker de winnaar.

Heb jij ook een Asus N550LF-CN061H?