Creative Zen 4GB Zwart Review

X-DraGoN 12 december 2008, 683 views

Creative Zen 4GB Zwart

Pluspunten

• veelzijdigheid
  • prijs
  • scherm

Minpunten

• accuduur

Geluidskwaliteit Score: 5
Featureset:
Over de features mag ik zeker niet klagen, want ik wou sowieso een MP3 speler die ook een radio aan boord had en waar ik eventueel een klein filmpje op kon kijken. (Volledige films kijk ik er niet op, maar bevoorbeeld wel een een serie van een 30 tal minuten) Je kan je achtergrond veranderen met eigen foto's, je kan de microfoon functie gebruiken als dictafoon. Je hebt een agenda en contactpersonen. Natuurlijk kan je er ook MP3'tjes op luisteren :)

Beeldkwaliteit:
Zoals ik al zei, ik gebruik de Zen nooit om volledige films op te kijken maar meestal wat korte series, maar daarbij merk ik toch wel dat het scherm van uitzonderlijk goede kwaliteit is, zeker voor zo een klein toestel. Laten we zeggen, beter als ik verwacht had.

Geluidskwaliteit:
Daar heb ik niets over aan te merken, ik heb er zelf Sennheiser MX-350 in-ear koptelefoons aangehangen en ik heb geen last van enige vervorming van het geluid, ik ben er zeer content over.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Ook hier heb ik geen speciale opmerkigen van knopjes die niet voldoende in zouden drukken of blijven hangen. Alles werkt goed en voelt stevig aan. Ik heb mijn Zen wel een silicon jasje gestoken zodat alles een beetje extra beschermd zit tegen stof en krassen. Op het scherm zitten ondertussen wel al een aantal kleine krasjes, maar niet in die mate dat ze me erg storen.

Ergonomie:
Het apparaat is dun en heeft afgeronde hoeken, dus het past vrijwel in elke binnenzak of broekzak waar je het probeert in te stoppen. Als je hem eruit haalt blijft hij ook nergens achterhangen vanwege die afgeronde hoeken, zeer practisch toestel vind ik zelf.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid:
Qua uitbreidbaarheid hebben ze het ultieme gedaan wat ze konden doen, zonder het open-source te maken natuurlijk. Ze hebben een SD-slot toegevoegd welk eveneens SDHC kaartjes kan lezen (Ik heb trouwens de 4Gb intern geheugen variant) maar ik heb nog nooit een kaartje toegevoegd omdat 4GB aan muziek voor mij genoeg is.

Mobiliteit en accuduur:
Als opmerking moet ik hierbij wel zetten dat ik het toestel 2de hands heb overgekocht van een tweaker ern dat daar door de accuduur waarschijnlijk al verminderd was, maar toch ben ik er nog tevreden over. Als ik gewoon naar de radio luister op mijn werk moet ik hem misschien om de 3 dagen eens opladen. Het enige spijtige is dat je niet verder naar je Zen-radio kunt luisteren als hij aan het opladen is.

Prijs:
Zoals ik al zei heb ik hem 2de hands gekocht, dus heb ik nog een redelijke korting gehad op de nieuw prijs. Daar had ik dus al helemaal geen opmerkingen over! :)

Algemene beoordeling:
Wil je een modern toestel wat veel aankan, neem dit toestel zeker in overweging!

Heb jij ook een Creative Zen 4GB Zwart?

Reviews door de redactie

Heerlijk apparaat! heb hem zelf ook een tijdje en ben het ook op alle punten met je eens

Alleen een toevoeging voor films kijken op de Zen misschien is het lange omzetten van film bestanden.. even snel een film op je Zen zetten zat er voor mij nooit in 8)7
Volledig mee eens!

Heb zelf de 8Gb variant en heb dus ook nooit de SD-slot hoeven gebruiken, al heb ik gehoord dat sommigen liever media vanaf de kaart spelen dan van het interne geheugen van de speler. Maar zelf geen ervaring mee.
Ook fijn is de mogelijkheid om menu aan te passen (scheelt onnodig gedruk langs zelden/niet beruikte toepassingen) en een programmeerbare sneltoets.
Het scherm krast inderdaad wel erg snel, maar voor een prikkie kun je screenprotectors erbij kopen die goed werken en lang meegaan. Ik heb mijn speler nu 4 maanden en nog geen krasje te zien, kraakhelder!

Al met al een prima speler voor relatief weinig geld, al zal hij waarschijnlijk niet erg lang meer verkrijgbaar zijn met het uitkomen van de Creative X-Fi...