Club 3D HD 4670 512MB GDDR3 Review

gijsiej 17 december 2008, laatste update op 17 december 2008, 5.160 views

Club 3D HD 4670 512MB GDDR3

Pluspunten

• prijs/prestatieverhouding
  • warmteproductie
  • geluidsproductie
  • videoversnelling

Minpunten

• voor deze prijs gewoon geen!

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik wilde een goedkope vervanger voor mijn pentium 3 pc op mijn kamer, eerst had ik een core 2 duo set met integrated video, maar die was te traag voor mijn doeleinden (af en toe een spelletje zoals call of duty 2). Deze kaart werd vaak aangeraden wegens goede prijs/prestatie verhouding, en dat deze (relatief) koel bleef, ik had een budget van ongeveer 70 euro, en een oude 300 watt B-merk voeding (tot vandaag, nu heb ik een antec earthwatt 380W)en geen pci-e connecor erop (nu wel ja), dus was dit eigenlijk de perfecte kaart voor mij.

Featureset
Dat zit wel goed bij deze kaart. Dual link DVI, één meegeleverde DVI naar D-Sub converter, 2 DVI aansluitingen en een convertertje van TV-out naar HD component.
Specificaties:
-750mhz GPU
-2ghz GDDR3 geheugen
-320 unified shaders
-128 bit bus
en een PCI-e aansluiting + crossfireX ondersteuning.

Verder zit er volgens ATI ook nog ondersteuning ingebakken voor STREAM, wat een gpgpu systeem moet voorstellen, dit is nog in ontwikkelfase, het enige programma wat ik tot nu toe heb gezien met ondersteuning is FOLDING@HOME. Ook is er UVD2 wat een HD-videoacceleratiechip voorstelt, ik heb geen ervaring hiermee, omdat ik slechts dvd'tjes kijk, en mijn HD films in .MKV formaat heb, wat (nog) niet ondersteunt word door de kaart.

Prestaties
3dmark
Dat zit ook wel snor, in mijn systeem heb ik rond de 33.000 punten in 3dmark 2001SE.
3dmark 2006
8112 3DMarks
SM 2.0 Score 3035
SM 3.0 Score 3796
CPU Score 2528

3dmark 06 met overgeclockte HD4670 (800 core, 1050 mem)
8513 3DMarks
SM 2.0 Score 3243
SM 3.0 Score 4031
CPU Score 2503

temperaturen bleven onder de 60 graden celcius, en fanspeed stond op 100%

Dit alles met een pentium dual core E2160 op 3ghz, 1gb ddr2 800mhz geheugen, en een Asus P5N-MX moederbord, niet zo'n geweldig systeem dus.

spellen:
Call of duty WAW doet het in ieder geval goed op volle instellingen op 1280x1024, gemiddeld zo'n 50 fps, bij veel mannetjes in beeld word dit hooguit 40fps, maar lagere drops heb je nooit.
Dit spel heb ik inmiddels verwijderd, dus kan ik geen FPS meer van meten, komt doordat ik het spel nou niet echt vernieuwend vind, ik ga cod4 nog maar eens installeren.

Ook Supreme Commander doet het op allerhoogste instellingen prima, zelfs op 1600x1200 gaat alles vloeiend.

Benchmark Supreme Commander:
Gewoon een simpel potje met soms inzoomen op veel engineers die tegelijkertijd aan een expirimental unit bouwen, soms even helemaal uitzoomen enz... 1 minuut lang gemeten met fraps:

Min FPS : 17.
Max FPS : 45
Avg FPS : 28
Alles op high, 1680x1050 resolutie met 8x AA, kortom prima speelbaar!

Call of duty 2 trekt ie op 1920x1440 ook supergoed (lees 40+ fps), alleen dan zonder AA, en op directx 9, maar wel met allerhoogste instellingen.

1 minuutje Fraps op 1680x1050, directx9 AA4x dynamic lightning high al het andere ook high.

Min FPS : 17
Max FPS : 57
Avg FPS : 41

Voor een shooter iets minder speelbaar vond ik zelf, maar als je veel speelt zet je dingen als dynamic lightning uit omdat het gewoon erg vervelend speelt (vooral met machinegeweren, je ziet bijna niet waar je op mikt), zonder die extra's heb je gewoon 91 FPS (max van cod2 standaard, met deze instellingen: directx7, 1680x1050 alles op high en textures op extra)

Met folding @ home haal ik minimaal 100 iterations/sec, geen idee of dit een goede score is.

Overclocken
Ben ik nog niet aan toegekomen, maar schijnt goed mogelijk te zijn met de stock cooling.

Beeldkwaliteit
Ik heb nog nooit verschil in beeldkwaliteit gezien tussen verschillende videokaarten (behalve natuurlijk artifacts, maar dat was met een kapotte geforce 4), dit is dus prima.

Modbaarheid
Tot nu toe niet nodig gehad, de stock cooler bevalt prima, mods met betrekking tot pipelines enzo zijn er niet voor zover ik weet, enige wat nog kan werken is Vmod, maar ik wil mijn videokaart niet extreem gaan overclocken.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Dat zit wel snor, elke maand nieuwe drivers, misschien een missertje dat deze niet automatisch updaten, maar dat vind ik geen probleem, de drivers zijn lekker uitgebreid, overclocken vanuit de drivers scheelt je moeite in vergelijking met rivatuner downloaden en die ook nog op de achtergrond laten draaien. Werkt prima hier (alleen even paar mhz'jes meer getest en gekeken of GPU-z het zag, ventilator ook eens op 100 % laten draaien)

Warmte- en geluidsproductie
Dit valt hartstikke mee, waar een HD48xx nog makkelijk 80 graden wordt, is deze idle 39 graden, en stressed (tijdens folding @ home) maximaal 56 graden, dit met een baggere airflow rond de videokaart, en in een merkloze bigtower uit 2001 waar totaal niet over cooling is nagedacht.
De stockcooler is in een woord geweldig! Het lijkt een beetje op de bekende Zalman videokaartcoolers, en maakt nauwelijks geluid, zelfs op 100% hoor ik geen verschil met 38% fanspeed (andere ventilatoren steken er boven uit qua geluid). De stockcooling heeft zelfs ramblokjes die vastzitten, geen idee hoe warm die worden, maar het werkt goed. De idle 39 graden is met 38% fanspeed, de 56 graden stressed met 52% fanspeed, wat volkomen onhoorbaar is.

Dit is dé reden waarom je dit ding moet halen, de prestaties die dit ding levert, zijn iets beter dan een ati HD3850, en ongeveer even goed/net iets trager als een HD3870, wat toch echt highendkaarten waren uit de vorige generatie, zie hier voor een indicatie van de prestaties in vergelijking met andere kaarten.

Voor de 73 Euro die ik ervoor heb betaald heb ik een geweldige kaart gekregen, al die andere vergelijkbare kaarten zijn ruim 2 tientjes duurder, en presteren maar marginaal beter.

PS. opbouwende kritiek is welkom

edit1: plaatje los bij gedaan
edit2: overclockresultaten
edit3: benchmarkresultaten

• pentium dual core E2160
  • 1024 mb ddr2 800mhz
  • asus P5N-MX
  • Windows XP

Heb jij ook een Club 3D HD 4670 512MB GDDR3?

Klinkt als een goede koop, sowieso is Club3D gewoon erg goed in complete 'standaard' kaarten aan te bieden voor een goede prijs. Wel goed om te hordne dat de cooler beter is dan die van de 38xx serie, daar had club3d een eigen cooler gemaakt en die was nogal luid.

Duidelijke review trouwens!
Ik heb hier de Club3D 3870 met dubbelslotskoeler en dat ding hoor je echt niet hoor (hoewel de 3870 behoorlijk warm kan worden).
Maar ik vind het ook een goeie review. Heb er spijt van dat ik pas onlangs voor mijn zwager een Asus 3870 ben gaan halen - maarja, er was haast bij en deze kon ik op de hoek gaan halen O-)
Tip: verklein het plaatje ;).

Review ziet er verder aardig uit. Wel wat aan de beknopte kant.
Plaatje gefixt, wat zou er nog uitgebreider kunnen dan?
Review is duidelijk in elkaar gezet, jammer van de foto, die zal je een stuk kleiner moeten maken :) ander zit er een stuk lege ruimte in bij het lezen van je review.
voor je 3dmark 2006 kan je het best HOTFIX downloaden van de Futuremark site om van deze probleem af te komen.
dan ben ik ook benieuwd naar je score daarvan.
Bedankt voor de tip, ik had die hele hotfix niet gezien, ben niet zo thuis in de wereld van 3dmark.
Hmm misschien is deze wel interresant voor crossfire :D
dag gijsiej,

Ben je zeker dat je kaartje z'n geheugen op 2 Ghz. draait? Volgens de specs in de pricewatch is dit "slechts" 1746 Mhz.... Niet dat dit zo'n wereldschokkend verschil is, maar toch....

Stock draait de mem bij de HD 4670 op 2 Ghz. maar Club3D heeft dit hier wat naar beneden geschroeft....

Goed dat de stock cooler mee valt, zeker qua geluid... Heb daarvoor bij dergelijke exemplaren altijd wat schrik! Blijkbaar hier totaal ongegrond volgens jou.

Heb je nog ervaringen met andere spellen? Welke driver-versie draai je nu?

Best een leuk kaartje en je 3D score is ook best leuk. Review is behoorlijk (tip om evt. de manier waarop je de FPS in games mat erbij te vertellen...)

Groeten, Bart
Het geheugen draait zeker weten op 2ghz, zie ook de specs hier op de club3d site hier in vergelijking met de tragere DD versie hier

gewoon een foutje in de pricewatch dus, heb um ook al gemeld

Je hoeft geen schrik te hebben voor deze cooler, hij is anders dan de reference cooler, die al redelijk stil bleek te zijn.

Ik draai nu versie 8-12 van de driver die 10 december uit is gekomen, die FPS in games, heb ik geschat, ik heb geen ervaring met programma's als FRAPS om dat te meten.
Ik ga er nog wel een keer uitzoeken hoe dat moet.

[Reactie gewijzigd door gijsiej op 12 december 2008 22:31]

Edit: Jejking heeft gelijk.

[Reactie gewijzigd door Malantur op 12 december 2008 19:06]

Check je facts dude.

Het IS een processor op basis van de C2D.
Het HEET een Intel Pentium Dualcore E2160.
Jammer dat je maar 1ghz intern geheugen hebt, goed dat je videokaart 512mb heeft, maar alsnog is dat je 1e bottleneck denk ik.

revieuw 3sterren zoals hij nu is,
Omdat je af en toe een spelletje speelt en (zeker Supreme Commander) tegenwoordig 2 gig intern echt wel een vereiste is, zou ik er voor een tientje een gig erbij zetten. Ik denk dat dat vooral bij spelletjes, maar ook zeker in Windows, je enorm veel snelheidswinst zal geven. 1 gb intern is tegenwoordig gewoon simpelweg te weinig.
Verder prima review en weinig op aan te merken! :)
Weet ik zelf ook, maar voorlopig heb ik even andere dingen om geld aan uit te geven (ben 15 jaar, nog geen fulltime baan he;)) maar ik was van plan dan gelijk een dual channel setje van 4gb te halen, komt wel goed.
Nu eerst even uitzoeken hoe je met fraps een gemiddelde FPS meet.
Nette, simpele review. :)
Kort & duidelijk :)

En nu een beetje bijhouden als je in de toekomst nog dingen tegenkomt ;)

idd nog wat geheugen halen xD, 1gig is wat weinig :9