Sonos Playbar

Specificaties Soundbar - Bekijk alle specificaties

Sonos Playbar Review

4ppl3 31 januari 2014, laatste update op 19 januari 2015, 4.633 views

Sonos Playbar

De SONOS Playbar is een erg goed en eenvoudig te gebruiken product dat zijn beloftes nakomt

Pluspunten

• Bass is al ruim voldoende out of the box
  • Design en afwerking is geweldig. Lekker zwaar.
  • Bijzonder eenvoudig te installeren en te bedienen
  • Uitstekend voor films en TV
  • Twee bevestiging mogelijkheden (op tafel of tegen muur)
  • Uitbreidbaarheid zonder draden
  • Gaat hard zonder te vervormen
  • Beter dan Airplay, zie review.

Minpunten

• Geen DTS ondersteuning

Geluidskwaliteit Score: 4
//edit: Een kleine wijziging n.a.v. een software update voor de Playbar. Een tijd geleden kreeg ik een email van Sonos dat er een software update voor de Playbar klaarstond. Dit zou het geluid bij vooral muziek moeten verbeteren. Zoals ik in onderstaande review al heb aangegeven vond ik dat de balans bij het afspelen van muziek niet zo mooi was. Het klonk altijd erg rommelig in het middengebied, de bass was teveel aanwezig en details mistte. Erg merkbaar met vocale muziek.

Dit is nu opgelost met de software update. Het is overduidelijk merkbaar en muziek klinkt nu veel, veel beter. De bass is er nu wanneer het er moet zijn en de hinderlijke lage tonen zitten nu meer in het middengebied.

Ik kan daarom de Playbar nu ook van harte aanbevelen voor muziek. Het gebruikersgemak blijft ongekend.
Mooi product.

Ik bezit dit apparaat nu al een jaar en heb er niets aan toegevoegd. Hij vult een gemiddelde woonkamer erg goed en voor het kijken van films is dit een beest. Het geeft zeker een erg ruimtelijk geluid en de bass uit deze bar is erg indrukwekkend tijdens films. Stemmen zijn goed te verstaan en special effects klinken top.

Puur voor muziek zou ik dit apparaat echter niet aanbevelen. Het is zeker niet slecht maar een beetje muziekliefhebber mist gewoon veel klanken in het middengebied terwijl de bass teveel aanwezig is. Het geluid klinkt erg geprocessed en mist teveel details.

Met de equalizer kom je ook niet veel verder (enkel de mogelijkheid om treble en bass aan te passen)

Ga je dit voornamelijk voor films kijken gebruiken en speel je af en toe muziek af, is het gewoon een goed apparaat.

Maar dan mis ik toch wel de DTS support mocht ooit uit willen breiden. De Playbar alleen biedt 3.1 geluid

Bij een vriend van mij staat inmiddels het volledig uitgebreide setje.

Wil je uitbreiden, begin dan eerst met 2x Play1. De Playbar + Sub is feitelijk een 3.2 setje en zo klinkt het ook. De bass wordt al snel te veel. De Sub zelf is een prachtig ding overigens. Echter besef dat dit in het gemiddelde huis wellicht niet tot zijn recht komt. Tenzij je ruzie met de buren wil.

Nog een klein puntje dat je misschien 50 euro kan besparen: mocht je een netwerkkabel hebben liggen op de plek van de Playbar, heb je geen bridge nodig. De Playbar alleen kan ook als bridge fungeren.

Wat ik een groot voordeel vind van Sonos is dat Sonos zélf contact maakt met bijv. Spotify of TuneIn Radio doormiddel van de Sonos App. (In tegenstelling tot Airplay waarbij je geluid via WiFi naar je speakers streamt en je telefoon dus continu aan het zenden is). Dit betekent dat de batterij van je telefoon bespaard blijft en dus feitelijk je telefoon uit kan staan.

Nog een tip: stel de infrarood van je UPC/KPN/Ziggo -afstandsbediening in op een ander merk dan je eigen TV en verbind de afstandsbediening dan met Sonos.

Ik heb een Philips TV en had mijn KPN-afstandsbediening ingesteld op Philips. Ga je dan het volume aanpassen reageert ook je TV (en bij Philips krijg je dan de melding: TV luidsprekers zijn uitgeschakeld). Stel je hem bijv. in op Samsung, reageert je Philips TV niet meer en Sonos wel. Je zet het geluid immers harder via de Sonos Playbar

Heb jij ook een Sonos Playbar?

Vraag & Aanbod

Geluid is wel aardig maar duidelijk is dat je voor 700 euro beter geluid kunt krijgen met old-school versterker en 2 (lijkenkist) speakers.

Het installeren is een fluitje van een cent en de Sonos app werkt ook top.