LG Optimus L3 II Zwart Review

Sjaaksken 31 januari 2014, laatste update op 6 oktober 2014, 634 views

LG Optimus L3 II Zwart

Gebruiksvriendelijk toestel met toch de voordelen van een smartphone voor de prijs van een dumbphone. Het kwetsbare scherm is echter een zwaar minpunt, alsook de performantie van de hardware.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Compact
  • Prijs/kwaliteit
  • Stabiliteit
  • Goede featureset voor een low budget telefoon
  • Laad snel op

Minpunten

• Ondermaats scherm (kwaliteit + krasbestendigheid)
  • Autonomie
  • In zelfde prijsklasse zijn er toestellen met veel krachtigere hardware
  • Geluid is pover

Daar er zo goed als geen gevorderde 'clamshell' gsm's meer gemaakt worden, was ik op zoek naar de kleinste smartphone met een toch nog aanvaardbaar aanbod aan functionaliteiten (gps, 3g, toegang tot de Google play store,..). Echter, het credo van de gsm-fabrikanten is momenteel: 'hoe groter, hoe beter' en ondertussen vind je zo goed als geen enkele compacte smartphone meer, enkele uitzonderingen daar gelaten.

Na enig zoekwerk kwam ik uit bij de L3-II van LG. Dit model is zo goed als in elke multimedia winkel te koop, wat de drempel laag maakt om het toesetl aan te schaffen. Waarom de L3? Voornamelijk omdat het een compact toestel is en toch de meest gebruikte functionaliteiten bezit. Voor het overige had ik nog geen echte ervaring met LG toestellen, maar een korte zoekopdracht later werd wel duidelijk dat de toestellen geen slechte naam hadden. Voor mij dus reden genoeg om een bezoek te brengen aan de dichtstbijzijnde electronica winkel.

Niet zoveel later was ik de eigenaar van de LG L3-II (zwart). Eerste indruk van het toestel: het ziet er zeker niet slecht uit en het valt niet op dat dit een low budget smartphone is. Na het verplichte wachten op het opladen van de batterij kon ik het toestel in gebruik nemen. Onmiddelijk was duidelijk dat het scherm in dit toestel vergelijkbaar is met schermen zoals je die tien jaar geleden in PDA's terug vond: enorm grote pixels en onscherpe text. Meer nog, het gebruikte lettertype verergerd enkel het scherm daar het enorm gekarteld weergegeven wordt. Na aanpassing van het gebruikte lettertype was dit euvel al verholpen, maar de algemene indruk van het scherm is niet goed.

Nadat de configuratiewizard voltooid was, kon het normale gebruik van dit toestel beginnen. En toegegeven: het toestel steekt goed ineen: de schermen vloeien vlot ineen en de interface reageert meer dan goed op de ingebrachte commando's. De LG schil werkt intuÔtief, wat de gebruiksvriendelijkheid zeker ten goede komt. Hier ligt de meerwaarde van dit toestel: het doet wat het moet doen en het doet dat goed. Het voelt wat aan als een zwitsers zakmes: compact maar toch enorm handig.

Natuurlijk zijn er buiten de kwaliteit van het beeld nog andere zaken op te merken: scherm en omhulsel zijn enorm kwetsbaar voor krassen. Zelfs een plastieken voorwerp kan al krassen creŽeren. De batterijduur valt tegen, ondanks het lage aantal pixels en het kleine scherm, wat eigenlijk ontgoochelend is: het apparaat houdt het net 24 uur uit op normaal gebruik. Intensief gebruik betekent een ticketje richting oplader. De kwaliteit van het geluid is ook niet top, evenals de beelden van de ingebouwde camera. De gebruikte hardware is in vergelijking met veel Chinese telefoons in dezelfde prijsklasse heel wat minder.

Deze minpunten doen echter niet af aan het algemene gevoel van dit toestel: het werkt gewoon zoals het hoort. Reeds enkele malen heb ik mij de vraag gesteld waarom je in hemelsnaam het drievoudige zou uitgeven aan toestellen die niet veel meer functionaliteit hebben dan deze gsm. Het grootste minpunt (het zwakke scherm) vergeet je snel als je weet dat je de deugden van een goed werkende smartphone hebt voor de prijs van een dumbphone.

Heb jij ook een LG Optimus L3 II Zwart?

Hallo,

in de eerste plaats m'n complimenten voor uw/je review alleen in de tekst staat: "toegang tot de Android Market". Sinds een aantal jaren heet het Google Play Store.
Heb dit bij deze aangepast. Bedankt voor je opmerking!