Samsung Galaxy Note II 16GB Titanium Review

TestBlog 31 januari 2014, 470 views

Samsung Galaxy Note II 16GB Titanium

Pluspunten

• Mooi groot 5,5 inch scherm wat niet opgeblazen is maar waar ook echt meer op past
  • Meerdere notitiefuncties met de S-pen van Samsung (of je dat gaat gebruiken is een tweede)
  • Eigenlijk een 2-in-1 apparaat; een kleine tablet en een grote telefoon.
  • Batterij gaat even lang mee ondanks betere prestaties

Minpunten

• Toestel blijft groot. Je wilt hem toch in je broekzak bewaren.
  • Het is qua toestel zelf een (te) kleine upgrade van de Note 1

Groot, groter, grootst. Zo dacht Samsung bij de lancering van de Samsung Galaxy Note in september 2011. Waar in het begin sommige mensen nog redelijk sceptisch tegenover het grote toestel stonden, is 5,5 inch display inmiddels volledig ingeburgerd Tijd dus voor een opvolger, de Note II.

Een 5.5 inch scherm, plus het toestel wat er nog omheen gebouwd is. Dat moet een enorm toestel zijn om even in je zak te stoppen. Dat was de eerste gedachte in 2011 na aankondiging van de Samsung Galaxy Note. Misschien terecht, want door Android 2.3 te blijven gebruiken, was het gewoon een opgeblazen Samsung Galaxy S.

De Galaxy Note serie kenmerkt zich echter niet alleen door het grote scherm, maar ook door de pen die bij de telefoon geleverd wordt en er zelfs in schuift. Met deze pen kunnen aantekeningen op het scherm gemaakt worden bij foto’s, screenshots maar ook gewoon op een digitaal kladblok, om bijvoorbeeld een geniale ingeving niet te vergeten.

Gaandeweg het jaar daarop deed blijken dat ook voor dit formaat toestel een zeer grote markt is. Het zou later het eerste toestel worden die in de categorie ‘phablet‘ kan worden geplaatst. Een kruising tussen een PHone en een tABLET.

In augustus 2012 kondigt Samsung de opvolger aan van de Note 1 N7000. De naam van de opvolger verschilt niet veel van de eerste, namelijk de Note II N7100. En dat klopt. Net als Apple lijkt ook Samsung dit jaar een tussenmodel op de markt te hebben gebracht want op het eerste gezicht is er niet veel veranderd tussen de twee modellen.

Uiterlijke verschillen ten opzichte van de voorganger: de Samsung Galaxy Note.
Toen we de Galaxy Note II voor het eerst zagen was er enige twijfel of dit wel een Note II was, of dat we per ongeluk de originele Note voor ons hadden liggen. De sticker op het display, met daarop de specificaties, gaf ons toch te kennen dat we hier wel degelijk met de Note II te maken hebben.

In essentie is de Note II 2 gram zwaarder, een halve centimeter langer, 2,5 mm smaller en 0,3 mm dunner. Wellicht wanneer je dagelijks een Note 1 gebruikt is dit verschil wel merkbaar, voor ons voelde hij precies hetzelfde aan als de Note 1.

Het toestel is bij nader inzien smaller geworden maar het display groter. Dat betekent dus dat de rand om het display kleiner is geworden. En dat is te zien! Net als bij de Galaxy S4 komt dit de uitstraling van deze Samsung zeker ten goede. Hij lijkt chiquer en minder log. Daardoor komt het grote Amoled-scherm nog beter uit de verf dan zijn voorganger.

De Galaxy Note II is verkrijgbaar in twee kleuren, wit en donkergrijs metallic. Een verschil met de Note 1 waar ‘brushed metallic’ nog gewoon zwart was aan de voorkant. Ook dat komt het uiterlijk van het toestel ten goede en maakt dit nog iets strakker.
De Pen (of S-pen zoals Samsung hem noemt) heeft ook een upgrade gekregen. Naast een ander uiterlijk heeft de pen meer functies gekregen. Het is echter nog maar de vraag in hoeverre dit voor de meeste mensen doorslaggevend zal zijn. Ons idee is dat mensen de Galaxy Note II vooral kiezen voor het grote scherm, en niet zozeer om de mogelijkheden van de Pen. Wij hebben deze in onze review dan ook weinig gebruikt. Het is iets dat je in de eerste week/weken veelvuldig zult gebruiken, maar daarna met de meeste essentiële functies van de telefoon niet meer zult gebruiken.

Innerlijke verbeteringen en verschillen ten opzichte van de voorganger: de Samsung Galaxy Note
Wanneer we het toestel aan zetten blijkt toch maar weer dat Samsung een prima product heeft afgeleverd. Gelijk worden we overdonderd door het grote (Amo)led -scherm. Dan wordt ook gelijk duidelijk dat deze telefoon wel een stuk sneller is dan de voorganger en dat is te danken aan de Quad-core processor (in plaats van de Dual-core in de Note).
Het is een van de eerste toestellen in de Nederlandse winkels met een Quad-core processor en wat heb je daaraan? Nou, het toestel is gewoon érg snel en eventuele twijfel om nog een Note 1 te kopen verdwijnt direct. Ook de 1GB extra ram helpt hierin mee.

Maar daarmee genoeg over de saaie specificaties, Android versie, 4.1 zorgt er voornamelijk voor dat dit toestel nu wel uit de verf komt. De vorige Note zag er toch uit als een opgeblazen Samsung Galaxy S (II) en veel apps leken daardoor soms uit proportie gehaald. Android 4.1 zorgt voor een dusdanige make-over dat dit eerder een kleine tablet lijkt, dan een opgeblazen telefoon. Petje af!

Gek genoeg zijn andere punten hetzelfde gebleven, zoals de camera. Behalve dat de frontcamera nu ook half HD filmt, is deze precíes hetzelfde.
Ook de batterijprestaties zijn hetzelfde. Ondanks dat deze wat meer capaciteit bevat, heeft hij dat ook nodig voor de processor en het grotere scherm.

Zoals op de foto te zien testten wij het 4G model van de Galaxy Note II. Deze is later op de makt gekomen en ondersteund het 4G netwerk in Nederland. Behalve als je in de randstad woont, heeft deze functie echter geen meerwaarde. Puur omdat de meeste 4G netwerken nog weinig dekking hebben op moment van schrijven.

Doordat de Note II de opvolger van de Note is kreeg deze ongeveer dezelfde prijs mee als de Note. uiteraard is er een verschil in geheugen-varianten en zijn er een 3G en 4G versie. Uiteindelijk ligt de Note II voor een prijs van 420 euro in de winkels. Daarvoor heb je de 16GB versie met 3G netwerk,

Voor een 5,5 inch Amoled scherm van Samsung met een Quad-core processor is dit geen slechte prijs. Dit komt mede omdat de Note II op moment van schrijven reeds ingehaald is door de Note 3. Over een tijdje volgt ook de review hierover op Testblog.nl.

Met abonnement moet je denken aan ongeveer 40 euro per maand. Een verschil van ongeveer 10 euro per maand voor de Samsung Galaxy Note III. Met de Note II heb je echter ook een toestel in handen die met de huidige generatie toestellen nog steeds prima mee kan.
Mede ook doordat hij de nieuwste updates van Android moeiteloos meeneemt.

Voor wie een groot toestel wil, groter dan een Samsung Galaxy S4 is de Note II een goede optie. Bedenk wel dat de grootte je op ten duur ook kan irriteren, wanneer je het toestel in je broekzak wilt bewaren. Met de upgrades van de processor en beeldscherm heeft Samsung een stap voorwaarts gemaakt, maar geen grote. Het lijkt ons een tussenmodel en de moeite van het wachten op de Note III waard. Waarschijnlijk heeft ook Samsung het idee dat een tussenmodel en een kleine upgrade, net zoals Apple dat elk jaar doet, werkt. Of je daar als consument blij mee moet zijn, is echter de vraag.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note II 16GB Titanium?

Net als op je site waar je nu eigenlijk reclame voor aan het maken bent erg veel kleine foutjes o.a. de grote van het scherm zowel hier, als op je blog.
ik vind het minpunt dat hij slecht in je broekzak past een flutief statement.

als je een tweezits sportcabrio koopt dan klaag je toch ook niet dat je koffer niet op de achterbank past?