Apple iPhone 5s 16GB Grijs Review

TestBlog 31 januari 2014, laatste update op 31 januari 2014, 1.689 views

Apple iPhone 5s 16GB Grijs

Pluspunten

• Beste keus op dit moment. Soms wacht je gewoon tot je een foutje kunt ontdekken
  • Snel, sneller, snelst
  • Toestel blijft (nog) handzaam en met een hand te bedienen

Minpunten

• De prijs blijft aan de hoge kant. Des Apple’s zal dit niet snel veranderen
  • Scherm blijft fragiel, wij raden aan een hoesje om het toestel te doen

Het is de nieuwste telg. Het is ‘Big Brother’, als we hem vergelijken met zijn broertjes; de iPhone 4S en 5C. Het is het meest populaire telefoontoestel op dit moment. Het is de Apple iPhone 5S. 25 oktober was vorig jaar voor veel mensen een uitgelezen mogelijkheid om onze hoofdstad weer eens te bezoeken, lang wachtend in de rij bij de lancering voor de Apple Store. Terecht of niet? Is de iPhone 5S klaar voor de toekomst?

Ook 2013 was voor Apple financieel weer een erg goed jaar, en dat kwam met name door de iPhone. Het aandeel van dit product is voor de computerfabrikant voor onschatbare waarde. Daardoor kijkt de hele technologische wereld uit naar de datum waarop de nieuwe iPhone officieel door Apple wordt aangekondigd.
Vaak in september van elk jaar, waarna meestal een maand later het toestel bij ons, in Nederland in de winkels ligt.

Voor de eerste keer ooit lanceerde Apple afgelopen september twee toestellen, de iPhone 5C (review hier) en de iPhone 5S. Waar de iPhone 5C kan worden gezien als de iPhone 5 met een andere behuizing, is de iPhone 5S de daadwerkelijke opvolger.

Uiterlijke veranderingen ten opzichte van zijn voorganger: de iPhone 5
Op het eerste gezicht, lijkt er niet veel veranderd te zijn tussen de iPhone 5 en de 5S. Hij oogt hetzelfde, al is de kleurstelling van de toestellen wel veranderd.

Wanneer we de zwarte uitvoeringen van beide modellen naast elkaar houden zien we dat de iPhone 5S niet meer helemaal zwart is, maar er een tweetonige kleurstelling is. De achterkant is meer donkergrijs, waar de iPhone 5 echt zwart was.

Uiteraard oogt dit weer ietwat luxer, en helemaal wanneer we naar het goud/champagne-kleurige model kijken, is het verschil met de 5C duidelijk te zien. De 5C, die het doet met minder chique materiaal, en goedkoper ogende kleurtjes.
Daarnaast vallen nog twee dingen op als we naar het uiterlijk kijken.

De homebutton is nu omlijst met een zilveren randje. Dit is niet zomaar. Apple geeft hiermee aan dat de home button een stuk belangrijker is geworden, nu er ook een vingerafdruk-scanner in verborgen zit. Op deze vingerafdruk-technologie komen we later in deze review terug.

Naast de homebutton valt ook de flitser op. Deze is nu tweekleurig en dat klopt. Apple noemt het de ‘two-tone’ flitser, Deze maakt vanaf nu Ún betere foto’s ‘s nachts, Ún zijn de kleuren in de foto’s met flits ‘echter’. Met alleen een gele flits kunnen foto’s ook nogal eens geel overkomen.

Naast deze veranderingen is er echter weinig veranderd qua uiterlijk. Let wel, het gaat hier dan ook om een S-model. Een model wat qua uiterlijk doorgaans exact gelijk is aan het originele model.

Ook de aansluitingen, headphone, speakers en Lightning aansluiting zijn nog exact hetzelfde en worden wellicht pas bij de volgende iPhone dit jaar aangepast. Je zou kunnen zeggen, never change a winning team. Voor veel mensen is de iPhone zoals hij nu is perfect.

Doordat er op dit moment op technologisch vlak niet veel verbeterd kan worden aan de iPhone, gaan er geruchten dat Apple dit jaar komt met een grotere iPhone. Wanneer we kijken naar verkopen van onder andere de Samsung Galaxy S4 en de HTC One, zien we dat het publiek wel open staat voor grotere telefoon.
Er is echter ook een groot deel, wat een redelijk compact toestel wil houden en de telefoon met een hand wil bedienen. Dat lijkt met een grotere iPhone over te zijn.

Verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger: de iPhone 5
Dit is waar de iPhone 5S zijn meerwaarde laat zien. De ongekende snelheid van een toestel hebben wij nog niet eerder op een ander toestel gezien. Het iOS besturingssysteem werkt zo goed met het toestel samen dat alle handelingen, alle apps lijkten voorbestemt voor dit toestel.

Laten we beginnen met die snelheid. Er lijkt in de 5S een zelfde 1,3Ghz dual core processor te zitten als in de iPhone 5. Echter bevat de iPhone 5S Apple’s nieuwste A7 chip, die 64-bit is. In de praktijd betekent dit dat deze iPhone veel meer rekenwerk in een keer kan doen, en daardoor een stuk sneller is.

Daarnaast heeft deze iPhone 5S nog een aparte processor voor de gyroscoop-functie. Hierdoor hoeft de hoofdprocessor niet meer na te denken in welke stand de iPhone staat: nog meer snelheidswinst.

Dan de camera. Ook deze is aanzienlijk verbeterd. Mede doordat de MegaPixel-race voorbij is, worden nu andere camerafuncties geoptimaliseerd. Allereerst is er dus een dual-tone led flitser in het toestel gekomen. Voor foto’s met weinig licht een hele verbetering.

Daarnaast is er nog een leuke functie bijgekomen: slow motion filmen. Deze functie is echter zo ‘smart’, dat je in een net geschoten video kan aangeven, welk stukje er in slow motion moet worden weergegeven, Je kunt hierdoor belangrijke momenten uitkiezen, en deze beter onder de aandacht brengen.

Doordat wij zelf nogal eens filmpjes monteren (ook op de iPad) met iMovie, is dit een welkome optie. Het voegt een extra dimensie toe aan je filmpje, die je kan importeren in het movie-make programma van Apple.

Touch ID: De vingerafdrukscanner van Apple
Meest spraakmakende feature op de iPhone 5S is natuurlijk de vingerafdrukscanner. Bij de eerste keer opstarten van de telefoon, vraagt deze je jouw vinger op de home-button te leggen, waarna de scanner in de knop je vingerafdruk leest.
Let wel goed op, dat je hier je vinger gebruikt die je doorgaans ook gebruikt om de home-knop mee in te drukken. Ondanks dat je verschillende vingers kunt instellen, komt dit wel ten goede aan de nauwkeurigheid.

Nadat je vingerafdruk opgeslagen is, kun je deze voor verschillende toepassingen gebruiken. Niet alleen om je iPhone mee te unlocken, maar ook om je Apple ID te bevestigen bij aankoop van een app,
Volgens Apple hoef je niet bang te zijn voor je privacy, en wordt de vingerafdruk dan ook alleen bewaard in de telefoon zelf.

Ondanks alles blijft de standby-tijd op dit toestel ons verbazen. Net als bij de 5C lijkt deze sterk te zijn verbeterd. Er zitten echter een aantal opties in iOS7 die je standby-tijd aanmerkelijk kunnen vergroten, of juist doen afnemen. Belangrijkste is hierbij, om het verversen van apps op de achtergrond uit te zetten. Je doet dit door te gaan naar: Instellingen – Algemeen – Apps verversen op de achtergrond.

De iPhone 5S is verkrijgbaar, onder andere op de website van Apple voor een vanaf prijs van 699 euro. Dit is, gezien alle voorgaande iPhones een redelijk standaard prijs en ligt dan ook niks boven of onder de toenmalige nieuwprijs van de iPhone 4 en 5.
Je betaald dus 100 euro meer ten opzichte van de 5C, voor een betere camera, processor en vingerafdruk scanner. Vooral de betere processor en camera maken dat volgens ons de moeite waard.

Het is dan ook zo, dan wereldwijd de iPhone 5S een stuk beter verkoopt dan de iPhone 5C. De 5C lijkt er dan ook voornamelijk te zijn, omdat de keuze tussen deze twee toestellen snel gemaakt lijkt te zijn.

Omdat subsidies schommelen wil de prijs van het toestel in combinatie met abonnement nog wel eens wisselen, maar reken op een maandbedrag van 51 euro, waarbij je het toestel voor 0 euro meekrijgt

Kijkend naar de evolutie van de Apple iPhone is de iPhone 5S een logisch vervolg. Met een betere processor en camera, en met als extraatje een vingerafdrukscanner bouwt Apple voort op het succes van de iPhone 5, zonder al teveel veranderingen aan de telefoon zelf.

Wanneer we echter kijken naar de telefoon op zich, en hoe deze zich staande houdt tussen concurrenten als de HTC One en de Samsung Galaxy S4 zijn we bijzonder positief. Wat de iPhone volgens ons voor heeft op de rest, is dat zowel het besturingssysteem als het toestel zelf van een en dezelfde maker komt. Hierdoor is er op dit moment geen enkel systeem wat beter werkt dan iOS.
Ok, doordat alles van hetzelfde bedrijf afkomstig is moet je ook genoegen nemen met de omslachtige manier van werken van iTunes.
Maar daar staat tegenover dat je hierin wel een letterlijke reservekopie van je toestel kan maken, en wanneer als je een nieuwe krijgt, je al je informatie weer ter beschikking hebt.

Met de nieuwste functies op de iPhone 5S zal je, net als wij, wel even zoet zijn en veel plezier beleven. We kunnen dit toestel dan ook zeker aanraden!

Heb jij ook een Apple iPhone 5s 16GB Grijs?

Meer advertenties

Op zich een redelijke review, maar je gaat bijvoorbeeld niet in op iOS zelf. Dat zou wel interessant zijn. Dit is meer een review van het uiterlijk. Verder zou het leuk zijn als de kleine spelfouten eruit gehaald zouden worden. Ik heb er geen last van, maar het komt professioneler over zonder spelfouten.

Maar nogmaals, mooi dat je de reviews maakt.
Dankje!
Spelfouten vallen dacht ik wel mee. Soms typ ik het echter 's avonds en vertrouw ik op mijn spellingscontrole.

iOS is veranderlijk en is over een jaar weer anders, vandaar.
Ik review het toestel. Mensen die van een iPhone 4, 4S of 5 komen hebben ook al iOS 7, dus daarvoor veranderd er niets.

Mensen die over iets meer dan een half jaar een iPhone 5S kopen, krijgen die wellicht met iOS 8. Dan klopt de info niet meer.

Daarom de keus voor alleen het toestel.
iOS is toch niet heel veranderlijk? Zelfs met iOS 7 is eigenlijk alleen het uiterlijk veranderd, de kernfunctionaliteit is gelijk gebleven sinds 2007 ( de onderliggende techniek daar gelaten.) Het lijkt me dus wel degelijk relevant voor een potentiŰle koper: je kijkt de hele tijd naar iOS wanneer je je iPhone gebruikt.
Als je zegt dat alleen het uiterlijk is veranderd, en de kernfunctionaliteit hetzelfde is gebleven sinds 2007, hoef ik het al helemaal niet te noemen.
Kijk bij een nieuwe laptop, ga ik ook niet uitvoerig Windows bespreken dat al 7 jaar vrijwel hetzelfde is. Dan heb je het ook vrijwel alleen maar over de prestaties.

Snap je?
Ja, dat snap ik, maar ik denk dat er een stuk meer mensen zijn die geen smartphone hebben dan mensen die geen PC hebben, vandaar. Maar goed, iOS is zo simpel dat je het ook wel snapt als je het voor het eerst in handen hebt.
Haha dat is zeker waar!
Ik deel de ervaringen, zelf heb ik vlak voor release de gold versie gekocht.
Het enige minpunt waar ik en mijn collega's mee liepen was de vinger scanner, vaker werd je vinger niet herkent om te unlocken. Enige oplossing die wij hebben gebruikt is 3/5 vingers instellen op 1 vinger. Ik heb dus 3 van de 5 keuzes op mijn rechter duim gezet. Nu werkt het wel, andere 2 op mijn andere duim.

Jammer dat voor een duur product als dit met marketing stunt de vinger scanner, het niet werkt zoals je van Apple zou verwachtten.
dat is iets wat je altijd met vingerafdrukscanners hebt. Wat jij doet door 3x dezelfde vinger in te stellen is eigenlijk de toleranties die Apple heeft ingesteld oprekken zodat je vinger eerder word 'goedgekeurd'. Het zou imo beter zijn als je de nauwkeurigheid zelf in kon stellen, maar ja instellen is niet echt iets wat in Apple's woordenboek terug komt ;)
Ik heb daar een hele andere ervaring mee.

Ik heb 3 verschillende vingers ingesteld staan en heb echt zelden tot nooit last dat ie niet gelezen wordt. Heel soms als ik mijn vinger er te ver naast leg. Het is volgens mij gewoon een kwestie van correct volgen wat er staat en je vinger een beetje op verschillende manier op de scanner te leggen tijdens de 2de stap van het instel proces. Zo laat je de telefoon meer van je vinger weten en word het een stuk nauwkeuriger als je zelf een keer je vinger niet helemaal correct op de scanner legt.

Ik heb in het begin eenmaal alle 3 de vingers ingesteld en blijft werken zelfs met natte vingers als je bijvoorbeeld net uit de douche komt.