Samsung Galaxy Gear Zwart (Zwart) Review

TestBlog 31 januari 2014, 545 views

Samsung Galaxy Gear Zwart (Zwart)

Pluspunten

• Alle noodzakelijk handelingen te regelen via je horloge
  • In een opslag zien of je op moet nemen, of liever niet
  • Camera, zou dit het eerst succesvolle horloge met camera zijn?
  • Strak design. Zowel voor nette gelegenheden, als casual

Minpunten

• Korte accu-duur. Kan heel irritant worden
  • Oplaad-systeem had innovatiever gekund
  • ‘De eerste versie’, voor zover dat een minpunt is

Het jaar 2014 moet het jaar worden van de smartwatch. Samsung heeft hier het afgelopen jaar al een voorsprong in genomen met haar Galaxy Gear. Vaak is het zo, hoe meer een product doorontwikkeld wordt, hoe beter het werkt. Wij testten of je met de Galaxy Gear desalniettemin een horloge hebt voor de toekomst.

De laatste jaren zit Samsung niet stil als het gaat om innovatie. Waar zich ook maar enige geluiden aandienen van een nieuwe ontwikkeling, is Samsung er als de kippen bij. Zo ook met de smartwatch. De eerste geruchten van een smartwatch stammen alweer van jaren geleden, zo niet al sinds de film James Bond: Goldeneye.

Twee jaar geleden, in april 2012 kwamen de eerste echt serieuze geruchten op gang door onder andere Pebble, die via crowdfunding meer dan 10 miljoen euro bij elkaar haalde voor het produceren van de Pebble smartwatch.
Dit is uiteindelijk een minimalistisch vormgegeven horloge geworden waarmee je onder andere tekstberichten en gemiste oproepen terug kunt lezen. En ook al klinkt dat misschien wat karig, dit project gaat door.
De maker van de Pebble smartwatch heeft zelfs al een eigen app-store in ontwikkeling met apps voor het horloge. Het gaat dan voornamelijk om productieve apps zoals het bedienen van apparaten en sport-apps zoals stappentellers en hartslagmeters.

Je zou zeggen, dat het horloge van Samsung, gelijk bij aanschaf al een veel ruimere keus heeft aan apps, omdat het draait op een minimale versie van Android. Dat valt echter tegen. Naast een paar standaard apps die op de telefoon zitten, kun je nog niet veel apps downloaden die ook daadwerkelijk werken op het horloge.
Ok, er is aangekondigd dat verscheidene apps in ontwikkeling zijn voor de Gear, en daarnaast is er via een omweg bijna elke app te draaien op het horloge. Maar de vraag is of je dat überhaupt wel moet willen op zo’n klein scherm.

De eerste keer in gebruik nemen.
Wanneer je het horloge uit de verpakking haalt, kun je het horloge gelijk aanzetten met het aan/uit-knopje aan de zijkant. Net als bij de telefoons, verschijnt ook hier het Samsung logo. Daarna krijg je een voorbeeld te zien, hoe je de Gear moet koppelen aan je Galaxy telefoon.

Lang niet alle telefoons zijn geschikt om te gebruiken met de Galaxy Gear. Wij testten hem zoals Samsung graag ziet, met de Galaxy Note III. Ook met een Samsung Galaxy S4 mini werkt het horloge naar behoren, zo ondervonden wij. Onthoudt dat het belangrijk is, dat je telefoon over NFC en bluetooth beschikt. Deze technologie maakt het mogelijk dat je gesprek wordt doorgestuurd van je telefoon naar je Gear horloge.

Nadat de koppeling gemaakt is, heb je de mogelijkheid om informatie van de telefoon naar het horloge over te zetten, zoals contacten. Dit kan handig zijn wanneer je een gesprek wilt starten vanaf je horloge.

De Samsung Galaxy Gear beschikt niet over de standaard Android knoppen op de wijzerplaat.. nou ja, wijzerplaat.. op het display. In plaats daarvan bedien je het horloge door van links naar rechts en van boven naar beneden te swipen. Het is een manier van bedienen die we nog niet eerder zagen en ons nog het meest deed denken aan de bediening van de Blackberry Playbook. Gebruikers hiervan zullen weten wat we bedoelen. Ook hier kom je door in een richting te vegen, in een ander menu.

Wat elke swipe-beweging nu precies doet, heb je in een dag onder de knie. In het begin kan het soms ietwat frustrerend zijn, wanneer het je niet lukt ergens te komen waar je wil in het menu. Eerlijk gezegd, zouden wij ook niet weten hoe je deze bediening makkelijker kan maken. Met een 3 inch horloge rondlopen is voor de meeste mensen ook geen optie.

Uiterlijk
Strak is de toekomst, moeten ze bij Samsung gedacht hebben. En kijkend naar andere smartwatches lijkt dat te kloppen. De Galaxy Gear werkt niet met ingewikkelde sluitingen en knoppen. Met een klik heb je hem open, en kun je hem om je pols dicht doen in verschillende standen. Zowel voor mensen met dikke polsen, als wel met dunne polsen is er een gaatje. Mocht je hele dunne polsen hebben, steekt het bandje wel heel erg uit. Niet heel mooi.

Daarnaast het horloge zelf. Strak aluminium, en met slechts een knop aan de zijkant. Het display gaat, net als bij een telefoon standaard na een paar minuten uit. Dat dit ook wel nodig is, blijkt later in dit artikel wel.
Je kunt het scherm weer aankrijgen door of kort op de aan/uit knop te drukken, of door even kort op het display te tikken. hier verschijnt dan de tijd, en het plaatselijke weer. Ook dit haalt hij op via je toestel.

Het laatste opmerkelijke aan het uiterlijk van dit horloge, is de camera die op de band zit. Wij zijn benieuwd hoe deze vaker gebruikt wordt; om een foto te maken, of om stiekem video-opnames te schieten. Leuk: de gemaakte beelden zijn direct door te zenden naar je telefoon waardoor je deze weer verder door kan sturen via social media of Whatsapp.

Werking van het horloge

Dan gaan we ons eerst afvragen welke functie het meest gebruikt wordt. Waarschijnlijk hoe een horloge bedoelt is, om de tijd af te lezen. Dit gaat prima. Ook al moet je het scherm eerst even ‘wakker maken’, je ziet dan in een opslag ook of je iets gemist hebt op je telefoon.

Daarnaast natuurlijk de bel-functie. Ook al riepen bepaalde providers een jaar geleden: “Wie belt er nou nog?!”. Nou, nog best wel wat mensen. En dat kan ook via de Gear! Je horloge voelen trillen, opnemen en bellen maar. Je praat tegen je horloge en luistert via de ingebouwde luidspreker. Ok, de geluidskwaliteit is niet perfect, maar welke luidspreker is dat wel.

Toen we dit een aantal keer goed aan het testen waren, bemerkten we meteen al het grootste nadeel van de Galaxy Gear, de accu-duur. Deze is echt ondermaats. Je kunt je natuurlijk afvagen of je hem moet vergelijken met een horloge of telefoon. Beide kan eigenlijk niet.

Feit blijft wel, dat naast je telefoon, nu ook je horloge elke nacht aan de lader moet. En dat is ook niet zo vreemd, in het horloge staat de NFC-functie constant in verbinding met je telefoon, en dat kost stroom. Ook van je telefoon!

Daarnaast is het scherm ook niet de zuinigste. Het ziet er prachtig uit, maar levert daardoor wel in qua uithoudingsvermogen. Het opladen gebeurd via een ‘omhulsel’ waar je de Samsung Galaxy Gear in legt. deze heeft dan weer een micro-usb ingang waar de oplader in gaat.

Eerlijk is eerlijk, heel makkelijk werkt dit niet. Wij hadden liever een bijgeleverde dock gezien, waar je het horloge aan ophing of opzette.

De Samsung Galaxy Gear heeft een adviesprijs, en kost daardoor meestal ook 299 euro. Hij is verkrijgbaar met 6 verschillende kleuren bandjes, waardoor je toch nog een persoonlijk tintje toe kan voegen. Je hebt daarmee een horloge en telefoon ineen. Een telefoon, die niet zonder Galaxy smartphone kan. Het horloge heeft 4GB opslagruimte wat vooral makkelijk is voor te maken video’s.

Is de Samsung Galaxy Gear dan een dure smartwatch? Wel als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld de eerder genoemde Pebble. Niet, als je je realiseert dat dit horloge slimmer is en je hiermee kan bellen. De markt voor smartwatches is op dit moment nog erg klein en de fabrikanten zullen bij opvolgende modellen moeten bepalen wat een redelijke prijs is voor een smartwatch.

De Samsung Galaxy Gear lijkt een horloge die op dit moment nog een product voor de ‘early adaptors’. Net als bij het begin van de mobiele telefonie, wordt er door veel mensen nogal vreemd opgekeken, als je laat zien wat dit horloge allemaal kan.

En toegegeven, hij kan al best veel. Samsung heeft bij dit product zeker laten zien dat het innovatie in technologie kan combineren met kwaliteit en stijl. Hoewel, dat is voor veel mensen verschillend. Een horloge blijft, meer dan een telefoon, toch afhankelijk van je persoonlijke smaak. Sommige horlogemerken beweren zelfs dat een horloge het meest over je innerlijk zegt.

Duidelijk is in ieder geval, dat het horloge wel werkt. Hij is niet onderhevig aan kinderziekten en valt na een beetje oefenen voor iedereen te begrijpen. De tijd dát hij werkt had echter langer gekund.
We zijn benieuwd om te zien hoe Samsung omgaat met én continu openstaande verbindingen, én een relatief kleine accu. Het zal nog een hele opdracht worden om een smartwatch zo lang mogelijk mee te laten gaan qua batterij.

Ben je van plan een Galaxy Gear, of een andere smartwatch aan te schaffen, dan adviseren wij je nog even te wachten. In het geval van Samsung op de zojuist aangekondigde Galaxy Gear 2. Want ook Samsung luistert naar de klant en ziet wat er verbeterd kan worden. Zeker aan een eerste model

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gear Zwart (Zwart)?