Sony Xperia Z1 Zwart Review

TestBlog 31 januari 2014, 1.340 views

Sony Xperia Z1 Zwart

Pluspunten

• Perfecte camera, met techniek die ook gebruikt wordt in Sony’s camera’s
  • – Waterbestendig. Gooi het toestel echter niet meteen in het diepe, Sony geeft aan tot 1 meter diep
  • Groter dan dit wordt het niet; het grootst mogelijke telefoonformaat
  • Weinig voor ge´nstalleerde apps, daardoor overzichtelijk en nog te personaliseren

Minpunten

• Dergelijke toestelgrootte kan ook een minpunt zijn, dan niet kiezen voor de Z1

Smartphones kunnen in allerlei formaten, zo moet Sony gedacht hebben bij de productie van het toptoestel uit de huidige productielijn. De Sony Xperia Z1 verslaat de Sony Xperia Z, maar blijft qua grootte onder de Sony Xperia Z Ultra. Het toestel moet volgens Sony gezien worden als de opvolger van de Xperia Z, maar komt slechts een half jaar na de release van de Z op de markt. Is de Sony Xperia Z1 uiteindelijk het hogere prijskaartje waard?

Wie de Sony Xperia Z1 voor het eerst zal zien, zal meteen de grootte van het toestel opvallen. Waar menigeen de Xperia Z al groot vond, oogt de Z1 nog een stuk groter, hoewel dat in werkelijkheid wel meevalt. De toestellen naast elkaar houdend, blijkt er niet veel verschil te zijn, en dit verschil zal dan ook vooral in het toestel gevonden moeten worden.

En niets is minder waar. De Z1 lijkt op alle fronten zijn ‘voorganger’ af te troeven. Daarmee heeft Sony een toestel in het topsegment van de mobiele telefoons, die prima concurreert met de Samsung Galaxy S4, HTC One en de iPhone 5S.

Uiterlijke verschillen ten opzichte van de voorganger: de Sony Xperia Z.
Hoewel, zoals gezegd, de Z1 een half jaar na de Xperia Z uitgekomen is, ziet Sony Z1 wel als opvolger. Dus zo behandelen wij hem dan ook. Qua uiterlijk lijkt de Z1 veel groter als de Z, maar dat is hij niet. Wat wel opvalt is dat hij een stuk zwaarder is. Dit komt vooral door de grotere (en krachtigere) batterij. Hierover verderop in deze review meer.

Daarnaast valt op, dat de zijkanten van het toestel nu gemaakt is van metaal, en er onderop het toestel ÚÚn grote speaker zit, waar een perfect geluid uit komt. Echter, geeft de stereo-speaker op bijvoorbeeld de HTC One een mooier geluid bij films.

Wanneer het je de beide toestellen naast elkaar ligt wanneer zij niet aan staan, is er qua design weinig verschil. Het grote zwarte ‘blok’ straalt nog steeds een brok kwaliteit uit, net zoals de gameconsoles en televisies van Sony. Zowel de voor- en achterkant van de Xperia Z1 zijn net als de Xperia Z gemaakt van een soort Gorilla-achtig glas, waar niet snel krassen op komen en wat sterker is dan ander glas, gebruikt in mobiele telefoons.

Toen de Xperia Z uit kwam, waren er nogal wat klachten dat displays spontaan gesprongen waren, waarschijnlijk een montage/fabrieksfout in het design. Ondanks dat de Xperia Z1 een stuk jonger is, lijkt deze klacht zich bij dit model niet voor te doen, als we kijken naar bevindingen op Google.

Daarnaast valt op, dat de Sony Xperia Z1, op de headphone aansluiting na geen openingen in het toestel heeft, en dat heeft een reden. De Xperia Z1 kan namelijk een half uur onder water liggen, zonder dat het schade aanbrengt aan, of in het toestel. De hele campagne omtrent dit toestel, wijdt Sony dan ook vooral aan deze feature. Wij hebben het niet getest, maar zijn wel benieuwd wat Sony doet, wanneer je het toestel met waterschade voor garantie opstuurt naar het bedrijf.

Dat het toestel waterdicht is, is ook te zien aan de oplaad-aansluiting. Gouden chips aan de zijkant van het toestel zijn bedoeld om contact te maken, wanneer je het toestel in de bureaulader zet. Dit is volgens ons sowieso een slimme zet, omdat hier veel minder kapot aan kan gaan, dan een micro-usb ingang, waar viezigheid in kan komen en waar contactjes makkelijker los kunnen raken.

Verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger: de Sony Xperia Z
Eenmaal het toestel aangezet, valt gelijk de snellere opstarttijd en de nieuwe versie van Android op. Dit, naast natuurlijk het nog grotere scherm dat we al van Sony gewend waren van de Xperia Z.

De processor in dit toestel is dermate verbeterd, dat wanneer je een app opstart, de vertraging bijna 0 lijkt te zijn. De app opent direct en dit geldt ook voor het multitask-systeem. De Xperia Z1 bevat een snellere Quad-core processor en heeft 2GB werkgeheugen. Daarmee ga je bijna kijken, met wat dit toestel qua specificaties nog verschilt van je laptop of computer.

Daarnaast heeft dit toestel volgens Sony zelf een nog beter display, waar de kleuren meer vanaf spatten dan voorheen op de Z. Toegegeven, de kleuren zijn inderdaad fantastisch. Maar ditzelfde gevoel hadden wij ook toen we de Xperia Z in handen kregen.
De toestellen naast elkaar houdend, lijkt het verschil toch niet zo groot.

De supersnelle processor en het nog grotere display behoeft natuurlijk meer energie, en daar heeft de fabrikant voor gezorgd. Er zit nu een 3000mAh batterij in het toestel die aanmerkelijk groter is dan zijn voorganger. Ondanks dat dit toestel veel meer vraagt, heeft hij merkbaar een langere stand-by, zeer prettig.

Als we de Sony Xperia Z1 naast bijvoorbeeld een iPhone 5 houden, blijkt wel dat de helderheid van het toestel niet hoog ligt. Let op, hiermee bedoelen we niet dat er niet mee te werken valt. De helderheid van een iPhone op maximaal zetten is volgens ons nooit een verstandige zet. Misschien enkel wanneer je in volle zon staat. Toch lijken kleuren hierdoor op een iPhone mooier uit te komen.

Dan Android zelf. Net zoals voorgaande toestellen weet Sony van dit besturingssysteem een versie af te leveren die opvallend overzichtelijk en intu´tief oogt. Geen overload aan widgets, geen Multi-window en geen talloze vooraf ge´nstalleerde apps die eigenlijk alleen maar in de weg zitten en waar je niks mee doet.

Enkel Sony’s eigen link met Playstation of TV kun je gebruiken door de apps die hiervoor op het toestel staan, maar mits je geen provider-gebonden toestel koopt, en dus daar ook nog apps van voor ge´nstalleerd krijgt, krijg je een opmerkelijk schone installatie van Android meegeleverd.

Dan de eigenlijk belangrijkste functie op dit toestel: de camera. Prachtig. Een meer dan 20 megaPixel G-lens die van Sony zelf afkomstig is, en het bedrijf ook gebruikt in haar compact camera’s. Hiermee schiet je de meest mooie foto’s, die vooral op de computer prachtig ogen en ook nog redelijk uit te vergroten zijn.

Dankzij het grote scherm heb je voor de meest memorabele momenten een mooi overzicht van wat er nu eigenlijk op je foto komt te staan. Ook zit er een flitser achterop de Z1. Deze is echter niet vergelijkbaar met de Nokia 808 Pureview die wij eerder testten. Het is een lampje die vaak helaas niet ver genoeg rijkt.

Wanneer we de prijs van de Xperia Z en de Xperia Z1 gaan vergelijken (op dit moment), zit tussen beide een bedrag van 120 euro. Met een vanaf prijs van 469 euro concurreert de Xperia Z1 volgens ons prima mee met de rest van de toestellen in het topsegment.

Je krijgt hiervoor een mooi groot display, supersnelle processor en prachtige camera. Wanneer de prijs 150 euro hoger had geleden, hadden we ook niet vreemd op gekeken. Met abonnement ben je ongeveer 41 euro per maand kwijt. Hiervoor krijg je 300 minuten en 1GB data.
De Xperia Z gaat de toonbank over voor 150 euro minder, 349 euro.

Doordat je op vakantie eigenlijk geen camera meer mee hoeft met dit toestel, vinden wij dit voor de Z1 een allerzins redelijke prijs. Ben je werkzaam in het waterwerk, of zo onhandig je toestel nogal eens te laten vallen in het water, is dit eigenlijk de enige keus in het topsegment.

De Sony Xperia Z1 voldoet aan al onze verwachtingen. Zowel op gebied van de besturing zelf, als wel de camera. Het toestel schaart zich qua score dan ook in het rijtje van de HTC One en iPhone 5. Enig punt om dit toestel niet te kopen zou kunnen zijn, omdat hij qua afmeting nogal wat aan de grote kant is. Maakt dat je echter niet uit, en vind je een groot scherm belangrijker, dan is dit een serieze optie. Je onderscheidt jezelf hiermee ook van de menigte, die met een iPhone of Samsung loopt. En dat voor een merk, want misschien wel minstens even goed is.

Heb je daarnaast een Playstation 3 of 4, of heeft je toestel in het verleden al een aantal keer last gehad van waterschade, dan is dit toestel een uitkomst. Naast dat hij naadloos communiceert met andere Sony apparaten, is hij tot een half uur water bestendig en heb je daar een zorg minder aan.

De Z1 zorgt met een simpel, intu´tieve vorm van Android, een lange stand-by tijd en de beste specificaties voor een hele lange tijd plezier, En dat zijn toch de aspecten die tellen.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie