Nokia Pureview 808 Zwart Review

TestBlog 31 januari 2014, 187 views

Nokia Pureview 808 Zwart

Pluspunten

• Goede camera met een ongeëvenaarde lens, tot nu toe
  • Niet te groot, met een hand te bedienen
  • Accu-duur is zoals we van Nokia gewend zijn, lang

Minpunten

• Toestel is redelijk zwaar en dik, vooral door het gedeelte waar de camera zit
  • Symbian als besturingsysteem, zeer beperkt in haar kunnen
  • Weinig apps in de store. Je zult veel, heel veel applicaties gaan missen

Nokia, een merk wat jarenlang hét merk was in de mobiele telefonie. Maar de tijd is veranderd, en Nokia is dat niet. Of toch? Met de 808 Pureview haalt Nokia alles uit de kast.. qua camera.

Waar andere fabrikanten inmiddels regelmatig een nieuw toptoestel uitbrengen, lijkt het bij Nokia mis te gaan waar het in het verleden ook vaak mis ging.
Een toestel werd aangekondigd, maar verscheen maar niet op de markt. Het werd vaak uitgesteld, en nog meer uitgesteld waardoor wanneer het wel verscheen, inmiddels al achterhaald was door de concurrentie.

Met de nieuwste Pureview lijkt daar een eind aan gekomen. Nokia lijkt hiermee maar met een concurrent de strijd aan te gaan, de Samsung Galaxy Zoom. Zou deze Nokia dan de ultieme camera-telefoon zijn?

Vormgeving
Er moet gezegd worden, na de Galaxy Zoom eerder in handen gehad te hebben, ligt deze Nokia wel lekker in de hand. Hij is relatief klein en het beeldscherm blijft dan ook met een hand te bedienen.

Er is echter een flink overgewicht in het bovenste deel van het toestel, door de grote lens achterop het toestel. Hierdoor dreigt het toestel wat naar achteren te hellen als je hem in je hand hebt. Daarnaast is de camera op de achterzijde ook niet beschermd met een klepje of iets dergelijks. Hierdoor is de kans op krasjes op het lensglaasje een stuk groter.

Daarnaast vallen gelijk de knoppen op de Nokia op. Geen Android- of Windowsknop. Geen back-toets. Nee, enkel de al oude groene-, rode-, en menu-knop. Dit is een Nokia. En niet zo een die we de laatste tijd gewend zijn, nee dit is een oldschool Nokia met Symbian besturingsysteem.

Besturing
En dat dit toestel draait op Symbian brengt een aantal voordelen, maar ook zeker een aantal nadelen met zich mee. Het voordeel is dat je vrijwel geen probleem hebt dat toestel vol gaat lopen qua geheugen. Het besturingsysteem is niet heel complex en de 16GB intern geheugen is ruimschoots voldoende voor alle apps die je kan downloaden uit de Nokia Winkel. Voor je muziek, foto’s en video’s kun je een geheugenkaart in het toestel stoppen zodat je nog maximaal 64GB extra geheugen hebt.
Ook lopen er minder processen op de achtergrond mee waardoor de batterij merkbaar langer meegaat. Niet voor niets, staat Nokia bekend om toestellen met een lange stand-by tijd.

Dat het 16GB intern geheugen genoeg zal zijn kunnen we met zekerheid zeggen omdat er niet een heel groot scala aan apps te verkrijgen is in de Nokia WInkel, oftewel de App store. En daarmee komen we dan ook bij het belangrijkste nadeel: Mocht je gaan voor een smartphone, en alle apps willen gebruiken die Android- of iOS-gebruikers ook gebruiken, dan kom je van een koude kermis thuis.

Op de Nokia 808 Pureview bevinden zich standaard al enige populaire apps, zoals Angry Birds en Shazam, wat je de indruk zou kunnen geven dat met dit toestel alles mogelijk is. Kijk je echter verder, dan zal je zien dat heel veel nuttige apps gewoon niet beschikbaar zijn.

Voor software makers is het besturingsysteem Symbian gewoonweg niet interessant, omdat slecht een klein deel van de smartphone gebruikers dit gebruikt. Het geld wat er voor de ontwikkelaars dan in gaat zitten om toch een app te maken, verdienen zij dan vaan niet terug.

Dan de camera, de feature waar het bij dit toestel eigenlijk allemaal om draait. De camera maakt mooie foto’s. Laat je echter niet lokken door de 41MP sensor. De camera maakt geen foto’s van 41 MegaPixel maar maakt een aantal. en voegt de beste elementen uit alle foto’s tot 1 hoogwaardige foto.
Tijdens het testen kwamen we erachter naast zoomen op het scherm, ook je knoppen op het toestel kan gebruiken als zoomknoppen. Of het met echte knoppen nu fijner is of niet zijn we nog niet helemaal over uit,
We neigen naar niet, omdat het zoomen met echte knoppen vaak iets onnauwkeuriger en wat stotterig gaat,

Naast de lens, is ook de software achter de lens misschien wel net zo belangrijk. Als we daarnaar kijken, zien we dat de 808 Pureview misschien allang is ingehaald door onder andere Apple, die inmiddels technieken uit de echte camerawereld in haar toestellen gebruikt.

Scherm
Dan het touchscreen. Dat blijft een moeilijk onderwerp. Met de Lumia-series van Nokia is dit zeer sterk verbeterd, maar met dit toestel blijft het toch wat schipperen. Het functioneert niet soepel, soms hadden wij het idee nog te maken te hebben met een druk-scherm in plaats van een aanraak-scherm.

Toegegeven, het display kan met foto’s en films bijzonder mooie kleuren weergeven. Nog niet zoals we dat zien op bijvoorbeeld een Samsung toestel met Amoled display, maar het display is duidelijk en de kleuren levendig.

De Nokia heeft op moment van schrijven nog een vanaf prijs van 399 euro. Het toestel is daarmee zeker niet goedkoop en bevind zich in de top van het middensegment van de smartphones. Hij is qua prijs te vergelijken met een iPhone 4S, HTC One Mini of Samsung Galaxy S4 zoom. En laten we maar gelijk met de deur in huis vallen, ze zijn voor dagelijks gebruik allemaal beter dan de Nokia 808 Pureview.

Daarom wordt de prijs van dit toestel ook eigenlijk alleen bepaald door de uitstekende camera-functie die erin zit.

Duidelijk is wel, dat deze Nokia niet als beste keus moet worden gezien. Met Symbian als besturingsysteem, koop je niet de alleskunner. Eigenlijk is hij alleen interessant voor mensen die een camera én een smartphone zoeken, maar eigenlijk de camerafunctie het meest gebruiken. De camera is inderdaad dik in orde, en het is de vraag of enig ander telefoon hier tegenop kan. Tegen de lens in ieder geval niet.

Qua software, en dan met name het bewerken van foto’s, valt de telefoon ronduit tegen. Andere smartphones met een vergelijkbare prijs komen hierin veel beter uit de verf, doordat hiervoor vaak wel een breed scala aan apps verkrijgbaar is.De Nokia 808 Pureview doet wat we vooraf van het toestel verwachtten dat hij zou doen; mooie foto’s maken. Daar blijft het dan ook bij.

Heb jij ook een Nokia Pureview 808 Zwart?

Mooie uitgebreide review maar ik verbaas mij over de volgende punten:
41MP kun je wel gebruiken met bv Camera Pro, maar 38MP ook met de standaard meegeleverde software.
Daarnaast kan ik gewoon op het scherm zoomen....vinger eroverheen bewegen et voila.
Het scherm werkt bij mijn 808 super soepel, niets geen haperingen of hard drukken.
Prijs..tja ik had mazzel met de actie van Belcompany voor 99 euro :)
Apps, welke apps mis je precies want dat mis ik in je review. Ik weet dat er veel minder apps zijn in vergelijking met Android en iOS maar als je ziet hoeveel onzin daar tussen staat ben ik eigenlijk wel blij ;)
Ik mis zo snel geen apps, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ook mis ik in je review het gratis offline wereldwijd navigatie verhaal....wat erg goed werkt.
En de HDMI aansluiting....en USB to go.... ;)
Ik heb het zoom-gedeelte aangepast. Dit kan inderdaad ook via het scherm kom ik net achter.
De apps zijn wel degelijk een gemis. Misschien niet wanneer je enkel nu.nl en Whatsapp gebruikt, maar wel als je nét iets meer doet met verschillende apps. Dit blijft persoonlijk inderdaad.
Navigatie is een pluspunt, ben ik vergeten te vermelden maar zeer zeker blijft dit een USP van Nokia.
En de aansluitingen: ik schrijf mijn reviews voor de gemiddelde smartphone-gebruiker, en die zullen HDMI en USB to go vrijwel nooit gaan gebruiken.
(nu weet ik nog steeds niet welke apps je mist ;) )
En we zitten natuurlijk wel op tweakers, dus HDMI en USB to go zijn voor mij bijzonder hoge pluspunten.
De gemiddelde gebruiker gebruikt zn iPhone en Android toestel ook alleen maar om te appen en angry birds te spelen....wat op de 808 ook prima kan.
Wat een bijzonder moment voor dit review.... Het is precies twee jaar geleden dat dit toestel werd geïntroduceerd. 'Met de nieuwste Pureview'?, w hebben toch al lang opvolgers in de Lumia 920 en de Lumia 1020.

Symbian beperkt? Ik denk dat er juist heel veel mee kan, zeker met alle toevoegingen: situations, glance screen, FM-zender, etc. Ik waardeer je poging, maar dit review doet echt geen recht aan dit inmiddels legendarische toestel. Beste symbian toestel ooit.

Ik ben dol op mijn Nokia 808, maar je conclusie klopt: ik zou het de gemiddelde smartphone gebruiker nu niet meer aanraden.

[Reactie gewijzigd door coenox op 26 februari 2014 11:51]

dit review?
Ik snap je vraag niet. Of bedoel je dat het 'Deze review' moet zijn? Ik twijfel een beetje of het 'De' of "Het' review is. Volgens mij wordt namelijk beide wel gebruikt.

[Reactie gewijzigd door coenox op 11 maart 2014 16:03]