Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zwart Review

TestBlog 30 januari 2014, 799 views

HTC One 32GB Zwart

Pluspunten

• Mooie, stevige behuizing met een groot, overzichtelijk scherm.
  • 2 front speakers met stereo geluid
  • Snel (!), mogelijk nog sneller met Android 4.4 KitKat
  • Best geteste Android telefoon tot nu toe
  • Geen ‘fratsen’ waar je nooit wat mee zult doen, enkel zeer nuttige functies op deze HTC.

Minpunten

• Je kan net een toestel treffen waar de behuizing niet naadloos aansluit. Kans is echter klein.

Als twee honden vechten om een been, loopt de derde ermee heen. Het had zomaar het scenario van HTC kunnen zijn, die de consument voor zich wint terwijl Apple en Samsung hun patenten-strijd uitvechten. Echter lijken de twee giganten van deze publiciteit te profiteren en lijkt HTC aan het langste eind te trekken. Of toch niet? Zal de HTC One zijn naam waarmaken..

Het mag inmiddels bekend zijn dat ook HTC een bepaalde staat van dienst heeft opgebouwd als het gaat om smartphones. Misschien had het Taiwanese bedrijf zelfs nog wel eerder slimme telefoons dan de concurrent. Ooit, in een tijd met Windows Mobile 5.

Genoeg daarover en over naar de orde van de dag. Een heel andere wereld voor HTC waarin het de laatste jaren moeite heeft zich staande te houden tussen de concurrenten. Het bedrijf bracht kwalitatief zeker goede telefoons op de markt, maar dreigde onder te sneeuwen in het marketinggeweld van met name Samsung en Apple. Maar ook HTC heeft een nieuwe troef in handen: de HTC One. Het toptoestel welke moet gaan zorgen voor de beoogde top-verkoopresultaten. En op het eerste gezicht is het bedrijf daar een goede kant mee opgegaan.

Uiterlijke veranderingen ten opzichte van zijn voorganger: de HTC One X De HTC One is een plaatje. En dat hebben we gemerkt tijdens onze testperiode. Wat je op het eerste gezicht opmerkt is het grote en ontzettend mooie scherm van de HTC. Ok, hij is kleiner dan sommige phablets maar door de grote iconen en het grote toetsenbord is met dit scherm perfect te werken.

Wat óns uiterlijk direct opviel, en dat zal een eigenaar van een HTC One toegeven, is hoe solide het toestel aanvoelt. De HTC One is door het gebruik van metalen in de behuizing een ontzettend sterk toestel. Samen met het ‘Gorilla Glass display’ zorgt het ervoor dat hij tegen zowel een stootje als krasjes van bijvoorbeeld een sleutel kan.

Waar HTC in de One X nog polycarbonaat gebruikte als behuizing, is het nu puur metaal en daardoor is de HTC One wel wat zwaarder. Verder is het toestel typisch een HTC; een blok technologie in een strak uiterlijk. Daarnaast is bij de HTC One voor het eerst ook de antenne zichtbaar. Het zijn de lijnen achterop het toestel die op het metaal liggen, omdat de behuizing anders weinig door zou laten.

Naast de behuizing is er nog een ander punt wat direct opvalt en dat zijn de twee speakers aan de voorzijde van het toestel. HTC heeft hiermee een belangrijk multimedia element toegevoegd want bij het bekijken van een video of het beluisteren van muziek klinkt het geluid echt heel bijzonder. Mits je recht voor het toestel zit natuurlijk.
Om dit kracht bij te zetten heeft HTC de ‘Boombass’ ontwikkeld. Het is relatief kleine dock voor de HTC One met daarin een extra subwoofer. Meer over de HTC Boombass in een latere review maar mocht je een HTC One of One Max hebben, valt dit product zeker aan te raden.

Verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger: de HTC One XAangezien de HTC One X alweer anderhalf jaar oud is zijn we in een heel nieuw tijdperk terecht gekomen met de HTC One. Het tijdperk van Quad-core processoren, NFC en Ultrapixel camera’s. Maar belangrijker nog, de kinderziektes die de HTC One X kende lijken bij de One verleden tijd. Er was een probleem met het frontje, welke onderin niet goed aansloot bij de rest van het metalen frame. Bij ons model was dit echter al niet meer aan de orde en de verhalen daarover op internet blijken ook van alweer een tijdje geleden.

Zoals gezegd heeft de HTC One een quad-code processor, wat in praktijk samen met Android 4.3 neerkomt op een retesnel toestel. De update naar Android 4.4 KitKat is op moment van schrijven aanstaande en deze zal het toestel nog fijner maken om mee te werken.

Qua camera zou je op het eerste gezicht kunnen denken dat de HTC One een stap terug doet, maar niets is minder waar. HTC gebruikt in de HTC One een 4 mega Pixel ultra Pixel camera. Di is zeker niet hetzelfde als een 4 mega Pixel camera. Deze camera stopt in elk puntje van de foto nóg meer pixels waardoor foto’s nog scherper worden. Heel fijn is ook de beeldstabilisatie; foto’s lijken nooit meer bewogen!

De rekenkracht van dit toestel blijkt ook wanner je een filmpje hebt gemaakt (al dan niet in slow motion), en HTC je gemaakte filmpjes automatisch omzet in een compilatie die je qua vorm nog grotendeels zelf aan kunt passen. Een grappige en handige functie, hoewel sommige filmpjes soms wat onhandig gemonteerd lijken en de volgorde dan al snel te wensen over laat.

Met een adviesprijs van 599 euro moet dit toestel concurreren met andere toptoestellen zoals de Samsung Galaxy S4 en de Apple iPhone 5S (5C). Doordat de verkoopresultaten voor HTC toch wat tegenvielen is deze prijs in veel winkels alweer omlaag gegaan. Hierdoor is het toestel aantrekkelijker geworden om zowel los te kopen als wel in combinatie met een abonnement. Vanaf 36 euro per maand ben je hierdoor al eigenaar van een HTC One.

HTC heeft met haar HTC One een geduchte tegenstander op de markt gebracht voor de Samsung Galaxy S4 en de Sony Xperia Z. Wij vinden Android 4.3 zelfs het lekkerst werken op deze HTC One. Of dat door de Android schil van HTC komt weten we niet. De hardware helpt in ieder geval een grote hand mee.
Voor mensen die qua prestatie het maximale willen halen uit hun telefoon is dit een perfect toestel. Met het traditionele HTC design, dus recht maar stijlvol denken wij dat meer mannen dan vrouwen voor dit toestel zullen kiezen. De kleur wit is bijvoorbeeld niet aanwezig. De zilveren variant is echter heel stijlvol, waar andere zilveren toestellen nog wel eens goedkoop over kunnen komen in vergelijking met de zwarte variant. Naar de aankomende update naar Android 4.4 kijken we dan ook nu al uit.
Volgens de Nederlandse pers beste product en wij zien wel in waarom.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zwart?

@3x3
Zomaar een vergelijkingsvideo op Youtube zegt mij niet zoveel. Over het algemeen, en wat ik ervan ervaren heb komt hier een mooi geluid uit, mooier dan andere populaire smartphones.

Desondanks is dit voor veel mensen geen doorslaggevende factor. Hoe vaak in 2 jaar bekijk je nu films of luister je muziek via de speakers van je telefoon?
Naar mijn ervaring worden er regelmatig korte filmpjes gekeken, op bijv. dumpert. Dan komen die speakertjes echt wel tot hun recht, en esthetisch gezien bieden ze ook hun voordeel. En zeker dat laatste is voor veel mensen gewoon een doorslaggevende factor.
2 front speakers met stereo geluid
Deze komen niet zo goed uit een vergelijkingstest

Je hebt een goede review.Maar mijn advies zou zijn om die uit te breiden op detail niveau.
Goed begin van een (uitgebreide) review. Ik zeg bewust begin, omdat eigenlijk alle details ontbreken. Geen tests, geen foto's, geen vergelijkingen. Tot die tijd ben ik benieuwd wat je van de camera vindt?