Nokia Lumia 720 Zwart Review

wexel 30 januari 2014, 1.136 views

Nokia Lumia 720 Zwart

Pluspunten

• Minimalistisch ontwerp (hardware en software), Software werkt snel en soepel, EssentieŽle apps zijn beschikbaar, Snelle reparatie service, Prijs

Minpunten

• App-crashes, Beperkt aantal apps, Slechte bouwkwaliteit ervaringen

Beste Tweakers,

De Nokia Lumia 720 is mijn eerste smartphone. Hiervoor had ik een iPod Touch waarop ik mijn 'smart' dingen deed en een normale telefoon met prepaid om te sms'en en te bellen. Dit beviel goed omdat ik wegens studeren in het buitenland niet aan een abonnement begon. De Lumia heb ik bijna een half jaar in bezit. Mijn ervaringen hiermee zijn hieronder weergegeven.

Zoals al vaker is vermeld zijn er niet veel verkrijgbare apps in de store in vergelijking met de iOS of Android. Toch zijn de essentiŽle apps verkrijgbaar en heeft Nokia zefl nog voor een aantal hele goede apps gezorgt waar ik heel blij mee ben. Het totale aanbod is dus beperkt, maar in mijn geval is het voldoende. Je moet soms een app of populair spelletje missen.

De Window software zelf bevalt ook goed. Het werkt snel en soepel, de eerste keer dat je zo'n toestel in je hand hebt betoverd het zelfs een beetje, zo lekker werkt het. De stijl van de app iconen en de interface past ook erg bij de minimalistische behuizing en oogt erg professioneel. Bij de andere besturingssystemen vind ik dit soms teveel van elkaar afwijken en komt het rommelig over. Een nadeel van de software vind ik dat een app maar een bepaald deel van het geheugen mag gebruiken. Bij apps die veel hiervan kunnen gebruiken, zoals Baconit (reddit voor windows), sluit windows phone deze app bij bijna elke sessie een paar keer af. Wanneer er bijvoorbeeld een grote post met meerdere foto's geopend wordt, word dit de telefoon teveel en wordt de app afgesloten. Dit vind ik zeer storend omdat alles op dat moment nog soepel werkt, maar omdat het werkgeheugen wordt overschreden toch crasht. Het + punt hiervan is wel dat je de telefoon direct weer kan gebruiken. Het is niet zo dat je 30seconden vastlopend beeld hoeft te kijken.

Laatst zijn bij mij de grootste ergernissen ontstaan bij de lumia 720. En dit gaat vooral om de degelijkheid van de behuizing. Het probleem was bij mij dat de volumeknop (down) niet zo gevoelig meer was en het soms niet meer deed. Na een week of twee was het echter verslechterd en deed deze knop het helemaal niet meer. Ik kon mijn volume resetten naar 13/30 door de telefoon uit/aan te zetten, maar dit is in sommige gevallen nog steeds te hard. Dit was dus een garantie gevalletje en heb ik dit laten repareren. De reparatieprocedure verliep erg snel. Ik belde op een donderdag UPS op om een ophaalafspraak te maken. Dezelfde middag werd mijn telefoon opgehaald en verzonden naar Duitsland. De dinsdag hierop werd de telefoon teruggestuurd en precies een week later was de Lumia weer in mijn bezit.
Een garantiegeval zoals deze vind ik niet erg omdat het een product is wat zwaar intensief wordt gebruikt. De kans dat er 1 in de x aantal exemplaren mankementen krijg is daarom ook bijna niet te voorkomen. Het vervelende is echter dat ik direct een ander mankement heb gekregen. De SD-kaart-'tray', wat een zeer ingenieus maar fragiel ogend systeem is, werkte niet meer. Hiervoor heb je een klein tooltje nodig (zie afbeeldingen) maar het mechanisme zat vast en de tray kwam er niet meer uit. De tray had ik voor het laatst gebruikt voor de verzending van mijn telefoon. Op dit moment werkte het allemaal nog goed. Raar dat dit na een reparatie opeens niet meer werkt.

Over de telefoon ben ik over het algemeen zeer tevreden. Het is alleen geen high-end telefoon, maar dat kan je ook niet verwachten voor deze prijs. Het grote negatieve punt is dat ik nu binnen een half jaar al problemen heb met de behuizing en mechanische onderdelen van de telefoon en dat ik de lumia hoogstwaarschijnlijk nogmaals moet terugsturen voor reparatie. Of ik heb pech met mijn telefoon of de bouwkwaliteit is slecht. Aangezien ik weinig klachten kan vinden denk ik dat het om pech gaat. Over het algemeen dus een prima telefoon, maar na de mankementen die ik ermee heb gehad weet ik niet of ik hem nog zal aanraden. Mijn volgende telefoon wordt iets meer high-end, omdat ik graag een telefoon wil hebben die niet om de haverklap crasht.

Heb jij ook een Nokia Lumia 720 Zwart?

Binnenkort komt ook 8.1 uit :)
Ik heb deze ook en de problemen die jij beschrijft ervaar ik niet, behalve dat apps niet altijd even snel opstarten. Bellen doe het iig wel goed ;) Vreemd vind ik wel dat de Black update er nog steeds niet is voor de 720, terwijl het toch een van de nieuwere modellen is van Nokia volgens mij :?
Ze rollen de black-update uit deze weken. Ik hoop inderdaad ook dat die voor de 720 snel komt. Raar dat ze niet alle toestellen tegelijk updaten, maar ze zullen er vast wel een reden voor hebben. Ik ben benieuwd en wacht geduldig af :)
Bouwkwaliteit valt bij mij wel mee (al had ik eens een paar dagen last van een slecht werkende microfoon maar dat is vonzelf weer over gegaan en nu 3 maand zonder probleem). Is al een paar keer op de grond gevallen (telkens ongeveer 1m hoog op beton) en geen schrammetje.

Het is misschien net geen top telefoon maar prijs kwaliteit zit deze toch ver bovenaan het klassement (zeker als je belang hecht aan accuduur)
Helemaal mee eens. De accu houdt het zeer lang vol. Andere nieuwe telefoons houden het soms maar 16 uur vol en is dit na een jaar nog maar een halfe dag. Qua accuduur is het echt een top telefoon. Ook een reden waarom ik niet voor de 820 heb gekozen.