Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N78 Bruin Review

milhouse 9 december 2008, laatste update op 9 december 2008, 1.015 views

Nokia N78 Bruin

Pluspunten

• Feature set: GPS, WiFi , radiozender, etc. etc.
  • Prima telefoon.
  • Batterij-duur.

Minpunten

• Kwetsbare / krasbare buitenkant - toch iets te lage kwaliteit materialen.
  • Radiozender weinig bruikbaar (vermogen te laag ?).

Nu 3 maanden op stap met Nokia N78 als opvolger van N70. Blauw achterpaneeltje, van T-mobile.

Wat opvalt: Geweldige selectie aan 'speeltjes': WiFi, GPS, radiozonder, betere camera als N70 (nog steeds alleen nuttig overdag) en ook qua hardware verbiningen (mass-storage USB optie e.d.) een stuk handiger. Ook gebruik als muziekspeler is goed, met afstandbedienkje in koptelefoon kabel ingebouwd. Erg te spreken over featureset voor de prijs (verlening t-mobile abbo).

Bellen (geluid, zowel aan oor als op-speaker) en bereik zijn prima, batterijduur met 'all gadgets off' is boven verwachting. Ik bel weinig en haal regelmatig bijna een week standbij (wifi, gps en bluetooth uit, gsm-onlly mode) Radiozendertje heeft eigenlijk te weinig vermogen; geprobeerd in twee autos en allebij bak ruis/vaak wegvallen. Mijn ipod-zendertje doet dat echt veel beter.

Bouwkwaliteit: duidelijk minder dan de N70. Met name de buitenkant is plastic-fantastic, en hoewel het niet 'stuk' gaat krast zowel de 'high gloss' voorkant als de rest van de case erg snel. De N78 leeft in mijn broekzak, sporadish naast sleutels en ipod-nano, en ziet er nu al veel versletener (3 maanden) uit dan mijn N70 na dik 2 jaar.

Bedieningsgemak is mixed: de 'vreemde' doorlopende knoppen doen het goed, maar de links en rechts net onder het scherm laten het wel eens afweten (even een 'c' tje tussendoor en alles reageerd weer). Losse knopjes is toch wat gebruiks-vriendelijker.

Heb jij ook een Nokia N78 Bruin?

Probeer de FM zenders eens met de bedrade headset aangesloten, dan heb je een wat groter bereik. Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn maar ja, Nokia heeft zich ook aan de regels te houden.
Goede review! Ben het met alles eens
Wellicht overbodig; maar neem bij de radiozender geen frequentie waar een 'sterke' zender op (of in de buurt van) zit. Vanuit de houder van m'n telefoon heb ik een prima ontvangst op m'n radio (terwijl de antenne aan de achterkant van de auto zit), zolang ik maar een 'lege' zender neem. :)
Zelf heb ik deze foon ook en op de bouwkwaliteit na inderdaad is het een super apparaatje. Ik vind vooral het kraken tijdens het gebruik ontzettend vervelend.....
Leuk maar kort review, zijn er geen covers te krijgen voor de N78? Een foto van je toestel zal je review wat opvrolijken . ;)