Specificaties Rad. HD4870 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E Review

Darkasantion 11 december 2008, 5.776 views

Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Prijs/prestatie verhouding
  • Overklokbaarheid
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Temperatuur met standaardkoeling, erg hoog
  • Geluidsproductie van de ventilator is erg luidruchtig als deze verhoogt wordt

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Vooraf:
Ik heb deze kaart afgelopen zomer(augustus 2008) gekocht omdat ik mijn hele PC ging vervangen en qua onderdelen wel kwaliteit en prestaties wou hebben. De Sapphire HD4870 512 MB is het perfecte voorbeeld hiervan

Zie systeemspecs bovenaan:

Featureset van de HD4870:
Deze vind ik goed, de kaart beschikt over 512MB aan snel GDDR5 geheugen, 2x DVI-I aansluitingen, S-Video aansluiting, en ondersteuning van DirectX 10.1. Verder krijg je ook een DVI naar VGA Adapter meegeleverd en uiteraard een Crossfire brug-kabel mag ook niet ontbreken. Uiteraard kan de kaart met PCI-E 2.0 en 1.0 werken

Prestaties:
Zeer goed, zonder twijfels! Ik ben van een 7600GT AGP gekommen, dus dan is deze kaart zeker een hele grote verbetering, maar desondanks is de geleverde prestatie erg goed.
In tegenstelling tot de oude R600 serie kan de HD4870(RV770 serie) wel goed omgaan met Anti-Aliasing en is de impact op de prestaties van de kaart bij het gebruik maken van AA(Anti-Aliasing) een heel stuk minder erg dan bij de R600 serie. Verder kan ik op dit moment met uitzondering van Crysis alle games op maximale settings soepel draaien op een resolutie van 1920x1200 met AA op 4xAA of 8XAA. Als je ook nog eens bedenkt dat de HD4870-gpu een heel stuk kleiner is dan de 260GTX-gpu (260 mm2 tegenover 576 mm2) maar dat beide GPU's ongeveer gelijke prestaties leveren is de prestatie van de HD4870 zeer zeker erg goed te noemen.

Overklokbaarheid:
Zeer goed, met de standaard koeling en ATI overdrive is een overklok van 750/900 naar 790/1100 meer regel dan uitzondering, en ik kan mijn kaart, mede dankzij waterkoeling, verder overclocken naar 860/1125 terwijl de kaart gewoon stabiel blijft onder zware constante belasting. De gemiddelde temperatuur is gemiddeld 36 graden tijdens zware belasting.

Beeldkwaliteit:
Deze vind ik goed. ATI staat erom bekend dat zij wat meer voor IQ gaan(Image Quality) terwijl Nvidia toch meer van de Performance is, en dat klopt in mijn ervaring ook wel, ik vind de beelden die de HD4870 produceert vele malen scherper en mooier dan die van mijn 7600GT, maar ik heb ze nog niet 1 op 1 kunnen vergelijken met een 260GTX of 9800 GTX(+).

Modbaarheid:
Deze is zeer goed, zonder al te veel moeite kun je de standaard koeling verwijderen en een andere koeling, in dit geval waterkoeling, installeren.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit:
Deze is goed, kunt elke maand een update van de driver verwachten om zo up to date te zijn met de nieuwste games en verdere functies aan je kaart toe te voegen, zoals bijv. Fanspeed control. Verder is de Catalyst Driver stabiel en eigenlijk nooit reden van crashes of frustaties.

Warmte- en geluidsproductie:
Deze is met de standaard koeling acceptabel. Reden hiervoor is dat de kaart erg warm wordt(+80 graden) maar wel stabiel blijft onder deze temperatuur en niet teveel geluid maakt. Als je de temperatuur echter onder de 80 graden wilt krijgen, en dus de snelheid van de ventilator verhoogt, neemt de geluidsproductie erg snel toe en wordt dan overheersend en vervelend.

Prijs:
Ten tijde van de release van de kaart was de prijs zeer scherp in verhouding met de geleverde prestaties, kwaliteit en concurrentie, en deze is nog steeds zeer goed in mijn ogen.

Scores:
3DMark06 Standaard instellingen met Mipmaplevel op High Quality:
CPU op 3.45GHz, Kaart 700/900
Score: 14985, CPU 4826

Score: 15472, CPU 4792

3DMark05 Standaard instellingen met Mipmaplevel op High Quality:

3DMark03 Standaard instellingen met Mipmaplevel op High Quality:
CPU op 3.45Ghz, Kaart 860/1125

3DMark Vantage moet ik nog doen, ben echter mijn key kwijt, en die moet ik eerst hebben.
Zal ook nog 3DMark05/03 runs doen morgenavond.

Conclusie:
Hoewel de verschillen tussen Nvidia en ATI op dit moment erg klein zijn pp de markt van videokaarten in de prijsklassen van 200~250 euro, geniet de HD4870 nog steeds mijn voorkeur omdat de kaart gewoon veel kleiner/zuiniger is dan de tegenhanger, native ondersteuning van DirectX 10.1 heeft, en ook nog eens erg goede prestaties levert.

Changelog:
9-12-2008: Review angemaakt en op spelling gecontroleerd:
10-12-2008: Foutje mbt. R600 en HD3870 eruit gehaald, en benchmarks scores van 3DMark06 toegevoegd.

11-12-2008: 3DMark 03/05 scores toegevoegd

Heb jij ook een Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E?

Leuke review,

Echter ik heb wel wat puntjes van opbouwende kritiek. Je geeft zelf aan dat je van 7600AGP komt en gaat de vergelijk op gebied van AA met een 3870 trekken, komt op mij een beetje vreemd over als je deze kaart volgens eigen zeggen niet hebt. En heb je wel de mogelijkheid gehad om te testen of zo leg dat dan even uit. Hiernaast de R600 GPU is de HD2900, R670 GPU is de HD 3870. Tevens wat benchmarks etc zou een goeie toevoeging op je review zijn.
Het is de rv670, omdat het in feite een mid range chip is waarop de 3850/3870 zijn gebouwd, zo heb je bijvoorbeeld rv770 voor de hd4850/4870 en r700 voor de hd4870x2 ;)
Foutje van mijn kant, heb hier de R670 en de R600 door elkaar gehaald. Ik haal de R600 erbij omdat ik op verschillende forums heb gelezen dat de R600 serie zeer slecht kom omgaan met AA, en wou dit ook benoemen, omdat deze serie het dus wel goed kan. Ook even in de review aangepast.

Benchmarks staan inderdaad nog op de to do list :) .

[Reactie gewijzigd door Darkasantion op 9 december 2008 22:30]

Mensen blijven het maar niet snappen. Die temperatuur hoort zo. De chips zijn er op gemaakt om dat aan te kunnen. En dit hebben ze gedaan om de boel stil te houden. Als je dit perse niet wil moet je een 3e party versie kopen bv een Club3D OC versie. Maar ook die zal wel meer herrie maken in idle mode dan deze kaart. Je kunt er natuurlijk ook altijd een Artic Twin Turbo of andere cooler op zetten.
Ik snap het wel, maar het is wel gevaarlijk.
Ik zelf heb een PC die voldoende airflow heeft om de kaart te koelen als deze de standaardkoeling gebruikt, en de chips kunnen inderdaad makkelijk 100 graden aan, maar waarom ik het vermeld is omdat veel mensen met minder kennis van PC's deze kaart niet van voldoende airflow kunnen of zullen voorzien, en dus erg hoge temperaturen krijgen als zij de kaart gebruiken, en misschien zelfs te hoge, waardoor de levensduur van de kaart snel verkort wordt.

Ik vind het dus belangrijk om te vermelden dat de temperatuur erg hoog is, mensen kunnen dan overwegen of hun kast/koeling voldoende is om binnen de marges te blijven, of dat zij eventueel een andere koeler moeten hebben, zoals de door jouw genoemde Arctic Twin Turbo.
Verder is de geluidsproductie van de standaardkoeling ook hier weer belangrijk, want dan weet je dat bij het verhogen van de snelheid hiervan, om lagere temperaturen te bereiken, het geluid erg snel luidruchtig wordt.
De kaart sluit zichzelf af en/of zet de fan hoger als dit gebeurt, de fan heeft een zeer groot bereik zodat deze in elk systeem geplaast kan worden onafhankelijk van de airflow, zodra de airflow slechter is zal de kaart zelf zijn fan op moeten schroeven en in het ergste geval afsluiten.

Levensduur is denk ik niet echt een argument, denk dat de kaart met 80-100 het wel 2 jaar uithoudt en anders valt het binnen de garantie, na 2 jaar is ie ook alweer toe aan vervanging.
Een goed argument. Een hoge temperatuur zal ook niet zo zeer de levensduur verminderen. Echter neemt de levensduur wel af door krimpen en uitzetten van de onderdelen op de kaart bij de fluctuaties in de temperatuur.
Hoe groter deze fluctuaties, hoe korter de levensduur.
De chips zijn niet gemaakt voor die temperatuur, ze kunnen deze echter wel aan, je gaat toch niet een videokaart precies zo ontwerpen dat hij door de chip en de koeling bijvoorbeeld de 100 graden haalt? De ontwerpers zoeken gewoon een compromis, de gulden middenweg, geen tornado in je case, temperaturen die de 3dchip aankan en natuurlijk een prijskaartje waarvoor je geen rockster hoeft te zijn.

Als je het zelf niet snapt moet je dit niet op andere mensen gaan afschuiven :z

Maar idd heb je zelf als koper genoeg keuze uit diverse kaarten die verschillende koelers hebben, andere clocks, meer geheugen enzovoort :)

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 9 december 2008 18:42]

fan in CCC op 40% helpt ook al heel veel. het blijft een rare keuze van ATI AMD om de fanspeed niet met de clock mee te laten schalen. ondanks het feit dat de kaart het aan kan is het altijd beter om een koele(re) kaart te hebben. dit verlengt de levensduur aanzienlijk.
en als je volle bak aan het gamen bent is het geluid van de kaart ook niet zo belangrijk meer, maar dat is natuurlijk persoonlijk. (headset op en knallen maar ;) )

edit: volgende keer eerder f5 ;) l@ ownman; ik hoop dat ze bij ATI uitgaan van een langere levensduur voor hun videokaarten.

[Reactie gewijzigd door krakbracket op 9 december 2008 16:30]

ze worden warm omdat de fan heel sloom draait door de nieuwe catalyst drivers kan je nu ook de toerental van de fan regelen op verschillende forums hebben mensen al aangegeven dat het meteen een graden of 15 in load kan schelen.
En de chips kunnen makkelijk 80 graden aan.
Dus mensen die de kaart afkraken vanwege de temp moeten zich maar eens beter in verdiepen voordat men komen met een conclusie.
Verder een leuke review om te lezen :)
lage score :S 14,7 k
Ik haal met een Asus 8800gts(g92) , 4gb pc6400, e6750(3,6 ), een score van 14 k
In mijn ogen is 3dmark06 niet echt meer relevant.
Ik kom ook van een 8800GTS G92 kaart af en haal nu met mijn 4870 1000 3dmarks meer. (E8600 @ 4GHz 4gb mem) maar in games haal ik 30/40 frames meer met 4x AA. En daar gaat het om in mijn ogen. (tenzij je natuurlijk 3dmark geil bent :P)
Dit lijkt mij vrij logisch ;)
Maar ik denk dat je verhaaltje hier omheen niet helemaal klopt. Als je de Image Quality niet goed genoeg vind, maar wel genoeg performance hebt, draai je je settings toch wat omhoog?
Waar zeg ik dat de IQ niet goed genoeg is? Ik zeg dat deze goed is, maar omdat ik het niet 1 op 1 kan vergelijken met de 260GTX kan ik niet zegen of deze zeer goed is, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.
Ik heb zelf alles op Hiqh Quality staan, kaart kan het aan dus dan zal ik er ook van genieten!

@Guidonno:
Ik weet dat het een wat lage score is, maar ik heb dan ook niet alles uitgezet en op maximale prestatie gezet om een zo hoog mogelijke score te behalen. En verder is de score niet te laag voor een HD4870, de kaart wordt gewoon niet voor 100% gebruikt op 1280x1024 :Y) .

[Reactie gewijzigd door Darkasantion op 10 december 2008 18:44]

Zeer mooie review, duidelijk op alle vlakken. Ook leuk dat je een afbeelding van de gebruikte koelblok erbijsteekt :)