Specificaties Socket 1155 met Intel Z77 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z77A-GD65 Review

Liquorator 27 januari 2014, 342 views

MSI Z77A-GD65

Pluspunten

• Makkelijk overklokken voor beginners.
  • Makkelijke installatie
  • Zeer handige BIOS
  • Prestaties

Minpunten

• 2x 6 Gbps SATA aansluitingen van ander merk
  • Realtek HD Audio niet perfect

Layout Score: 5
In 2012 was mijn computertje toe aan vervanging en heb ik het grotendeel van mijn hardware moeten vervangen. Ik heb toen dit mooie moederbord aangeschaft na het lezen van enkele reviews. Waar ik op hoopte en wat gebeurde was dat mijn Intel Core i5 3570K volledig tot zijn recht kwam.

Aansluitmogelijkheden
De Z77A-GD65 is een ATX-moederbord met een LGA1155 socket. De z77 chipset kan overweg met de nieuwe derde generatie Intel Core CPU's (Ivy Bridge) maar biedt daarnaast ook support voor de vorige generatie Intel CPU's.

Het moederbord is een redelijk mainstream bord, het is voorzien van DDR3 geheugensloten, 4 PCIe x1-connectoren en 3 PCIe x16-connectoren. De sloten zijn echter wel 3.0 sloten i.p.v. 2.0 sloten zoals op de vorige moederborden. Het makkelijke aan de sloten is ook dat ze zo zijn ingedeeld dat grotere PCIe videokaarten of dubbelslots koelers de ruimte hebben, ideaal dus voor mijn grotere videokaart.

Het moederbord is voorzien van 8 SATA aansluitingen. 4 stuks hiervan zijn 6Gbps waarvan er twee worden aangestuurd door Intel en de twee anderen door ASMedia (de ASMedia poort kom ik hierna op terug). De 4 andere 3Gbps poorten zijn ook van Intel. Het makkelijke wat te zien is op de foto, is dat de USB3.0 aansluiting vooraan zit voor een makkelijke verbinding naar je frontpanel van je kast.

De ASMedia SATA poorten vond ik zelf een negatief punt aan het moederbord. Toen ik de eerste review van het bord las heb ik hier overheen gelezen en verwachte ik dat er genoeg aansluit mogelijkheden waren voor een 6Gbps RAID 0 aansluiting. Alleen is dat enkel mogelijk via de 6Gbps poorten van Intel. ASMedia heeft het voor mij niet mogelijk gemaakt daar een RAID0 setup te realiseren. Mijn tweede RAID0 opstelling loopt nu op 3Gbps wat de prestaties wel verminderd.

De aansluitmogelijkheden aan de achterkant van het bord zijn gebruikelijk zoals bij elk moederbord. 2 USB3.0 poorten, 4 USB2.0 poorten, een PS/2poort en een netwerkpoortje. Voor video zit er een HDMI, DVI en DSUBconnector op, en audio kan ingeprikt worden op 6 3.5mm jacks, een optische en coaxiale aansluiting, zoals op de bovenstaande foto is te zien.

BIOS
Normaal is de BIOS niet een vast punt na de aansluitmogelijkheden. Maar voor mij was de BIOS echt heerlijk. Surfen, normaal met je muis bewegen, overzichtelijk en mooie lay-out zijn de dingen die deze BIOS typeren. De oude BIOS was altijd zo statisch en gaf een hoop geklik met de pijl-toetsen. In deze BIOS weet je direct waar je aan toe bent en kan je makkelijk in surfen om direct je problemen op te zoeken via het weg terwijl je in de BIOS bent.
Een ander goed punt is de tweede BIOS optie, mocht je een BIOS opstelling willen met andere instellingen, dan kan dit makkelijk. Je stelt je nieuwe dingetjes in en kijkt of je het prettig vindt. Vindt je dit niet prettig dan ga je simpelweg weer met BIOS 1 verder.

Overklokbaarheid
Ik ben geen die-hard overklokker, sterker nog ik heb het eigenlijk nooit echt gedaan. Vrienden van mij stelden het in en ik speelde er simpelweg wat mee. Met dit bord werd het voor mij een stuk makkelijker. Gewoon even de OCGenie II knop in duwen en hij is een stuk sneller.

Ik stelde ook voor het eerst een RAID0 instelling op, ik wist niet hoe dit moest maar met de hulp van het Intel menu was dit super simpel. Tijdens het opstarten kan je het menu van Intel in en die helpt je zo 123 de raid op te stellen. Wanneer de PC aan is kan je hier nog verder mee door met de mee geleverde software van Intel.

Prestaties
De prestaties heb ik zelf nooit echt getest, ik ben geen echte overklokker en zolang ik lekker kan gamen ben ik tevreden. Overklok gegevens zijn dan te vinden in andere reviews als je deze zoekt via Google ;).

Audio
De audio die via dit bord door je speakers gaat is goed, ik heb zelf mijn geluidsinstallatie via een optische stekker aangesloten en ik klaag niet. Het enige waar ik wel mee zat is Realtek HD Audio. Realtek zit tegenwoordig bijna op elk moederbord meegeleverd, ik heb alleen altijd problemen gehad met de software. Het menu krijg ik koppijn van en niet alles werkt zoals ik wil. Opties zoals een tweede geluidsuitgang heb ik nooit kunnen realiseren en het automatisch herkennen van ingeplugde stekkertjes faalt.
Het is een meerprijs die je hier moet overwegen om een aparte geluidskaart te kopen om het gezeur te voorkomen. Ik heb dit niet gedaan, maar met moeite het geluid ingesteld en mezelf verboden er ooit aan te komen.

Het is een fijn bord, heeft wat minpuntjes, maar als je geen echte overklokker bent maar wel fijne prestaties wilt hebben tijdens het gamen, een ideaal bord. De prijs klagen veel mensen over in hun review, ik vond deze juist wel te betalen. Het moederbord was niet super duur maar ook niet goedkoop. Maarja, dat is ook wat je voor de prestaties krijgt, het is geen Asus Rampage maar ook geen standaard moederbordje van een schoolcomputer. Ik vind het een echte aanrader en de minpunten die ik opnoemde zijn te omzeilen.

• Intel Core i5 3570K
  • 2x Corsair Vengeance 8GB DDR3-1866 CL9 kit
  • ASUS GTX680-DC2O-2GD5
  • 2x Intel 330 Series 60GB
  • 2x Samsung 840 Evo 250GB
  • Cooler Master Cosmos II Black
Verdere hardware te vinden in Usersysteem

Heb jij ook een MSI Z77A-GD65?

Reviews door de redactie