Specificaties 5,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Zopo ZP998 Zwart Review

David Mulder 27 januari 2014, laatste update op 9 april 2014, 6.876 views

Zopo ZP998 Zwart

Pluspunten

• Extreem snel
  • Prachtige display
  • Uitbreidbare/verwisselbare opslag/batterij/etc.
  • Dualsim
  • S-view clone cover
  • Tweakable software

Minpunten

• Te scherp scherm (kost resources without return)
  • Matige batterij
  • GPS problemen bij sommige mensen

Intro
Als je iets van android mobieltjes en hardware moet weten als tweaker is het dat hardware zo complex is dat specs simpelweg nikszeggend zijn. Dus als Zopo de eerste octa core (niet het ‘neppe’ ARM big.LITTLE design met 4 extra ‘mini’ cores) telefoon uitbrengt met de mtk6592 zegt dat niks over hoe goed hij zal zijn in vergelijking met bijv. de Snapdragon 800. Toch is het fascinerend hoe ongelofelijk moordend de spec en arms race is in China en blijft het dus leuk om eens een blik te werpen om de eerste 'true' octocore mobieltje wat op de consumentenmarkt beland te bekijken. En voor mensen die Zopo uberhaupt niet kennen, het is 1 van de grotere chinese smartphone fabrikanten en de Zopo zp998 is een 5.5” IPS Full-HD phablet van Zopo. Zoals altijd met mobieltjes uit china heb je praktisch geen garantie en risico's dat er van alles mis mee kan zijn, daarvoor heb je in return relatief goedkopere toestellen. De ZP998 kost bijvoorbeeld 220 euro exclusief btw en invoer en rond de 300 euro na btw en invoerheffingen*.

* Let op, geef aan bij aankoop bij chinese fabrikanten dat ze de valuatie correct aangeven bij de douane, want anders ben jij mogelijk ook verantwoordelijk (eind verantwoordelijkheid zou wel eens bij de importeur kunnen liggen, heb momenteel een open vraag staan bij rijksoverheid.nl en zal het terugkoppelen zodra ik antwoord krijg).

En de specs voor de nieuwsgierigen:

Model: ZOPO ZP998
Screen Size: 5.5-inch 404PPI
Resolution: 1920*1080
FM Radio: Yes, earphone needed
Card Extend: MicroSD Card up to 64gb
Camera: Dual Cameras, front camera 5.0MP, back camera 14.0MP with flashlight and auto focus, support full screen capturing
GPS: GPS,A-GPS
WIFI: 802.11 b/g/n,DLANA,Wi-Fi hotspot
Bluetooth: Bluetooth 4.0
Other Feature: Support OTG, 3G, WIFI, GPS, FM, Play Store, Bluetooth, Ebook, Email, NFC (!), etc.
Battery: 2400mAh
Standby Time: 400-580 hours
Dimensions: 151.4 x 76.1 x 9.1 mm
Weight(Including battery): 19gr

Omdat het allemaal wat veel en onoverzichtelijk kan zijn heb ik hier en daar bepaalde specs in bold gezet die volgens mij extra interessant zijn om op te merken. Daarnaast heb ik ook 2 specs doorgestreept alszijnde onjuist, en hier en daar wat dingen gestyled en gefixed.

Wat krijg je?
Zopo heeft - net zoals veel chinese fabrikanten - de gewoonte om een heerlijke chaos te maken van al hun verschillende combinaties aan ‘extratjes’ die je er bij kan krijgen. Wat ik ontving was de telefoon zelf, een S-View clone cover, usb+socket, earbuds, twee screen protectors (1 reeds op de telefoon) en een scherm doekje. Was ik een paar weken eerder geweest dan had ik er nog het 1 en ander bij gekregen.
S-View clone cover
Nu, die S-View clone cover was zowel de leukste verrassing als de grootste teleurstelling. Hoezo het een leuke verrassing was kun je je waarschijnlijk wel voorstellen, maar anders dan het orgineel clip je deze gewoon op de achterkant vast (in plaats van dat het gewoon de backcover van je mobieltje is).

Design en bouwkwaliteit
Het design is gewoon redelijk standaard. Niet echt iets om over naar huis te schrijven, maar ook niet echt iets op aan te merken. En over bouwkwaliteit kan ik zo ongeveer hetzelfde zeggen. De voor en achterkant voelt gewoon goed en degelijk aan, er kan niks worden ingedrukt ofzo en het materiaal aan de achterkant voelt niet goedkoop. Eén heel klein puntje van kritiek wat ik wel zou hebben is dat als je het scherm bewust wilt uitzetten met de knop ipv de cover, dan druk je ook al snel de volume down knoppen aan de andere kant van het scherm.
De batterij kan gelukkig worden vervangen als je de achterkant open maakt en dat is alles wel op dit vlak.

Voor foto's enzo verwijs ik je graag door naar hier. Ik heb zelf geen goeie camera tot m'n beschikking op dit moment en die fotos geven sowieso een betere indruk dan 2 of 3 fototjes die ik hier in het review anders zou zetten.

(update) Hittevorming
Spijtig genoeg word de ZP998 verbazend warm als de GPU druk bezig is, zo warm zelfs dat je hem toch maar even anders vast pakt. Nu is dat op zich geen enkel probleem zou ik zeker weten dat dit geen slechte gevolgen heeft voor de hardware op lange termijn, maar de simpele waarheid is dat ik het niet weet. Wat wel pijnlijk is dat zo nu en dan - volgens mij alleen als de ZP998 heet is - het mobieltje volledig twee keer achter elkaar crasht. En met volledig bedoel ik dat zelfs de uitknop niet meer reageert... enige wat werkt is de batterij eruit te trekken. Laten rebooten, tweede keer batterij eruittrekken en rustig weer verder gaan met wat ik deed :+ . Nu moet ik daar wel bijzeggen dat ik dit probleem verder niet op fora heb zien terugkomen, dus het zou goed kunnen dat dit alleen tot mijn exemplaar is beperkt.

Software
De ZP998 draait Android 4.2 en er is geen enkele kans dat je dat zult kunnen upgraden in de toekomst. Laat ik daarnaast beginnen met het ergste, Zopo is zo handing geweest om er een flinke skin overheen te gooien. Het goede nieuws is: dit is in z’n geheel ‘op te lossen’.
Het eerste wat je moet doen is de Themes app te openen, om daar voor de System theme te gaan. Op dat moment ziet alles er al redelijk uit. Daarna nog even de officiele Google Experience Launcher installeren (zoek op google rond, het is een losse apk, ik moest uiteindelijk 2 stock services updaten voordat hij werkte, maar het kan tenminste) en je hebt een mobieltje wat zo uit de Nexus lijn had kunnen komen rollen.

Een andere leuke detail is dat in theorie de software met een root switch zou moeten komen. Je kunt namelijk in je instellingen een stuk of 7x op Build number te klikken wat “Advanced Settings” in het settings menu activeert. Daarin zou je (als het zou werken) Superuser aan moeten kunnen zetten en beheren. Spijtig genoeg lijkt het nu niet te werken, al weet ik niet of dit komt doordat ik zelf iets fout doe, of dat de functie stuk is. Zodra het chinese nieuwe jaar over is zal ik contact met Zopo opnemen en het ze vragen.
We zijn ondertussen een paar maanden verder en Zopo heeft ondertussen 2 updates uitgebracht. De eerste verplaatste de root functionaliteit vanuit de advanced settings naar het Security menu item, maar fixte het niet. In de laatste update hebben ze het gefixed en het toestel support nu standaard root apps.

En als laatste tweak van Zopo zit er ook nog een permission management systeem in. Het is optioneel en als je het hebt aanstaan is het lichtelijk irritant en minder gepolished dan die van Google zelf (de hidden AppOps in 4.3 en 4.4 tot 4.4.2), maar blijft een leuke en handige toevoeging.

Voor de rest werkt alles lekker, pre-installde apps kunnen er van af, GPS werkt goed en zoals wel vaker met android heb je zo nu en dan crashes van apps, maar je merkt daar weinig van. Alhoewel ik eerst vermelde dat GPS goed werkt heb ik nu al sinds bijna het begin een niet werkende GPS, dit is een probleem waar niet iedereen last van heeft, maar bij mij het dus wel onmogelijk maakt om een fix te pakken te krijgen.

Benchmarking
Benchmarking is en blijft een beetje een dubieus dingetje, vooral als je een quad of octocore toestel hebt, waar vaak de vraag vooral is in welke mate de benchmark je beloond per extra core. Sommige zoals Antutu doen dat bijna linear terwijl andere er van uit gaan dat apps ook niet perfect geoptimaliseerd zullen zijn en dus in mindere mate belonend zijn. Hoe dan ook, hier een lijstje van benchmarks.

Al met al lijkt het er op dat hij het erg goed deed op de Antutu test, erg goed in Epic Citadel (wat ik persoonlijk een goeie benchmark vind omdat het gewoon een echte unreal engine implementatie is) en op de laatste wat slechter. Hieronder heb ik nog de vergelijking in de verschillende subcategorieren toegevoegd met de S4 van de Antutu benchmark wat tot in zekere mate wel duidelijk maakt dat de S4 nog steeds een stuk stuk beter is in de praktijk ondanks z'n vergelijkbare score.

Scherm
Eerlijk is eerlijk, een 1080p scherm op een smartphone is gewoon onzin. Ik zou het nu heel mooi goed kunnen gaan praten, maar de simpele waarheid is dat het gewoon belachelijke onzin is. Ik heb zelf een oculus rift liggen, dus pakte voor de grap 1 van de lensen van dat ding en ok, met zo’n ‘vergrootglas’ kun je inderdaad de pixels zien… maar je hebt ook echt zo’n vergrootglas nodig voor dat je de echte precisie van een 1080p kunt waarderen. Hoe dan ook, objectief gezien zou ik zelfs zo’n groot scherm afraden, want het doet erg af aan de performance zonder een grote meerwaarde te hebben. Nu is het wel zo dat de ZP998 zo snel is dat hij het opzich aan kan, maar m’n punt is dus vooral dat je het niet zult weten te zien.

Camera
Dit is een punt waar ik wat tegen op zie om over te schrijven, want als ik eerlijk ben dan weet ik hier gewoon relatief weinig van af. Hieronder heb ik 5 verschillende soort foto's gezet en hopelijk zou een mede tweaker ze kunnen reviewen en indien nodig andere foto's nog requesten.
HDRGeen flitsFlitsShot met wat diepte
Macro

Accuduur
Als er iets een pijnpunt is dan is dit het waarschijnlijk wel, want de batterij houd het simpelweg niet lang uit. Een dag zul je waarschijnlijk er wel mee doorkomen, maar ik heb reeds besloten dat ik er een extra batterij bij ga kopen voor noodsituaties. Met andere woorden: ik heb niet het gevoel dat die extra batterij nodig is bij normaal gebruik, maar ik vertrouw er ook niet op dat als het een lange dag is geweest en ik om 24:30 op centraal station sta dat hij nog aan zal staan. Leuke met chinese toestellen is dan wel dat dat een extra batterij stuk goedkoper is dan bij veel europese merken. Nog een kleine tip daarnaast, ik heb deze wallcharger uit china gekocht en hij werkt uitstekend. Enige nadeel is dat hij een stil zoomend geluid maakt. Voor de zekerheid laad ik alleen m'n reserve batterij erin op, voor het geval dat er iets stuk zou kunnen gaan, maar tot dusver werkt het uitstekend. Daarnaast heb ik gemerkt dat (mogelijk vanwege z'n dualsim) de mobiele netwerken disproportioneel veel batterij gebruikten, dus heb ik ze uiteindelijk maar uitgezet... want ik gebruik ze toch niet behalve als ik ze expliciet nodig heb of verwacht word gebeld te worden. Nu, in andere reviews worden hier soms battery graphs geshared, maar die zijn zo afhankelijk van gebruik dat ik dat maar liever niet doe en het hierbij laat.

Nu, het mooiste van dit toestel vind ik nog wel dat hij echt oprecht razendsnel is. Los van wat de benchmarks zeggen of wat de specs zeggen, mijn grote verassing is gewoon vooral dat de browser (toch wel een ietwat log beest op veel mobiele devices) net zo snel is als op m'n laptop. En ik heb ondertussen op redelijk wat mobiele devices gedeveloped (niet veel highend, maar dat is dit technisch ook niet) en wat dat betreft is hij gewoon de snelste. Ja, net zoals alle android versies tot 4.4 hapert hij zo nu en dan tijdens animaties enzo, maar als hij iets moet doen dan doet hij dat gewoon snel.
Voor de rest, na wat getweak, ben ik uitterst tevreden over het toestel. Potentiele kopers zou ik nog op het hart drukken om serieus te overwegen of 5.5" niet teveel is. De randen zijn klein genoeg dat het mij net past, maar niettemin blijft het een groot toestel.
Zou ik het toestel aanraden voor de 300 euro (220 voor het toeste + 80 btw en invoer) die die kost? Ik moet zeggen dat ik een heel klein beetje twijfel, simpelweg omdat goedkopere toestellen waarschijnlijk ook al goed genoeg zijn. Maar, wil je per se een high end toestel voor wat voor een reden dan ook, dan lijkt dit een goeie keus.

Heb jij ook een Zopo ZP998 Zwart?

Heb je een xiao mi2s overwogen? Zoja zou je daarover kunnen uitweiden?

Fijne review.
Niet bewust, wat ik wel kan stellen is dat ik zo iets had van: met chinese modellen lijkt de trend te zijn dat op het moment van introductie de prijs kwaliteit verbazend goed ligt (met het risico dat er iets falikant mis is). Hoe dan ook, zover ik weet is de Xiaomi Mi2s een redelijk goed mobieltje, maar wel iets duurder en geen flauw idee of die op bepaalde vlakken beter is. M'n grootste probleem met dit mobieltje is de batterij en van wat ik heb gehoord is dat met de mi 2s ook zo, dus al met al kan ik je niet echt een super goed advies geven. Grootste verschil lijkt te zijn dat dit mobieltje 5.5" is en een hoger DPI heeft.
Ik heb zelf een paar backup batterijen en een aparte lader voor mijn xiao mi backup accu alsmede een 3000 mah batterij.

Op focalprice heb ik voor 6 euro incl verzendkosten een 2000 mah batterij die je met usb micro uplaadt voor 10 euro via xiao mi een 5800 mah batterij en 12000 mah batterij voor de lange trips.

Mijn mobiel haalt de hele dag maar ik heb in mijn jaszak dus altijd een van deze batterijen met een super klein usb kabeltje, meestal niet nodig maar heb ik maps, youtube, een game of ik wil wat lezen de telefoon lang aan dan gaat deze aan de kabel terwijl ik onderweg ben.

Geeft net wat vrijheid.

Deze geeft je een dubbele accuduur in noodgevallen.

Ik vind ze fijn want dan heb je een relatief dunne telefoon met één daagse accu plus extra.

Op de fiets muziek luisteren en opladen gaat tegelijk, ook bij browsen laadt zo'n powerbank zelfs mijn nexus 7 nog bij.
Hij mag volgens de benchmarks dan wel snel zijn, voelt hij ook zo aan in de software? Veel van die Chinese telefoons op Mediatek-cpu's durven wel eens slecht geoptimaliseerd te zijn waardoor de real-life performance best prut is.
Yep, dat is nou net wat ik schrijf in de conclusie en m'n pluspunt draait daar dus ook om, het slaat op de snelheid die ik praktisch ervaar. En dan ook vooral in de browser wat op alle andere mobieltjes die ik altijd heb gebruikt. Nu moet ik zeggen, alle mid end toestellen ter zijde is het meest 'high-end' waar mee ik het kan verglijken een S2 en nexus 4... dus niet echt het nieuwste, maar vergeleken met die 2 is het stukken sneller. Wat dus, zoals ik schrijf, niet betekend dat de interface nooit hapert ofzo (wat pas in android 4.4 grotendeels is opgelost), maar dingen zoals de browser en multitasken gaat heerlijk :D
Geinige review! Ik heb de ZP998 eerder deze week besteld in een webshop en hij komt vanuit Singapore (of China, weet ik veel! :D) nu via DHL deze kant op. Ik had toen deze review nog niet gelezen.

Het lijkt wel een soort rage te worden... het halve bedrijf waar ik werk is nu helemaal into de Chinese phones. Dus ik ook. En ik wil een keer een 5,5 inch proberen (bizar groot, lache man :)) dus we zien wel hoe het gaat. Ik zie het ook gewoon als een soort testcase. Als het niet bevalt, jammer dan. Paar meijer weg maar wel een goeie les. Bevalt het wel dan blijf ik lekker voor de Chinese phones gaan... gewoon elke 2 jaar een nieuwe en dan vind ik het allemaal wel best.

Enige wat ik me erg afvraag is welke ROM jullie er dan op zetten. Ik denk dat ik hem eerst gelijk maar flash naar de nieuwste van Zopo om te kijken hoe dat gaat.
Je kunt gewoon via wifi updaten en ik ben prima tevreden met de stock rom, vooral na de laatste updates. Maar goed, ik ben altijd wat conservatief geweest wat betreft m'n roms en een fan geweest van clean android, en zoals ik al aangaf in de review kun je de theme naar system zetten en dan ben je close genoeg wat mij betreft :+ En er is zelfs een kleine kans dat ze het zouden update'en naar 4.4 deze zomer (reken er niet op, maar blijft een leuk vooruitzicht)
Het zijn octacores van processoren die zuing zijn.
Geen cortex a15. Dus niet erg krachtig.
Krachtiger dan de LITTLE's uit het ARM Big.LITTLE concept tenminste als ik naar snelheid en benchmarks kijk :+ Maja, ben verre van een expert op het vlak van CPU's O-)
Leuke review David.
Hoeveel screen-on time haal je op je accu?

Ik heb recentelijk ook een toestel geïmporteerd met de MTK6592 en ik kan beamen dat de accuduur een pijnpunt is. De mijne heeft zelfs een 3200 mAh accu en het einde van de dag haal ik gewoon weg niet zonder er een 2e accu in te stoppen (die er gelukkig wel bij zat). Maar dan nog....
Hangt er zo van af wat ik doe O-) Als ik heel druk een 3d spelletje aan het spelen ben dan raakt hij binnen een paar uur op, als ik series aan het kijken was kon ik flink wat episodes vanaf hulu kijken voordat hij leeg was... maar in beide gevallen gebruikte ik hem lang genoeg om hem leeg te krijgen.

Ach ja, zoals ik al aangaf, die tweede accu die ik nog steeds niet heb besteld kijk ik toch wel naar uit :) Op het moment red ik het door de dag heen, maar om een uur of 7 's avonds moet ik toch al wel opletten.
Uiteraard is het altijd een gemiddelde. Je kunt onder instellingen/accu/scherm je exacte screen-on time zien. Is over de hele dag gezien een goeie indicatie net voor dat hij aan het infuus moet.

There you go :) and do share your analysis/comparison :P en ja, ik heb tal van apps gebruikt die niet in die lijst staan.
2-2,5 uur is ook wat ik terug zie met mijn HDC Note 3 sunny II. Maar deze heeft een 3200 mAh accu en een iets groter scherm dan de Zopo. Ik vind het erg teleurstellend. Ik hoop dat de accu na calibratie betere waarden laat zien maar daar moet ik hem nog voor rooten. Ook ben ik opzoek naar een custom rom maar die zijn er (nog) niet.

Met mijn vorige toestel de iOcean X7 met MTK6589 quadcore en 2000 mAh accu haalde ik gewoon 6 uur screen-on time. Het ding was bijna in een dag niet leeg te krijgen.

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 7 februari 2014 10:13]

Update:
Inmiddels een nieuwe rom geflasht en de accu-duur is verdubbeld. _/-\o_
Met 5 uur screen-on time ben ik uitermate tevreden.
En hoe is de GPS? Tot nu toe het enige nadeel van mijn ZP 980...
Ik heb deze telefoon sinds kort GPS werkt naar behoren met de navigatie app Waze. Voor de rest maak ik niet echt gebruik van GPS.
ik heb hem nu ook een week in gebruik, vandaag een kleine 100km mee gereden op gps, ging vlotjes, snelle fix ook trouwens
Leuke en duidelijke review!!! :)
Nou hij is binnen hoor! De stock rom gelijk geupdate en alles werkt al enige tijd naar behoren!

Ik had wel problemen met de kleuren... want bij veel apps kon ik de letters niet lezen omdat het lichtgrijze letters waren op een donkergrijze achtergrond. Echt niet te lezen, zeker niet met een zonnebril op. Maar het geweldige is dat ik DANKZIJ DIT TOPIC heb kunnen vinden dat ik dat kan aanpassen door te wijzigen naar het "system" theme. Je hebt helemaal gelijk... na het wijzigen naar de system theme is het gewoon een spektakel. En ook ik hou het liever op de standaard rom, ik zie niet in waarom ik daar vanaf moet wijken plus bij een eventuele update komt dat gelijk binnen via de Wifi. Helemaal top, ben blij met mijn nieuwe gadget. 5,5 inch is precies goed... 6 is echt te groot maar 5,5 kan net! :)
Goedemorgen,

ik heb laatst ook een keer gemerkt dat mijn oudere ZOPO C2 (ZP998 2jr oud) in de broekzak erg warm werd en nergens meer op reageerde. De accustatus gaf aan dat hij helemaal leeg was. Opladen van de lege batterij lukte niet. Ik weet niet of de lege batterij de oorzaak is van de crash, kan haast niet want ik laad de batterij elke nacht op als het toestel uit staat en meestal is die eind van de dag nog niet leeg. Na een nachtje 'afkoelen' kon ik de accu weer wel opladen en bleek alles weer te werken, gelukkig maar.