Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

AOC g2460Pqu Zwart Review

Jordi_G 26 januari 2014, 1.239 views

AOC g2460Pqu Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Fijn op hoogte in te stellen
  • Korte responstijd
  • Hoge framerate
  • USB-oplaadpoort zijkant scherm
  • Diversiteit aan aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Relatief kleine kijkhoek vergeleken met IPS schermen
  • Kleurenweergave kan beter

Review AOC g2460Pqu, High-end gaming monitor
Hallo Tweakers! Zie hier mijn eerste review op de site, laat me weten wat jullie er van vinden en wie weet volgt er meer :)

Eind 2013 ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe (gaming) monitor. Ik hecht persoonlijk veel waarde aan goede hardware om optimaal te kunnen genieten van het gamen, maar een goede monitor ontbrak nog. Oplossing: inlezen met behulp van de talloze reviews op teh webs, waar gelukkig genoeg info te vergaren viel over het huidige aanbod (inclusief de uitvoerige discussie over TN vs IPS panelen voor gamers). Deze AOC g2460Pqu, een TN-LED scherm, kwam ik op diverse grote review sites tegen. Bijna overal ging dit scherm gepaard met positieve en lovende comments - waarop ik besloten heb deze AOC monitor aan te schaffen via iBOOD. Inmiddels heb ik de monitor nu een paar weken in huis. Bij dezen mijn ervaring met de AOC g2460Pqu gaming monitor so far:

Unboxing, montage
De monitor werd bijna kant-en-klaar geleverd. Na het unboxen moest ik alleen het voetstuk nog met een schroef vastzetten, wat met een eenvoudige +schroevendraaier zo gedaan was. Naast het voetstuk en de monitor werden ook diverse kabels meegeleverd, wat mij weer een rit naar de kabelboer scheelde. De set bestond uit 1x VGA, 1x DVI, 1x audio, 1x USB en 1x een powerkabel, dus helaas geen HDMI kabel - die ik overigens zelf uiteraard al in huis had. De bijgeleverde kabelgeleider liet zich wat moeizaam monteren maar doet uiteindelijk waar hij voor gemaakt is – de draden worden netjes afgevoerd aan de achterzijde. De handleiding en benodigde software werden meegeleverd op een bijkomend schijfje.

The looks, the feels
Eenmaal uitgepakt ziet de AOC g2460Pqu er nogal statig uit. De mat zwarte rand vind ik persoonlijk erg mooi en blijft zelfs bij de langere game-sessies prettig om naar te kijken, in tegenstelling tot mijn oude scherm (een BenQ EW2420) welke een glimmende/reflecterende rand had. Wat betreft het formaat: 24 inch is naar mijn mening precies goed voor een PC-monitor. Het scherm blijft te allen tijde overzichtelijk en de monitor past goed op het bureau. Noemenswaardig is nog hoe ontzettend fijn de monitor is in het ‘functioneel’ gebruik: Het scherm is gemakkelijk te verstellen (in elke richting) zonder daarbij fragiel aan te voelen. Persoonlijk vind ik het ook erg prettig dat het scherm flink in hoogte te verstellen is, tot 19 cm boven het bureaublad in landscape modus. Hierdoor kan je een betere houding aannemen, waar je profijt van zult hebben na enkele uren te hebben gegamed. Je kunt tevens gebruik maken van de portrait modus, welke ik tot nog toe alleen heb gebruikt om overzichtelijk de diverse kabels in te kunnen pluggen aan de onderzijde van het scherm. Aan de zijkant van het scherm is nog een handige USB-poort aangebracht, die gebruikt kan worden om je mobile devices op te laden. Klein detail waar ik veel gebruik van maak.

Dagelijks gebruik, beeldkwaliteit
In de paar weken dat ik de AOC g2460Pqu in huis heb, heb ik diverse opstellingen geprobeerd. Op dit moment heb ik mijn PC via de DVI kabel, mijn X-box 360 via de VGA kabel en mijn UPC media box via een HDMI kabel aangesloten op de monitor (ben aan het sparen voor een nieuwe TV, voorlopig is dit een prima oplossing). Met de knoppen aan de rechter onderzijde van de monitor switch ik tussen TV kijken, console gaming en PC gaming en zijn de instellingen per device instelbaar. Het instellen van de voorkeuren (kleuren, helderheid, contrast etc) vraagt heel even geduld, maar lukte uiteindelijk zonder al te veel gedoe. In reviews las ik dat TN schermen een iets mindere kleurweergave dan IPS panelen zouden hebben. Hoewel ik geen expert ben op dit gebied durf ik nu wel te stellen dat dit TN paneel een prima kleurenpaneel voorschotelt – mits je er redelijk recht voor zit en om de zoveel tijd de kleurinstellingen controleert, wat gemakkelijk gaat via de bijgeleverde software.

Gamen
Met name bij PC gamen vind ik dit beeldscherm echt excelleren, de meeste games speel ik op de hoogste instellingen en het gaat werkelijk waar als een trein. Hoewel soms beweerd wordt dat beeldverversing >60 Hz voor het mensenoog niet van toegevoegde waarde is, merk ik een duidelijk verschil met mijn oude monitor. Het speelt ontzettend soepel, de beelden zijn erg vloeiend en ook de 1ms responstijd lijkt zijn vruchten af te werpen (met name bij de shooters, maar je merkt het ook wel bij de snellere scènes in films). Het console gamen via de 360 gaat erg soepel, dit is vergelijkbaar met gamen via de TV. Ik vind het persoonlijk van toegevoegde waarde dat ik voor beide typen gaming op hetzelfde scherm terecht kan.

Kritiek
Het is duidelijk dat dit scherm ontworpen is voor gamers. De extreem korte responstijd en de hoge beeldverversing gaan echter wel gepaard met een paar nadelen. De kleuren lijken soms nog nét niet helemaal optimaal ingesteld en het zwart lijkt naar mijn gevoel soms nét nog iets te wit. De kijkhoek van dit scherm laat ook af en toe nog iets te wensen over. Tijdens het gamen of andere solo-activiteiten is dat geen probleem, maar als ik bijvoorbeeld met meerderen een film kijk op dit scherm merk je dat de beeldkwaliteit afneemt naarmate je schuiner voor het beeld zit. Ook bij het kantelen van het scherm naar boven op beneden merk je meteen dat de kleuren verschieten. Het feit dat het scherm wat aan de dure kant is of bijvoorbeeld geen 3D functies ondersteunt vind ik zelf geen probleem, dit kan echter verschillen per persoon.

Deze AOC g2460Pqu High-end gaming monitor is mooi ontworpen en prettig in het dagelijks gebruik. Tijdens langdurige gamesessies presteert het scherm boven mijn verwachtingen en merk ik een duidelijk verschil met andere schermen. Ik kan deze monitor aanraden voor iedereen die op zoek is naar een high-end gaming monitor, het geld is hij wat mij betreft dubbel en dwars waard.

Heb jij ook een AOC g2460Pqu Zwart?

Ok, bedankt, ook al maak je mijn keuze niet makkelijker, ik zit erg te twijfelen tussen een TN van 144hz <3ms en IPS panel van 75hz met 5ms. Met name vanwege de kijkhoek en dat de beeldbeleving bij IPS toch net even mooier is. Hmm weer een optie erbij ;)
Ik krijg langzamerhand ook meer interesse in een andere monitor. Bij de "buren" hadden ze een heel artikel of de zin van hoge frequentie monitoren en na het lezen van dat artikel was ik eigenlijk "om".

Bedankt voor deze heldere review, het draagt weer bij aan m'n kennis die ik vergaren ben over dit type monitoren.
Grappig FiberGorilla ik zit met exact dezelfde overweging. Alleen zijn de TN 144Hz panels nog wel net iets prijziger dan de 5ms IPS die ik op 't oog heb. Maar ja die 20,- gaat ook t verschil niet maken ;).

Grrr Jordi, wordt 't weer moeilijker!!! _/-\o_