BlackBerry Bold 9780 Zwart

Specificaties 2,44" • 480x360 • 512MB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Bold 9780 Zwart Review

Tlozoot 26 januari 2014, laatste update op 26 januari 2014, 504 views

BlackBerry Bold 9780 Zwart

Pluspunten

• accuduur
  • toetsenbord
  • niet zo breekbaar
  • bereik

Minpunten

• slechte support en service

Sinds ongeveer een week heb ik een smartphone, wat voor mij helemaal nieuw is.
Dan zal je denken: een Tweaker zonder smartphone? Maar ik heb altijd gewoon Android op mijn laptop geintergreerd. En draai whatsapp daar dan ook vanaf, om maar een random applicatie te noemen, met het nummer van een random dumbphone.

Maar goed, ik heb dus een oude Blackberry Bold 9780 van een vriend gekregen en heb er maar gelijk een sim-only abbonement bij afgesloten bij het eeste redelijke aanbod, en dat werdt Hollandsnieuwe.

Ik ben erg blij met het toetsenbord, want kan schaamtevol genoeg totaal niet overweg met touchscreen. Het typt aardig vlot zonder al te veel typ fouten, en is handig opgedeeld wanneer je een symbool zoekt.

Rim (of gewoon BlackberryOS) is we'll een groot nadeel. Het is we'll efficient met switchen en aardig vlot, maar de support is een lachertje. Ik mag dan we'll zelf nooit een smartphone hebben gehad, maar ik moest we'll altijd anderen met de problemen van hun telefoon helpen. General Tweaker bezigheid dus. ontopic: mijn abbonement ondersteund wonderbaarlijk genoeg we'll whatsapp, maar iets simpels als browsen of youtube? Nee dus. En nee, het is niet een fout in de instellingen, ze zeggen het zelf ook op de site. Maar goed, daar zal vast we'll een omweg voor zijn en die ga ik nog zoeken

Wat ook erg irritant is, dat hij geen goede buffer lijkt te hebben voor het onthouden waar hij eigenlijk mee bezig is, want wanneer hij toch onder full load is, sluiten er random dingen af met de desbetreffende melding, of sluit hij tabs die ik open heb staan.

Voorderest een aardig snel dingetje, zeker beter dan de verwachtingen. Batterij kan ondet full load een paar dagen mee, dus dat is ook mooi.

Heb Blackberry messenger nog niet aan de praat gekregen, want die slaat simpelweg op tilt en blijft het tand wieltje maar draaien. En na een bijna dag gewacht te hebben vondt ik het we'll genoeg.

Al met al we'll een mooi apparaat, en goed uitgedacht, alleen door de ronduit slechte support en service haal ik waarschijnlijk toch een andere (ik zat te denken aan een Huawai, want de kleur is we'll mooi :p )

-zal hem later verder schrijven maar hev nu even geen tijd

Bovendien is de mate van breekbaarheid bij dit blokje beton ook niet erg hoog, en he ik anderen genoeg keren hun zwarte bes zien laten vallen.

Bereikbaarheid is goed, gezien ik in de Achterhoek gelderland een van de weinige ben die we'll kan whatsappen, gezien het gebrek aan een zendmast dichtbij.

Tja wat is er nog meer te vertellen? Design is lomp, maar efficient. En het doet er naar mijn mening niet zoveel toe hoe het er uit ziet, zo lang het maar gewoon zijn werk doet.

Prijs was ook niet veel op aan te merken, aangezien het een cadeau is. Ik zag er een aantal op V&A staan voor een prijsje dat ik dacht dat ze we'll heel graag weggedaan worden. Maar ja mij hoor je niet klagen :p

Al met al een goede instap smartphone, voor een mooie prijs. Maar verwacht er niet te veel van. Daarom de beoordeling voldoende.

Heb jij ook een BlackBerry Bold 9780 Zwart?

Misschien kun je eens kijken / controleren of je provider de BIS service ondersteunt en dit inbegrepen is in je abonnement

BIS = Blackberry Internet Service

Zonder BIS kun je geen gebruik maken van BlackBerry services, o.a. Messenger en dergelijke.
Bedankt, hier heb ik wat aan. Ik zal het zeker gaan nazoeken.
Je kunt wel zelf een toegangspunt instellen en zonder BIS een internetverbinding maken. Je kunt op dat moment niet de standaard browser gebruiken, wel een browser als opera. Whatsapp werkt op dat moment ook prima.
Top! Gebruilk Opera al jaren voor mijn Desktop, en nu dus ook op mijn smartphone! Bedankt voor de tip, het werkt uitstekend.
Ik vind dit typisch een geval van BlackBerry-bashen, door een product-review van een BlackBerry uit het jaar 0 te publiceren. Shame on you Tweakers! Dan kan ik ook wel een review geven van mijn oude Nokia 6210 (uit de jaren 90), waarop ik alleen kon bellen en sms-en.
De huidige BlackBerry-generatie heeft al jaren de door Tlozoot geconstateerde ontbrekende apps aan boord. Zelf geniet ik iedere dag van Mijn perfecte BB Z10!
Flauw, flauw, hoor zo'n stomme review ook nog aan te kondigen in de Tweakers Nieuwsbrief. ! Graag een excuus in de komende Nieuwsbrief. 8)7 8)7 8)7
Gr. Hans Jansen

[Reactie gewijzigd door Hjtel op 27 januari 2014 01:49]

Je pretendeert eerst de tweaker te zijn die verstand heeft van telefoontjes, vervolgens kraak je de internet functies van de telefoon helemaal af, en spreek je over slechte service omdat je zelf geen benodigd bis-abbonement hebt afgesloten voor je telefoon.
Ik heb geen zin om een welles nietes spelletje te spelen, maar ga er toch maar op in

Inderdaad zou je gelijk kunnen hebben, wat betreft bis, maar daarvoor is het dan ook mijn eerste smartphone.
En misschien is de zinsopbouw dan ook mijn fout, aangezien ik niet bedoelde dat ik een telefoon guru ben, maar eerder de dingen zoals instellingen en het logisch denk werk verricht, of wat programmaatjes maak voor efficiency.

Bovendien heb ik niet alleen afgekraakt en staat er 4:1 positeve tegen negatieve punten.

Maar goed, al met al was het mijn intentie om een review te schrijven en die met de rest te delen, ik mag dan niet alle knowledge hebben wat betreft bijv. bis, maar is de review voorderest naar mijn mening goed beargumenteerd en onderbouwd.

Als je nog suggesties hebt over de inhoudt van de review zelf, hoor ik die graag.
Acceptabele review maar waarom gebruik je overal "we'll"? :P
En kijk meteen even "vab" en varianten na :)
Ook: "Maar ja mij hoor je niet klagen", zou ik met een komma doen, maar ik ben geen grammar Nazi dus je moet het verder zelf weten :P

Waarom zou YouTube het niet doen? Ik ken wel een paar gasten met Hollandsnieuwe die zich groen en geel ergeren aan het bereik en de snelheid, dus het is misschien de snelheid die niet deugt.
Nee hij geeft gewoon simpelweg aan dat browsen niet ondersteund wordt, en dan sluit hij hem af.. met een melding dat ht niet in mijn abbonement is inbegrepen, en dat ik het de provider moet vragen..
Ik denk niet dat het correcten wat wordt aangezien ik nu al een paar minuten deze reactie te posten, laat staan de hele recensie. Maar afijn, ik zal er naar kijken
(Paar minuten worden steeds meer)

[Reactie gewijzigd door Tlozoot op 26 januari 2014 22:28]