Specificaties 16GB SDHC - Bekijk alle specificaties

TakeMS MS16GSDC-HC6R Review

Wiethoofd 16 december 2008, laatste update op 16 december 2008, 2.404 views

TakeMS MS16GSDC-HC6R

Pluspunten

• 16GB opslagruimte
  • Niet al te duur
  • Lage accestime

Minpunten

• Kwaliteit behuizing
  • Niet elke kaartlezer werkt

Wat is het
Een 16GB class 6 SDHC geheugenkaart van TakeMS in een blauw jasje.

TakeMS logo

Reden van aanschaf
Omdat ik een EEE PC overgenomen had en hier makkelijk data van mijn desktop op wou zetten was een SD-kaartje lekker makkelijk, omdat de EEE PC een ingebouwde SD-kaartlezer heeft. Na even zoeken bestelde ik bij de Electronica Gigant naast dit geheugenkaartje 2GB SO-DIMM geheugen voor in dezelfde EEE PC mee voor het totaalbedrag van 69 euro exclusief verzendkosten. Hiervan maakte het betreffende 16GB geheugenkaartje van TakeMS 41 euro van uit en was het goedkoopste geheugenkaartje met deze capaciteit wat ik kon vinden.

Specificaties
De specificaties van een SDHC zijn kort maar krachtig.
Afmetingen (L x B x D)32mm x 20mm~24mm x 2mm
Opslagcapaciteit16.484.270.080 bytes ≈ 15,3GB
SnelheidsklasseClass 6 (6 MB/s)
Kleur behuizingBlauw

Verpakking en inhoud
De verpakking is zeer simpel te noemen, een plastic verpakking, geen blisterverpakking, met een stukje papier en daarvoor het geheugenkaartje. Het geheugenkaartje is mooi blauw van kleur en direct klaar voor gebruik.
VerpakkingHet kaartje
Op 1680*1050 op een 22" zijn de afbeeldingen op ware grootte afgebeeld

Behuizing
De behuizing van de TakeMS 16GB SDHC is niet perfect, verre van zelfs. Het plastic is dusdanig broos en flexibel dat er aan alle kanten stukken afbreken en het kaartje niet meer kan gaan werken in een gemiddelde kaartlezer. De lijntjes tussen connectoren aan de onderkant waren zeer snel allemaal afgebroken, vervolgens gin de achterkant ook afbrokkelen. Ook het schuifje om je data te kunnen 'locken' om overschrijving te voorkomen 'brak' af. Dit onder normaal gebruik zonder ruw te doen. Om de benchmarks (zie bij Prestaties) te kunnen doen moest ik mijn kaartlezer modificeren om het kaartje te laten vinden en mijn data te kunnen backuppen. Daarom heb ik begin december een SanDisk Ultra II 16GB SDHC-card gehaald die een stuk degelijker aanvoelt.

De behuizing (voorkant) De behuizing (achterkant)
De voor- en achterkant van de kapotte behuizing

Prestaties
Omdat het geheugenkaartje in een niet wereldschokkend snelle EEE PC met een Celeron M processor op 900MHz zit, zijn de prestaties niet super van belang als er alleen maar van wordt gelezen. Het volzetten op een 3,6GHz E8400 desktop is een ander verhaal. Ik heb met HDTune een paar testjes gedaan. Dit omdat ik mijn kaartje verdacht langzaam vond in mijn kaartlezer maar wel snel aanvoelde in de interne kaartlezer van mijn EEE PC. Na een defecte kaartlezer bevestigd te hebben maar een nieuwe gekocht en vervolgens opnieuw getest.

Ik heb 3 SDHC-kaarten met elkaar vergeleken, natuurlijk de 16GB TakeMS, maar ook de 16GB SanDisk en een 4GB Emtec. HDTune op standaard instellingen gelaten en gewoon de test gedaan. De tests heb ik meerdere keren in 3 variaties uitgevoerd. In de Eminent EM1055 aan mijn desktop, in de interne kaartlezer van de EEE PC, maar ook in de EM1055 aan de EEE PC. De waarden die hieronder staan zijn de Average Transfer Rate en de access times. Bij de Transfer Rate geldt de regel: hoger is beter, en bij de access times net andersom: lager is beter.
HDTune screenshot TakeMS

Emtec EEE Eminent 15,5MB/s 1,1ms
TakeMS EEE 14,2MB/s 1,3ms
SanDisk EEE 14,2MB/s 1,5ms
Emtec EEE 13,7MB/s 1,3ms

Uit de grafieken kunnen we opmaken dat de TakeMS een snel kaartje is met een lekker lage access time. De SanDisk blijft gelukkig niet ver achter maar heeft deze 'hoge' access times in vergelijking met de goedkope Emtec kaart.

De prijs van 41 euro is niet verkeerd voor 16GB opslag op zo'n klein kaartje en je komt op net iets meer dan 2,50 per gigabyte. Inmiddels is de prijs al gedaald naar net iets meer dan 20 euro exclusief verzendkosten en kom je op iets meer dan 1,30 per gigabyte wat een zeer nette prijs geweest zou zijn als de behuizing van toereikende kwaliteit was geweest. De SanDisk komt met zijn 50 euro voor 16GB qua kwaliteit goed uit de verf, maar moet qua snelheid zijn meerdere erkennen in de TakeMS.

Een leuk kaartje voor opslag als je deze 1x in je computer drukt en er vervolgens van af blijft. De snelheid is gemiddeld hoger dan de duurdere SanDisk, maar deze heeft dan wel weer een fatsoenlijke behuizing. Het kan ook zijn dat ik toevallig een rotte appel heb en ik ben met de fabrikant nu aan het mailen over een eventuele RMA.

Changelog
- 16-12-2008: Velociraptor en EEE PC resultaten toegevoegd, HDTune screenshot in review gezet.

Bijschrift bij foto's

Google
Wikipedia
Tweakers.net
TakeMS MS16GSDC-HC6R productsite

Heb jij ook een TakeMS MS16GSDC-HC6R?

Ik heb zelf vorig jaar een 2GB TakeMS kaartje gekocht voor mijn camera. Deze is op vakantie in Thailand gesneuveld, door onbekende oorzaak. Ik vermoed vanwege hitte & luchtvochtigheid. (6 dagen Bangkok foto's weg :( )

Ik heb daarom gezworen in het vervolg alleen maar Sandisk te kopen, zeker voor digitale foto's vind ik betrouwbaarheid een must.

Ik heb nu dus een 16GB Sandisk UltraII in mijn camera (Nikon D60) zitten, en deze heeft zelfs op een van de heetste plekken op aarde (Death Valley, USA) gewoon gefunctioneerd. (ik had niet anders verwacht).

Nadat ik deze (overigens inhoudelijk sterke :Y) ) review gelezen heb, vind ik des te meer een reden om bij TakeMS producten weg te blijven...

[Reactie gewijzigd door DynaMikeY op 16 december 2008 20:26]

Met de meeste merken heb ik ervaring. Ik durf iedereen van harte Apacer en Icidu af te raden.

Kingston en Transcend zijn kwalitatief naar mijn ervaring niet slechter dan Sandisk, misschien zelfs beter. En veel goedkoper.

Met TakeMS heb ik geen ervaring, misschien omdat de naam er voor mij uitziet als "Neem Multiple Sclerose", wat weinig uitnodigend is. De koppijn die blijkt uit bovenstaande review is niet om vrolijk van te worden.
Kan je hier op de OS plaatsen of heb je dat niet geprobeerd? Zo ja, was het snel genoeg?
Je kunt hierop keurig je OS plaatsen, maar verwacht geen harde schijf snelheden.

Als vergelijking zal ik in de grafiek binnenkort de snelheid van de 4GB SSD van de EEE PC 900 plaatsen en die van de Velociraptor om de boel in perspectief te kunnen zien.
Dat zou ik zeer waarderen, alvast bedankt. Intussen zit ik ook te kijken naar de nieuwe snelle SDHC geheugenkaartjes van OCZ (nieuwsbericht van Hardware.info), die lijken me ook wel wat. De max schrijfsnelheid is 6 Mb/sec en de doorvoersnelheid is maximaal 22,5 Mb/sec.