HP EliteBook Elitebook 8730w Review

pm1 20 januari 2009, 2.255 views

HP EliteBook Elitebook 8730w

Pluspunten

• naar mijn mening goede presaties
  • zeer robuust en duurzaam gebouwd
  • goeie kijkhoek en beeldkwaliteit
  • relatief goede accuduur voor een 17 inch (+/- 3 uur)

Minpunten

• zwaar
  • nogal groot
  • geluid kan beter
  • volumeknop (touch) moeilijk te bedienen

Mijn eerste laptop

na een aantal maanden grondig gegoogeld te hebben en prijs/prestaties vergeleken te hebben, is mij oog op deze notebook gevallen.
ik heb hem gekozen omdat ik als student soms veeleisende programma's moet draaien.

eerste indruk:

Hij ziet er nog mooier uit dan op de foto, maar er zitten niet zoveel toeters en bellen bij als bij een gewone consumentenlaptop.

notebook

windows vista SP 1 32 en 64 bit
trial versie van office 2007
application en driver recovery DVD voor windows XP en vista 32 en 64 bit

de installatie

Hp had al een mooi gedeelte voorgeÔnstalleerd waardoor dit redelijk vlot ging, standaard installeert hij windows XP pro, maar door de bijgeleverde cd-roms kan je dit later nog upgraden.

eerste opstart

wat me enorm tegenviel was de eerste opstart, ik verwachtte een bliksemstart van hoogstens 20 seconden, maar niets is minder waar. ik merkte dat bij de eerste opstart er al onmiddellijk gevraagd werd om een foutenrapport de verzenden van een aantal Hp programma's.
Dit tolereerde ik niet dus na een week ofzo stak ik de cd-rom van windows XP erin en formatteerde ik hem nog eens.
uiteindelijk verliep alles vlot en draaide de notebook zoals ik wou.

een aantal testen

HD-tune resultaten

3D-mark 03 score

het geluid

de boxjes die in de notebook zitten zijn een beetje ondermaats in mijn opinie, de bassen zijn redelijk schel.
Maar wat me opviel was dat als ik bepaalde nummers draai er ineens een soort gekraak is in de boxjes, dit heb ik niet als ik bvb een hoofdtelefoon aansluit (misschien eens mee teruggaan valt nog af te wachten).

full HD resultaten

de vogelscene uit de film EARTH is getest op de hoogste resolutie en wordt vlot weergegeven.

warmteproductie en geluidsproductie

de laptop genereert niet echt veel warmte, de ventilator voert die relatief stil en efficiŽnt af tov sommige andere notebooks.
de lader genereert een krekelig geluid, maar dat komt waarschijnlijk door een spoeltje dat aan het resoneren is, niet echt storend ;)

conclusie

voor mij een laptop die zijn geld waard is, Hp heeft weer mooi werk geleverd.

Heb jij ook een HP EliteBook Elitebook 8730w?

ik heb zelf de 85 serie
je opmerking zwaar en nogal groot---is 17 inch dus logisch,
ik de 15inch met dezelfde resol. en bevalt perfect.
bij dat scherm had je beter voor de 1920x... scherm kunnen gaan.
je opmerking over je boxjes, ik heb het ook gehad bij het opstarten,
maar na een andere driver te installen was het weg.
is het geen clipping van je geluidsbestand??
geen idee, op externe boxen heb ik er geen last van, heb je toevallig een linkje naar de driver ;)

het scherm met 1920x was een stuk duurder, dan zit je ineens met de quadro kaart en dan rijst de prijs de pan uit.

momenteel kamp ik wel nog ergens met een driver probleem, als ik op m'n mute toest duw blokkeert de hele pc (volledige freeze).

m'n vereiste was 17 inch omdat hij ook wat een desktop vervanger moet zijn, ik game ook wel eens graag en voor CAD/3D applicaties is het ook wel een stuk gemakkelijker ;)
voor cad had je beter de Quadro kunnen nemen.

en anders ff een extern schermpje.

volgens mij heb je echt een brakke driver.
link naar de software (is wel de 8530)
maar voor de 87 kan je ook daar zoeken.
(btw ik draai wel vista64 en geen xp meer)

ik had toch echt voor de 17" met 1920x... gegaan

laters

[Reactie gewijzigd door reaL_G op 20 januari 2009 18:16]

Beetje late reactie, maar wat een onzinverhaal. De FireGL kaart is speciaal voor CAD en grafische programma's en is echt niet "brak".
Grafische kaarten voor spellen zijn heel anders dan die voor grafische programma's, mocht je het daar op gebaseerd hebben.
Een goed begin van een review denk ik!

Misschien is het een idee om de specs van de laptop er nog bij te zetten, voor de volledigheid?
staat gedetailleerd bij specs en afbeeldingen hoor ;)

[Reactie gewijzigd door pm1 op 20 januari 2009 10:49]

Ik heb zelf de 8710W - "oude editie" dus nog met een T7700 erin, maar mijn batterij is echt in no time op. Heb jij daar geen last van?
wat ik wel al gemerkt heb is dat als je hem een paar dagen volledig opgeladen laat liggen dat hij ongeveer 5 a 10 % capaciteit verloren heeft.

qua batterij vind ik hem redelijk goed, nog niet totr het uiterste getest maar hij gaat toch lang mee ;)

@ reaL_G : prijzen met een quadro beginnen vanaf 2000 euro, ik ben gegaan voor eht luchtere type, heeft rond de 1500 euro gekost ;)

Ik ben student dus m'n budget is niet echt uitgebreid ;)
het review zal ik nog aanpassen naarmate mijn ervaring groeit ;)
Heeft iemand een idee waarom die versie met Quadro kaart en Dreamcolor TFT nog steeds niet leverbaar is? Ik wacht al sinds oktober op dat ding...
Deze is zeker wel leverbaar. Op Central Point bijvoorbeeld alleen al. Alleen vergis je niet in de kosten van die optie!! Die versie zonder is al snel 3 Š 400 Euro goedkoper... en je zit dan aan een FX3700 videokaart, die de prijs ook niet ten goede komt.

Zie hier een link van een niet normaal duur systeem:

Wel om te watertanden :9~ !!