Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus X552CL-SX033H Review

daanvermeij 25 januari 2014, laatste update op 25 januari 2014, 949 views

Asus X552CL-SX033H

Pluspunten

• Zeer fijn toetsenbord
  • Niet te zwaar
  • Redelijk dun
  • Goede koeling

Minpunten

• Trager dan gehoopt

Ik heb deze laptop gekocht nadat mijn Dell XPS L501 was gestolen. Ik had niet veel geld en heb daarom deze budget laptop gekocht.

Ergonomie en robuustheid
Een groot pluspunt aan ASUS is de koelingstechnologie: de laptop wordt nauwelijks warmer dan de omgevingstemperatuur, ook na een lange tijd werken. De plaatsing van de muis is precies goed en de hoogte is perfect om je polsen op te laten rusten. De laptop voelt robuust aan en kan wel tegen een stootje. De scharnieren van het scherm hebben nauwelijks speling en de antislip aan de onderkant is erg goed. De poorten zijn wel een beetje billig in het toestel gemonteerd, want er zit redelijk wat speling in.

Beeldkwaliteit
Beeldscherm heeft last van donkerdere hoeken (maar is daarin niet de enige). Echter, hier heb je niet heel veel last van. Verder is het contrast goed en is het een fijn scherm om mee te werken.

Hardware en prestaties
De muis vind ik erg fijn werken en ziet er strak uit met geintegreerde knoppen. Het toetsenbord toetst erg fijn en het numerieke toetsenbord vind ik een enorme toevoeging. Het geluid van de laptop is voor deze prijsklasse prima, al blijft het geluid uit een laptop komen.
De laptop heeft maar één USB 3.0 uitgang, maar eigenlijk is dat wel genoeg, gezien het enige apparaat met USB 3.0 mijn harde schijf is.
Met een batterij doe ik ongeveer 3,5 uur en dan werk ik zoals ieder ander zou werken met Word, Excel en internet.
De snelheid van de laptop valt tegen, wat te maken kan hebben met de matige processor. Zelfs opslaan van bestanden in Word (een bestand van 8 Mb) duurt al lang voor mijn gevoel.

Games is niet uitgeprobeerd

In combinatie met Windos 8 een prima laptop voor de minder behoevende mens, maar voor een technische master student geen aanrader. Ook photoshop, Indesign werken niet snel genoeg om echt lekker te kunnen werken, wat met mijn 3 jaar oude Dell geen enkel probleem was. Ik zou deze laptop aanraden voor een ieder die een beetje op internet wil surfen en verslagen typen, maar eigenlijk vind ik de laptop qua prijs/kwaliteit verhouding tegenvallen. Zoek je een laptop voor HD entertainment of fotobewerking, dan zou ik nog even verder zoeken.

Heb jij ook een Asus X552CL-SX033H?

FullHD video's kan je dan ook het beste kijken met iets als VLC of MPC-HC, allebei met gpu-versnelling aan. De i5 3337u zou het in ieder geval aan moeten (ook de videochip, HD4000) om 1080P op fatsoenlijke snelheid af te draaien.
Traagheid zal waarschijnlijk ook niet komen door de processor maar meer door gebrek aan een SSD / de trage hdd. Kwestie van deze eens vervangen door een SSD en het systeem voelt opeens razendsnel aan.

Veel plezier van je laptop in ieder geval!
Alles wat de voorbije 8 jaar gemaakt is, kan 1080p (zelfs zonder HW acceleratie) wel afspelen. Daarnaast zal het opslaan van Word-bestanden niet zozeer met de processor maar eerder met het opslagmedium te maken hebben. 4GB RAM is wat aan de lage kant, ben je zeker dat Windows niet aan het swappen is naar je schijf en het daarom zo traag gaat?
Je Dell had dan ook een dedicated GPU, en daar hebben programma's als Adobe CS gewoon veel meer aan (zeker met CUDA ondersteuning). Daar kan de Asus niets aan doen natuurlijk :)
Wel zou ik de HDD vervangen voor een leuke SSD. Zoals Merethil al aangeeft, zal je laptop daar echt veel sneller van worden. Het grafisch renderen op een SoC blijft echter behelpen...