Arctic Silver Céramique 2 (25g) Review
Ik was altijd fan van Arctic Silver 5, en wilde nu wel eens de Ceramique 2 proberen, omdat deze totaal niet stroom geleidt. Dat leek me wel prettig voor de zekerheid.
Ik kreeg (helaas na een week of 2 pas) mijn bestelling binnen. Het is een flink grote spuit, en hij kost maar een klein beetje meer dan de kleine versie. Dus financieel is dit wel voordeliger, als je t veel gebruikt iniedergeval. Echt praktisch is zo'n grote spuit echter niet, t aanbrengen is wat moeilijker/onhandiger door t formaat.
Helaas bleek dat ik ook om andere redenen beter de kleine versie had kunnen proberen, want Ceramique 2 is echt heel anders dan Arctic Silver 5. Het is veel en veel stroever, kleveriger, niet-vloeibaar. De prestaties zijn prima, qua koelvermogen,...
Pluspunten
Koelt goed Grote hoeveelheid (enorme spuit)
Minpunten
Grote spuit is ook wel weer onhandig. Die kleinere zijn prettiger. Veel stroperiger, kleveriger, daardoor heel moeilijk aan te brengen. Waardeloos!
Eindoordeel
Ik kreeg (helaas na een week of 2 pas) mijn bestelling binnen. Het is een flink grote spuit, en hij kost maar een klein beetje meer dan de kleine versie. Dus financieel is dit wel voordeliger, als je t veel gebruikt iniedergeval. Echt praktisch is zo'n grote spuit echter niet, t aanbrengen is wat moeilijker/onhandiger door t formaat.
Helaas bleek dat ik ook om andere redenen beter de kleine versie had kunnen proberen, want Ceramique 2 is echt heel anders dan Arctic Silver 5. Het is veel en veel stroever, kleveriger, niet-vloeibaar. De prestaties zijn prima, qua koelvermogen, maar het aanbrengen ervan vind ik rampzalig.
AC Silver 5 is vrij vloeibaar, en zeer makkelijk met een creditcard of ander plastic pasje te verspreiden. (Dat word bij sommige processors aangeraden door Arctic Silver). Ook is t daarmee geen punt om een druppel op een processor te leggen en met t koelblok de boel te verspreiden door de druk.
Ceramique 2 is echter dus vrij stroef, en plakt overal aan vast, en wil alleen met veel moeite uitgestreken worden. Ik was minuten bezig om het spul op de processor te krijgen. Dit terwijl de handleiding hetzelfde aanraad voor Silver 5 en Ceramique 2. Ik heb t niet geprobeerd, maar ik vermoed dat zelfs het aanbrengen van een druppel Ceramique 2 en dit aanpersen niet de volledige oppervlakte gaat beslaan. Het is te stroef, te weinig vloeibaar.
Ik heb Arctic Silver nog gemaild met de vraag of dit normaal is, of dat ik een hele oude spuit heb gekregen ofzo, maar men bevestigde dat dit zo hoort. Mij werd aangeraden om hem 20 minuten in mn zak te houden om m wat op te warmen. Tsja.... dacht t niet.
Enige wat mij nog rest is om beter te onderzoeken of Arctic Silver 5 of andere bekende producten echt enig risico van geleiding hebben, of dat t alleen in extreme omstandigheden plaatsvind.
Miskoop dus, en niet aan te raden.
Heb jij ook een Arctic Silver Céramique 2 (25g)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (15)
Neem hier maar eens een kijkje voor de beste thermal paste: http://www.tomshardware.c...harts/benchmarks,155.html
Op de site van Arctic Silver kan ik t iniedergeval niet vinden.
[Reactie gewijzigd door - peter - op 25 juli 2024 21:40]
AS Céramique heeft daarvoor de juiste eigenschappen en is dus voor die doelgroep ideaal.
misschien eerst even proberen alvorens zulke onzin te opperen? zou dit bij jou koeler niet verspreiden, dan maakt deze lang niet goed/strak genoeg contact.
zou er bijna een tegen beoordeling voor schrijven want de koelprestaties zijn namelijk veel beter als artic silver 5 en het droogt niet uit. Zoals wel eerlijk vermeld geleidt het ook geen stroom (handig voor de meeste mensen aangezien er vaak veel teveel koelpasta op gaat).
ik geef daarom jou "review" een 0+
om hoger te krijgen is nodig: beter vergelijk in koelpasta's (temps), onzin zoals levertijd eruit (of heb je direct bij Arctic besteld ofzo?)
Tube in een glas heet water, is binnen 30-60 seconden goed smeerbaar vermoed ik. +1 voor deze review.
[Reactie gewijzigd door ToFast op 25 juli 2024 21:40]
maar idd dacht dat AC5 onderhand geen goede pasta meer was, maar valt mee. is inderdaad vergelijkbaar of zelfs iets beter als ik op de reviews afga. Topper is het niet meer en aangezien het veel duurder is imo het kopen dan ook niet meer waard. Heb zelf ook ceramique 2 gekocht uit prijsoverwegingen, 2/3c maakt niet zo veel uit onder waterkoeling.
Ik houd gewoon van wat context/cq verhaal. Ik zeg toch niet dat de levertijd van invloed is op mijn beoordeling ofzo?
Het punt is dat het me enorm tegenviel qua aanbrengen en ik het daarom waardeloos vind. Of t nu beter koelt of niet, boeit me niet zo. T gaat erom dat t voor mij op deze manier onbruikbaar is, en dat lijkt me nuttig voor anderen om te weten. Ik verwachtte een AS5 achtig product (waar ik erg enthousiast over ben dus) en dat is t niet. Ik bespaar graag mijn mede tweakers deze teleurstelling.
Wat voor cijfer er verder boven mijn review komt boeit me niet zo. T ging me om de teleurstelling over te brengen over dit product. Voor koelprestaties e.d. zijn vast andere reviews te vinden.
[Reactie gewijzigd door - peter - op 25 juli 2024 21:40]
Net zoals de grote tube die dan onhandig is, het is geen voeder injectiespuit oid, dus jij hebt mini handen?
Ik heb dezelfde tube al bijna leeg en ik gebruik nooit een creditcard oid, nee het is niet vloeibaar maar dat het niet uitsmeert, heb ik geen last van.
laten we het maar mooi oneens zijn, ik zal ook een review maken
ennuh ps ik maak me nooit druk over zulke dingen hoor, rustig maar
Ieder zn ding dan maar. Je hebt duidelijk een andere stijl.
En over die spuit, ja, jij vind t blijkbaar niet onhandig, ik wel. We kunnen moeilijk objectief vaststellen dat jij een beter/objectiever gevoel bij die spuit heb dan ik, toch?
Ik zie je review tegemoet.
[Reactie gewijzigd door ToFast op 25 juli 2024 21:40]
Ben bezig met nieuw setje moederbord, processor, geheugen, en idd koeler, sinds JAREN.
Ik gebruikte voor mijn eerdere builds ook altijd Arctic Silver 5.
Zat ook te denken aan die Ceramique maar ik denk nu toch dat ik weer voor AS5 ga, als ik dit allemaal zo lees.
Leuk dat een review+comments 8 jaar later nog steeds nuttig kan zijn!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn