Specificaties 2" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson K800i Zwart Review

Nixweerd 7 december 2008, laatste update op 8 december 2008, 683 views

Sony Ericsson K800i Zwart

Pluspunten

• Camera (foto kwaliteit)
  • Accuduur
  • Goed scherm

Minpunten

• Joystick
  • Camera schuifje niet glad met de achterkant van het mobiel

Introductie

Ik heb sinds juli 2006 een SE K800i, dus ik heb dit toestel al een tijdje. Toentertijd wilde ik een mobiele telefoon hebben die ook een goede camera bevatte, waardoor ik niet altijd een extra camera mee moet nemen voor elke gelegenheid. Daarbij had ik naar een paar telefoons gekeken, oa ook de Nokia N73, ik heb toen toch besloten om de K800i te nemen omdat het cybershot gedeelte me heel erg aansprak en volgens mij kwam de SE K800i net iets eerder uit.

Na ongeveer een half jaar was de telefoon er mee gestopt en ik kreeg hem niet meer aan de praat, dus moest ie gerepareerd worden. Nou had ik op dat moment geen tijd om op de reparatie te wachten, dus ontving ik een nieuwe SE k800i, die sindsdien nog steeds prima werkt.

Algemene Indruk
De camera is geweldig (ik zal binnenkort een foto bijvoegen), ik heb er echt heel goede foto's mee gemaakt, soms vragen mensen me waar ik de foto mee gemaakt heb en dan staan ze echt te kijken als ze te horen krijgen dat het met m'n mobiele telefoon gemaakt is. Kwa video's is de mobiele telefoon niet zo geweldig, het is prima en handig om zo even een filmpje te maken, maar de kwaliteit is niet om van achterover te slaan.
Ik gebruik deze telefoon in combinatie met de applicatie MyPhoneExplorer, daardoor kan ik mijn telefoon met het adresboek van thunderbird laten syncen en ik kan gemakkelijk foto's downloaden naar de laptop, hoef ik niet steeds het kaartje eruit te halen. Hiermee kan ik ook backups van m'n telefoon maken, dit heb ik gebruikt om andere roms op m'n K800i te testen en dit werkte prima.

Featureset
  • 240x320 qvga scherm
  • 3.2MP cybershot camera met xenon flits en autofocus
  • 3G
  • Joystick control
Het scherm is mooi groot en goede resolutie.
Mijn vorige mobiel was een Siemens M65 die ook over een joystick beschikte en dat vind ik geweldig werken, deze telefoon heeft die ook en dit werkt ook zeker naar voldoening.

Bereik
Het bereik is dik prima, zou je ergens geen bereik mogen hebben, dan ligt het aan de locatie of de mobiele telco, want dit mobiel heeft me nooit problemen gegeven.

Accuduur
De accuduur vind ik uitermate goed, nu na 1,5 jaar, doet mijn mobiel nog prima 4 dagen op 1 accu en dat is bij normaal gebruik (voor mij). In het begin hield de batterij het gemiddeld een week uit.

Gebruiksgemak
De menustructuur zit voor mij uiterst logisch in elkaar en bevalt me prima, ik heb ook eens een paar samsung en nokia mobieltjes mogen proberen, maar dan ligt mij het SE menu toch stukken beter, maar dit is natuurlijk persoonlijk. Uiteraard zijn er enkele onderdelen wat niet heel erg logisch geplaatst is, zoals de applicaties onder de organizer menu. Maar dat is makkelijk te omzeilen, door shortcuts te gebruiken. Wat ik bijvoorbeeld heel handig vindt aan de shortcuts is, is dat de aan en uit knop voor de bluetooth er direct in gelinkt kan worden.
Ook de knoppen boven het scherm zijn heel handig, daarmee kan direct het foto album tevoorschijn gehaald worden.

Design
De voorkant van de telefoon ziet er heel stijlvol en strak uit. Bij de achterkant lijkt het er helaas op dat ze bij SE op het laatste moment op het idee kwamen om de camera te beschermen, dus hebben ze er maar iets overheen gemaakt. Iets wat zeker functioneel is, maar het maakt het er allemaal niet mooier op.

Bouwkwaliteit en afwerking
Na 1,5 jaar intensief gebruik, begint de telefoon nou wel wat te slijten, maar hij functioneert nog naar behoren, af en toe luisterd de joystick niet helemaal naar behoren, maar dat is een algemeen probleem, waar ik over het algemeen niet zoveel last van heb. Verder heb ik de neiging om met het schuifje voor de camera te gaan spelen als m'n mobiel in de broekzak zit (dus ja, als ik m'n hand in m'n broekzak heb), na dit vele spelen is het schuifje voor de camera heel iets losser, maar zeker niet zo dat hij spontaan open zou schuiven, wat ik toch wel zeer goed vind.
Verder, de rest van de knoppen werken allemaal naar behoren, daar heb ik nog geen problemen mee gehad.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Mijn eerste SE K800i was dus na een half jaar kapot gegaan, wat natuurlijk een tegenvaller was, maar door de snelle service had ik er niet te lang problemen mee en heb ik een nieuwe K800i ontvangen. Deze werkt zeker tot behoren en heb ondanks de joystick problemen geen aanmerkingen op deze telefoon.

Destijds heb ik naast een verlenging van een abonnement, nog 140 euro bij moeten betalen, wat opzich niet superduur is, want het was een gloednieuw mobiel toen ik hem mocht ontvangen.

Dit is mijn eerste review, dus tips waarmee ik wat kan zijn welkom

edit: foto's bijgevoegd

Heb jij ook een Sony Ericsson K800i Zwart?

Mooie review, zeker als het de eerste is. Misschien is het leuk om wat foto's van je K800i toe te voegen, en zoals je zelf al zei: foto's gemaakt met de telefoon zelf.
Je zou eventueel nog wat benchmarks van de downloadsnelheid met 3G toe kunnen voegen oid. ;)

Ik heb nu 4 sterren gegeven, met als je foto's erbij staan, geef ik je review 5 sterren!
Heb eenzelfde telefoon en werkt eigenlijk ook lekker goed. Heb deze inmiddels 2 jaar geloof ik.

Zelf zit ik te kijken naar een vervanger maar moet zeggen dat de nieuwere modellen niet veel meer candy hebben dan mijn vorige sprong kwa mobiel... (Ging van Siemens M75 naar SE K800i)
Ik heb deze review gemaakt, omdat ik nu een vervanger heb, heb vandaag de sony ericsson X1 ontvangen, tot nu toe is het echt een geweldenaar. Ik heb daar veel vertrouwen in. Hij is alleen wel redelijk prijzig, mja, dat komt er altijd bij kijken.
Ik heb hem ook en ben er erg tevreden over, na bijna een jaar kreeg ik de mijne ook niet meer aan de praat. Verstuurd voor herstelling en een compleet nieuwe gekregen.
Als je hem niet meer aan de praat krijgt is de software in de soep gedraait :p
Had ik ook, gewoon even laten flashen @kpn bussiness center en ik had hem met 15 min weer terug.

Algemeen probleem

Verder vond ik het een goede telefoon, op het joystickje na, die is echt vreselijk (na een paar maanden gebruik).
ok, dat wist ik nog niet, ik was toentertijd met m'n mobiel ook naar een kpn business centre gegaan, maar daar konden ze het blijkbaar niet direct verhelpen, dus hadden ze me een nieuwe geleverd, prima service dus.
Als mobiel heef ie wel een groot volume en gewicht en dat is wel een nadeel als je gaat hardlopen en 'm in je achterzakje moet proppen en dichtritsen. Een hele exercitie als je dan gebeld word. Verder is elke mobiel in je broekzak gevoelig voor stof en vocht. Dus de mijne gaat dan in een boterhamzakje.Da's wel een beetje raar eigenlijk. Ik heb er een siliconenhoesje om gekocht. tegen deuken en vallen. Maar dan duurt het weer even voor je 'm hebt opgevist als ie gaat omdat ie dan stroef glijdt.Foto's zijn geweldig en bluetooth in je auto met telefoonbeantwoorder, en muziek luisteren met bluetooth is ook pico-bello. Ook de radio is heel handig. Met een verloopstukje is er heel goed naar te luisteren met externe boxjes. Ook als je er een geheugenkaartje bij hebt geplaatst voor meer capaciteit voor muziek etc. De videofunctie en internet en mail gebruik ik niet, want dat zuigt denk ik euro's.Vind ik ook te moeilijk om in te stellen trouwens.
Dat volume en gewicht heeft voor mij niet veel invloed op de beslissing gehad, mijn mobiel moet niet te dun zijn, want dan krijg ik het gevoel dat ie zo doormidden gaat en een beetje gewicht geeft voor mij toch een gevoel van degelijkheid