Specificaties Samsung Exynos 4 Quad (4412 Prime) on board - Bekijk alle specificaties

Hardkernel Odroid-U2 Review

jorricks 24 januari 2014, laatste update op 24 januari 2014, 4.732 views

Hardkernel Odroid-U2

Pluspunten

• Snelle CPU
  • 2GB werkgeheugen
  • Zeer zuinig(tussen 2 watt en 6 watt)
  • Veel soorten OS(operating systems)
  • Goedkoop

Minpunten

• Debian is als server erg onstabiel
  • 30-40% import belasting

Layout Score: 5
OPMERKING!!!:
De odroid-u3 community edition is precies hetzelfde als de odroid-u2 qua inhoud, alleen met een extra usb poort en een veel gunstigere prijs!
Mocht je dus denken de u2 te kopen, koop gewoon de u3, deze hebben ook dezelfde builds!(per odroid heb je een appart voor die odroid gemaakt OS nodig behalve de u2 en u3, deze kunnen dezelfde build gebruiken)

Ik heb net even opgezocht, ik heb de odroid-u2 sinds juni 1 en kwam toevallig langs deze pagina en vond het wel is tijd om een mooie review te gaan schrijven over mijn mini-computer.
Bij mijn bestelling halverwege mei heb ik naast de odroid-u2, de bijbehorende power adapter gekocht(let op!! dit is een aparte power adapter, niet zo als de raspberry pi), een micro sd card met android erop en de hdmi kabel.

Het doel van de odroid was duidelijk, het automatiseren van mijn downloads en zo uiteindelijk het volledige genot hebben van onder komen, tv aanzetten en mijn net gedownloade series kijken in HD! Aangezien ik prive torrent trackers gebruikte kon ik niet een torrent client gebruiken van android en na het een en ander opzoeken ben ik bij debian uitgekomen. Dit is een van de top distro's van linux.
Ik heb voor de odroid-u2 gekozen omdat ik op zoek was naar een torrent server die aan het volgende voldeed:
- Een kleine computer die ik makkelijk ergens kon neerzetten
- Weinig energie verbruik
- Niet te veel mocht kosten
- Het moest een snelle CPU hebben
- Zelf kiezen welke distro je wilt
Hier voldeed de odroid-u2 volledig aan en dus heb ik hem besteld.

Wat specificaties van de odroid-u2:
2x USB, 1x microHDMI, 1x 100Mb/s ethernet poort, 1x microSD kaart slot, 1x EMMC card slot
CPU: 4x 1.7Ghz, de quadcore die ook in de S3 telefoon zit, maar dan wat opgevoerd.
GPU: MALI 400 volgens mij
Memory: 2GB
HDD: niks, je moet zelf een micro-sd of EMMC gebruiken om hem op te starten en dan een USBHD koppelen.

Wat is EMMC?
EMMC is wat in een mobiel zit als opslag, bijv de S3 heeft 16GB opslag, dit is dan een ingebouwt, veel sneller micro SD kaartje eigenlijk. Vanwege de snelheid ook duurder.
Tenzij dat je van plan bent dingen te doen waar je echt snelheid voor nodig hebt of meer opslag op de odroid zelf, is het het extra geld meestal niet waard.

Aankomst
Na 2 weken(als ik me het goed herinner) kwam de odroid aan. De micro sd kaart komt standaard met android aan. Ik heb deze toen aangezet, beetje mee rond gespeeld, internet siteje bezocht. Alles werkte, dus tijd voor het echte werk. Ik heb toen debian ge´nstalleerd op de micro sd kaart, de stappen volgende die op odroid.us staan uitgelegd(t is allemaal veel uitzoeken als je als "noob" begint, maar je komt er wel uit!) en deze vervolgens opgestart. Zonder enige linux ervaring ben ik hier aan begonnen. Als eerste ben ik toen begonnen met uit te zoeken wat ik het beste voor het automatisch downloaden van mijn torrents kon gebruiken, ik heb vervolgens gekozen voor een combinatie van deluge en flexget gekozen(niet heel common, meeste kiezen voor Autodl-Irssi) en hier werk ik nog steeds mee!

Nou over de odroid zelf, ik heb ondertussen na 7 maanden nog steeds alles werkend qua hardware(waar ik heel erg bang voor was aangezien het een net begonnen bedrijf was). Het werkt nog steeds erg snel, de torrents downloaden met 4MB/s en ondertussen doet die veel meer dan alleen downloaden waaronder, unrar'en, verplaatsen naar de nas en ondertitelingen zoeken voor de series met subliminal.

Het mindere gedeelte..
Na het installeren van debian gaat alles de eerste maand geweldig, geen problemen, geen uitval, gewoon perfect, echter daarna begint het mindere gedeelte. Doordat er iets mis is met de debian builds van odroid(denk ik tenminste..) begon na een maand de odroid af en toe uit te vallen, dit begint met een keer, dan na 2 weken weer een keer en dan elke week of zelfs nog korter. Ik heb meerdere keren het odroid forum hiervoor bezocht echter we kwamen niet tot de uiteindelijke conclusie waarom dit juist bij mij gebeurde? Ik begrijp ook niet dat ik nergens anders mensen met mijn probleem vind.. Ik heb na de eerste keer dat ik echt gek werd van de problemen opnieuw debian ge´nstalleerd, dit had uiteindelijk het zelfde resultaat, weer eerst niks en dan steeds sneller dat die uit viel. Tot dat ik vandaag er weer gek van werd en me nu XUBUNTU er op heb gezet. Dit is een build die nu ook samen gaat met de U3 en ik hoop en verwacht eigenlijk dat deze een stuk stabieler is. Daar doe ik echter nog geen uitspraak over.

Andere OS'es
De odroid community bied ondertussen een hele hoop linux disto's aan met binnenkort waarschijnlijk zelfs chromium OS(dat ik persoonlijk haat maarja :P). Voor een beetje een idee te krijgen, kun je hier is kijken:
Het aanbod voor de U3 is op dit moment nog niet zo denderend maar dit is nog op aan het komen.
Het aanbod valt wel mee als je kijkt voor het aantal gebruikers. Er is maar een hele kleine fractie actief op het forum. Volgens mij gebruiken de meeste mensen de odroid vooral met de stock mee geleverde android.

Andere toepassingen
Ik heb zo ver over de volgende andere toepassingen gehoord of gelezen.
- Spelletjes computer
- Programmeer computer
- Normaal computer, hij is overigens erg snel op linux, helaas is en zal er ook nooit een windows verisie ondersteund worden.
- XBMC Media center, echter als je hem hier alleen voor wil gebruiken raad ik de raspberry pi aan met RaspBMC, dit gebruik ik en werkt geweldig!!
- http://magazine.odroid.co...DROID-Magazine-201301.pdf , hier staan ook nog wat toepassingen in.

Zou ik in de toekomst nog een odroid halen?
Als er nog is een odroid uitkomt met USB3.0 en Ethernet poort 1000Mb/s zou ik deze zeker kopen aangezien ik dat toch wel een gemis nog vind, zo merk je al snel met het kopieren naar de NAS dat die het limiet van 12MB/s (vanwege de 100Mb/s Ethernet poort) er snel bereikt en met films van meer dan 10GB groot, soms zelfs meer dan 20, is dat niet zo handig.

Nog een groot nadeel!
Ongeveer 2 weken na aankomst kregen wij nog een dikke brief waar eventjes leuk op werd uitgelegd dat je nog flink wat import belasting moet betalen, wat op het bedrag van rond de 120$ ongeveer 40 euro was. Waardoor ik dus rond de 130 euro in totaal uitkwam. Aanradertje is dus de hdmi kabel in nederland te kopen en het zelfde geld voor het micro SD kaartje!

• USB Hard Drive van 1TB met externe voeding!!!
  • Synology DiskStation DS410
  • MicroSD-Card van hardkernel(fabrikant odroid)
  • Power Supply van hardkernel
  • MicroHDMI Kabel van hardkernel

Heb jij ook een Hardkernel Odroid-U2?

Goede review! Ik heb ook zojuist mijn ODroid binnengekregen en wou nu eens gaan kijken wat ik er allemaal eigenlijk mee kan doen. Wou eigenlijk voor een emulator console gaan of soortgelijk :).

Waar heb jij de adapter gekocht? Ik had (dom..) aangenomen dat er een adapter bij zou zitten, maar helaas. Het liefst wil ik niet weer zo lang wachten om het te bestellen, zou prettig zijn als er in Nederland ergens passende adapters te vinden zijn.
Heb inmiddels alweer een tijdje mijn U3 Community Edition in gebruik en hij werkt perfect. Ik heb om importkosten te omzeilen de USB wifi en bluetooth modules, en de 5V2A adapter besteld op www.dx.com. Dat is heel goedkoop en zonder verzendkosten. Als je dan de totaalprijs onder een bepaald bedrag (dacht 21 euro) houd komt er geen importheffing overheen.
Daarvoor zou ik gewoon even zoeken op Conrad.nl! Kan je vast wel een 5V/2A adapter vinden. Let wel voor de zekerheid of de polariteit goed is, misschien draaien ze die in China wel om :P

Waarschijnlijk gewoon plus in het midden, dus dan komt het wel goed :) De adapter die op de website van Hardkernel staat heeft inderdaad de plus in het midden.

[Reactie gewijzigd door l0bd0n op 4 maart 2014 00:46]

Misschien beter als je deze toch op hardkernel besteld want daar duiden ze heel vaak op dat dat heel belangrijk is..
Ja dat zeggen ze natuurlijk om meer van hun eigen producten te verkopen. Overigens is hun uitleg een beetje raar want ze zeggen dat hun adapter 2,5 mm en 0,8 mm is. Maar als je op andere sites naar adapters zoekt vind je enkel 2,5 mm en 0,7 mm. Ik kan je vertellen dat die laatste gewoon past en als je oplet dat de polariteit klopt kun je van andere bronnen een veel goedkopere halen. Ik bestel alles op www.dx.com.
Thnx voor de review! Ik zit zelf al een tijdje te twijfelen over het kopen van de U3. Ik ben zelf ook echt een noob met Linux en ben daarom even aan het overwegen of ik het aanschaffen hiervan wel genoeg vind toevoegen om de kosten te rechtvaardigen (met belasting ook zo'n 130 euro). Dus het is wel goed om even de overwegingen van een ander te lezen. :)
Fijn dat je er iets aan had!
Eventjes een update op de situatie:
Het schijnt dat er iets kapot is in mijn RAM...
Nog geen reactie van odroid op gehad helaas dus zal jullie up-to-date houden.
Je leert op zich erg snel linux kennen, ligt er ook aan of je ervoor kiest of je GUI(graphische user interface) aanzet of niet, maar zonder gaat het ook best snel. Alle SSH commands zijn makkelijk te vinden op google en als je er genoeg tijd in steekt lukt je het allemaal wel.
Kan ik je verder nog helpen met specifieke vragen die je hebt, zo ja laat maar horen ;)!
Goede review voor zo'n exotisch computertje, blij dat je je de moeite hebt genomen! +3 daarom! :)
Ik wil graag dat de reviewer iets toevoegd. Het ding heeft me behoorlijk veel gekost en is binnen 10 maanden zonder reden kapot gegaan. Dus 140 euro naar de klote, letterlijk.
Ik kopiŰer een warranty mail, ik ga er nooit meer iets kopen dit vind ik namelijk afzetterij!

Please check our RMA policy first.
1. Warranty
Warranty period
Board style product (XU/XU+E/XU Lite/X/X2/U2/U3/PC) : 4 weeks
Tablet style products (Q2) : 6 months
Accessories : 2 weeks

During Warranty Period
Shipper should pay for the shipping cost in any case for RMA.
You need to pay for the shipping cost from your country to our office, and Hardkernel pay for the shipping cost from Korea back to your country.
Hardware damage by any user\'s mistake is not covered by warranty.

After Warranty Period
RMA requester should pay for the shipping cost for both way.
The products might not be fixed if the hardware damage is serious (i.e., CPU/PMIC/PCB is broken permanently)
Note there might be additional service charge if the hardware need any rework/repair process.

You can find the return address and RMA number in the attached file.
Please fill in your information, print it out and put it in the parcel.
Please mark the invoice value as $15 and return value will be the same as $15.
You must send the parcel within 3days after you receive the RMA number.
Ah das wel echt vervelend! Mijn excuses dat ik het er niet bij heb staan maarja.
Had je hem overgeclocked of?
Als ik zo kijk op de forums zijn er toch best wel wat problemen mee..
Nee ik deed er totaal niets vreems mee. Had hem als minecraft server draaien die voornamelijk leeg was en drukstbezocht was max 4 man tegelijk. Dus ik baal nogal. Ik moet nu op zoek naar een alternatief die ik in Europa kan kopen. Heb de cubieboard 2 op het ook of een quad core. Raxda Rock.
volgens die garantie-voorwaardes mogen ze niets verkopen in europa... Daar is toch echt wel een wettelijke minumum-garantie van 2 jaar van toepassing, dus ze willen wel de deugden (verkopen) maar niet de lasten, volgens mij werkt dat niet zo....
Achja helaas is het niet gevestigt in Europa. Als je dit van tevoren weet denk je er toch anders bij over na.