Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

AOC g2460Pqu Zwart Review

Brand0new 24 januari 2014, laatste update op 17 november 2015, 648 views

AOC g2460Pqu Zwart

Pluspunten

• 144 HZ
  • Relatief betaalbaar
  • Extra ondersteunende software
  • Bouwkwaliteit
  • Response tijd
  • Contrast

Minpunten

• Assemblage
  • Helderheid
  • Vormgeving

Een aantal weken geleden was dit scherm in de "aanbieding". Na veel twijfelen heb ik uiteindelijk gekozen om dit scherm toch te kopen aangezien ik al een 144Hz scherm wilde gaan halen. Een tweetal weken (en dus een impulsaankoop) later heb ik dit scherm al in gebruik. Maar of het een geslaagde impulsaankoop is geweest??

First opinion
De AOC monitor wordt geleverd in een standaard bepakking met voor mijn beleving weinig foam, maargoed smaken verschillen zoals men dit zegt. De plaatsing van de onderdelen in de doos is wel prima gedaan, er is duidelijk een logische volgorde gegeven aan de onderdelen in tegenstelling tot sommige fabrikanten die alles gewoon in een doos mikken. Wanneer ik de monitor in elkaar had geschroefd (ga ik zo verder op in) was ik toch al tevreden met het uiterlijk. De onderdelen zijn van uitstekende kwaliteit waarbij geen onnauwkeurigheden aan te pas zijn gekomen. Alles voelt lekker stevig aan en in totaal weegt het scherm zo rond de 5-6 KG, wat ik persoonlijk goed te doen vind. Daarbij vind ik het ook belangrijk dat de knoppen die zich aan de onderkant van het scherm bevinden niet te slap of te los zitten omdat dit er al snel voor zorgt dat het scherm overkomt als goedkoop. Dit is bij dit scherm gelukkig niet het geval.

Assemblage
Het in elkaar zetten is simpel, maar wel onhandig. Doordat het scherm komt met een draaiende voet die aan de onderkant aangedraaid moet worden was het nogal onhandig om dit op een dusdanige manier te doen zonder dat ik het scherm neer hoefde te leggen. Met twee man zou dit echter geen probleem zijn geweest, toch vond ik dit een nadeel. Dit is echter ook de enige assemblage die nodig is om het scherm staande te krijgen.

Vervolgens is het mogelijk om het scherm aan te sluiten op verschillende manieren. Ik heb zowel de HDMI als de duallink DVI port gebruikt. Hiervan is een nadeel dat niet alle HDMI kabels een frequentie van 144Hz ondersteunen. Aangezien de duallink DVI kabel bijgeleverd wordt heb ik deze gebruikt.

Er wordt geen HDMI kabel bijgeleverd

Wat hierbij meteen opviel is de dat kabel niet op een handige manier zijn op te bergen. Doordat de voet draaibaar is, is het scherm wel heel bewegelijk en in meerdere standen te gebruiken, maar hiervoor wordt de verwerking van de kabels volledig buitenbeschouwing gelaten. De kabels hangen recht naar benden en naast elkaar. Hierdoor lopen de kabels redelijk slordig weg achter het bureau. Dit is misschien op te lossen met wat tirewraps, het was iets netter geweest als er wat haakjes aan hadden gezeten waaraan de kabels zou kunnen hangen.

Edit: Een bijgeleverde haak kan gebruikt worden om de kabels achterom te leiden waardoor ze beter weg gestopt worden. Het is een manier van weg werken enkel heb ik voorheen betere manieren gezien om dit weg te werken. But who cares, het werkt!

Gebruik
Hieronder kun je de rest van mijn set-up zien. Het is niet super high end (als in GTX780 SLI) maar het voldoet voor mij. Het eerste wat ik moet zeggen is: wat een verschil! Hierbij heb ik het over het verschil tussen 60Hz en 144Hz. Ik heb eerder wel op een 144Hz monitor gespeeld, maar toen had ik geen referentie materiaal. Nu ik mijn oude monitor vergelijk met deze nieuwe 144Hz monitor zie ik wel degelijk het verschil tussen 60Hz en 144Hz.

Verder heb ik het scherm getest met tekstverwerkers, Adobe programma's en nadrukkelijk veel met Battlefield 4 aangezien ik dit scherm gekocht heb met als primaire doel: gamen. Battlefield draaide al soepel (na het unlocken van de parked cores van mijn i7) maar nu helemaal met de 144Hz. Het scherm geeft heldere en frisse kleuren met een mooi contrast waardoor units goed te onderscheiden zijn van hun achtergrond. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik de instellen van het beeldscherm op de "Custom" modus heb staan waarbij ik het contrast en de temperatuur van de kleuren heb aangepast naar mijn wens. Dit is natuurlijk volkomen afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.

Een duidelijk verschil tussen de 60Hz en 144Hz monitor is de response tijd die ik in-game heb. Door het verschil in hertz merk ik dat de muis nauwkeuriger en soepeler stuurt. Hierdoor wordt schokkerig beeld verminderd en wordt het rondkijken in een soortgelijke FPS als BF4 vele malen soepeler. Daarnaast wordt dit feit ondersteund door een reactietijd van 1 ms.

Het is ook het vermelden waard dat er geen sprake is van ghosting of screen tearing (alhoewel screen tearing veelal veroorzaakt wordt door de PC ipv de monitor). Wat wel opvallend is, is dat de kleuren bij 144Hz anders zijn dan in de 60Hz modus. Hierdoor vereisen de twee verschillende standen bij mij verschillende beeldscherm instellingen. Voor 144Hz gebruik ik een "Custom" setup en voor 60Hz heb ik een "Warm" setup aangezien ik een donkere vollere kleur mooier vindt.

Helderheid
De helderheid is volgens de specificaties 250cd/m2 wat in principe hoger is dan de helderheid van mijn vorige scherm, de LG Flatron 22EN33S-B met een helderheid van 200cd/m2. Dit betekent dat de AOC monitor helderder zou moeten zijn dan de LG Flatron, terwijl dit in werkelijkheid wel meevalt. Wanneer beide monitoren op niveau 50 zijn ingesteld is duidelijk te zien dat de LG Flatron een stuk helderder is dan de AOC. Tot nu toe heb ik niet gevonden wat hiervan de oorzaak is.

Extra's
De AOC monitor heeft wat extra's die net een doorslaggevende factor zouden kunnen spelen in het maken van een keuze wat betreft de monitor. Een van deze extra's is de mogelijkheid om de monitor van horizontale tot verticale stand te veranderen.

Een andere extra zijn de twee USB poorten aan de rechterkant van het scherm, een functionele en één uitsluitend voor het opladen van apparaten. Zelf gebruik ik de USB poorten in het scherm niet echt, al helemaal niet wanneer je de mogelijkheid hebt om het scherm te kantelen. Maar de USB poort die enkel stroom levert is wel super handig voor het opladen van je telefoon (of andere apparatuur). Daarnaast is een extra USB poort altijd meegenomen mocht je er een nodig hebben op die plaats.

Verdict
Al met al is de AOC g2460Pqu een prima monitor voor zijn geld en is 144Hz zeker een stap vooruit op 60Hz. Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal met andere 144Hz monitoren, dus wat dat betreft kan ik geen advies geven over de beste prijs/kwaliteit verhouding. Daarentegen kan ik deze monitor wel degelijk aanraden wanneer je het geld te besteden hebt want het is een prima monitor!

Heb jij ook een AOC g2460Pqu Zwart?