Mtron Mobi MSD-SATA3525-032 32GB Review

sergev 14 december 2008, 2.091 views

Mtron Mobi MSD-SATA3525-032 32GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Geluidsproductie
  • Bestand tegen stoten

Minpunten

• Capaciteit

Ik heb maar eens twee mtron 3500 mobi's aangeschaft. Ze draaien in een fake raid op mijn MacBook Pro waar er 1 op de plek van de optische drive zit. Dit verhaal valt uitgebreid te lezen op de forums dus daar zal ik mij verder niet op richten. In deze review zal ik deze ssd vergelijken met andere notebookschijven die op dezelfde MacBook pro gebenchmarkt zijn en deze twee ssd's zal ik zowel individueel.

De eerste indruk.

De ssd komt in een redelijk standaard verpakking, die desondanks toch aardig verpakt is. Het bestaat uit een wit glossy doosje met in zilver "mtron ssd" geschreven. Met wit/groene stickers wordt er aangegeven welk type er in de doos zit en wat de opslagcapaciteit is. In dit geval staat er netjes mobi 3500 2,5 sata 32 GB op vermeld.
Als we dan de doos openmaken zien we als eerste een handleiding liggen die op zich redelijk overbodig lijkt. Die verdwijnt dus gelijk ergens in de eindeloze stapel papier op mijn bureau.....
Daaronder zie je een dikke laag schuimrubber zitten die in zijn midden de ssd op zijn plek houdt. Goed verpakt dus, lekker simpel effectief beschermd.

De ssd zelf.

Als je de ssd uit de verpakking haalt zou je als leek niet kunnen zien wat er nou zo bijzonder aan is. Iedereen kent ondertussen wel de standaard witte behuizing van mtron die je overal op het internet tegenkomt. Het is dan ook meer een laagje plastic om de chips zelf te beschermen. Op de zijkanten staan twee stickertjes met de standaard warranty void if removed. En aangezien er al voldoende foto's op het internet te viden zijn over de binnenkant van deze ssd en andere zal ik daar helaas geen foto's van posten.

De installatie

Het was niet mijn oorspronkelijk plan hier iets over te gaan schrijven omdat het over het algemeen redelijk simpel is. Je schroeft hem vast of klikt hem er in en klaar ben je. Als dit het geval was geweest had ik er ook niks over gezegd, maar mtron houdt er schijnbaar geen rekening mee dat mensen het makkelijk willen hebben. Het probleem is namelijk dat er geen schroefdraad in getapt is en de gemaakte gaten wel erg klein zijn. Dus je zult eerst moeten tappen. Want zoals ik heb mogen ondervinden is het er in schroeven van redelijk kleine schroefjes in een plastic gat zonder schroefdraad niet erg makkelijk. Het is uiteraard eigenlijk maar een kleinigheidje, maar wel 1 die als aardig irritant ondervonden kan worden. Dus mijn advies aan mtron is om gewoon even de exra 2 seconden werk er aan te besteden om er schroefdraad in te tappen.

De benchmarks.

Dan komen we aan bij de benchmarks die iedereen zo graag wil zien. Ik zal gebruik maken van Xbench en mijn eigen real-life ervaringen ook meten. Het gaat hier helaas wel om een synthetisch benchmarks programma, maar helaas is er niet veel meer beschikbaar voor de mac. Gelukkig meet het wel de random snelheden wat toch weer redelijk is.
De schijven die ik mijn vergelijking mee zal nemen zijn ten eerste natuurlijk de mtron, de samsung hm320ji, en de Seagate ST3500630AS Q uit de iMac die ik hier gebruik en de harde schijf die door apple geleverd werd de Hitachi HTS543232L9SA02. De Samsung, en de Hitachi zijn 5400 rpm notebookschijven en de Seagate is een 7200 rpm desktopschijf. De mtron's zullen zowel getest worden als een enkele schijf en als met een software raid 0 waar ze uiteindelijk in blijven staan.

De resultaten van de samsung HM320JI zijn:

De resultaten van deze schijf wijken niet erg af van de verwachtingen, het is dan ook een standaard 5400 rpm notebookschijfje.

De resultaten van de Hitachi zijn:

Het is hier dan ook wel duidelijk waarom de macbook pro met deze hitachi werd uitgerust en niet met de samsung. Hij presteert redelijk veel beter, meer in de richting van een 7200 rpm notebookschijfje.

De resultaten van de Seagate schijf zijn:

Zoals je kunt zien is deze schijf niet de nieuwste meer, aangezien samsung F1's een stuk hoger halen. Desondanks is het aardig om de ssd's hier tegenover te zetten.

De resultaten van de enkele mtron ssd:

De pretaties van deze enkele mtron lijken tegen te vallen, ik weet zo niet waar dit door komt, maar de raid 0 laat betere prestaties zien die meer lijken op de verwachting.

En de prestaties van de twee mtron's in raid 0:

Zoals je kunt zien is dit een flinke verbetering tegenover een conventionele harde schijf. Dat mag natuurlijk ook wel met twee ssd's in raid 0, maar toch. Het zal natuurlijk mogelijk zijn om met een hardware raid controller hogere prestaties te halen, en met een high-end controller kun je helemaal het maximum uit deze dingen halen alhoewel dat waarschijnlijk niet onder personal computing valt, waardoor je garantie van mtron breekt. (alsof ze dat kunnen controleren) Als je ze vergelijkt met conventionele schijven zijn ze als enkele schijf zonder controller niet veel sneller dan een desktopschijf. Maar je kunt natuurlijk geen desktopschijf in je notebook proppen. Daarom kan een dergelijke ssd zeker een goede optie zijn om voor te kiezen.

Dagelijks gebruik.

Je wilt natuurlijk ook weten wat het verschil is met het laden van programma's en dergelijke. Dat die snel opstart en tot leuke benchmarks leidt dat is mooi, maar wat merk je er nou van in het dagelijks leven?
Mijn ervaring is dat vooral programma's die veel bestanden moeten lezen baat hebben bij een ssd. Bepaalde programma's zoals photoshop, firefox en dergelijke starten veel sneller op dan met de harde schijf. Maar daar in tegen zijn er ook voldoende programma's die nauwelijks sneller starten of gewoon gelijk.
En voor verder informatie over het dagelijks gebruik valt het geheel redelijk af te lezen bij de benchmarks bij random reads/writes.

Veel mensen klagen over de prijs van ssd's. De prijs van Mtron ssd's was toen ze uitkwamen uitermate hoog. Maar vanwege prijsdalingen van onder andere OCZ en andere fabrikanten heeft ook mtron zijn prijzen naar beneden gedaan en zijn ze redelijk betaalbaar geworden. Ik heb ze voor 165 euro per stuk weten te kopen, wat nog steeds een leuk bedrag is maar het valt te doen. En zeker in verhouding met de prestaties die ze leveren is het naar mijn mening het bedrag zeker waard.
In de toekomst zullen ssd's zeker goedkoper worden en zal het ook wel mainstream worden. De resultaten wijzen uit dat

In de benchmarks komen deze ssd's goed naar voren met uistekende prestaties zoals onderhand eigenlijk ook wel verwacht mag worden van Mtron. Op benchmarks alleen valt natuurlijk niet af te gaan, maar in de dagelijkse realiteit blijken ze ook een stuk sneller te zijn.
De vraag blijft natuurlijk of het de prijs waard is om deze aan te schaffen. Mijn idee zou zijn dat het voor desktops zeker zijn heeft om hier eigenlijk niet voor te gaan. Meerdere desktopschijven geven voor hetzelfde geld meer prestaties. Een leuke raid 5 configuratie zou voor nu vergelijkbare prestaties moeten geven. Voor notebooks echter is het een ander verhaal. Daar kan je helaas geen meerdere snelheidsmonsters in drukken. Daar zou een enkele ssd betere prestaties neer zetten dan een conventionele notebook harde schijf. Zeker als je kijkt naar wat de toekomstige generatie ssd's met zich mee gaan brengen kan het zeker zinvol zijn voor een ssd te gaan. Dat hoeft zeker niet deze specifieke ssd te zijn. Mijn keuze voor deze ssd werd vooral bepaald door mijn voorkeur voor SLC ssd's alhoewel die duurder zijn. In de toekomst zullen MLC ssd's zeker de huidige ssd's in gaan halen, wat dan voor een betere prijs/prestatie verhouding zal zorgen.

Heb jij ook een Mtron Mobi MSD-SATA3525-032 32GB?

Reviews door de redactie

Zeer goed geschreven review, zelf wacht ik met het kopen van SSD schijven als ze betaalbaar worden, ik denk zo rond de 75 voor een 32gb-tje.
Bedoel je 75 voor een Mtron of 75 voor een SSD algemeen ?
Want de Transcend 32GB MLC SSD kost maar 60
pricewatch: Transcend 32GB 2.5" SATA SSD - MLC
Een hele goed en vooral informatieve review.Top _/-\o_
jah wel gaaf die SSD's maar voorlopig naar mijn mening nog geen volwaardig alternatief voor mijn 320GB WD Scorpio blackje (7200rpm) ding is ook nog steeds zeer snel ^^
ik wil snel en veel ruimte :)

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 13 december 2008 00:32]

Die random uncached write van 4K blocks vind ik toch behoorlijk tegenvallen van deze SSDs, gezien het feit dat deze SSD SLC chips heeft...