Trust GM-4600 High Performance Gamer Review

Roytoch 6 december 2008, laatste update op 6 december 2008, 1.356 views

Trust GM-4600 High Performance Gamer

Pluspunten

• Ergonomie
  • Kwaliteit
  • Uiterlijk
  • Prijs (relatief)
  • Precisie (relatief)

Minpunten

• Iets slijtage (minimaal)
  • Drivers zijn onnodig (dit is ook een pluspunt eigenlijk)

Mijn eerste review in een reeks die ik vanaf nu ga maken! Ik lees vaak productreviews dus vond het tijd om zelf ook mijn ervaringen te delen.

Ik was als gamer nogal gebrand op 'goed gamersspul' en had bijvoorbeeld een Icemat Siberia voor het geluid en een Razer Diamondback voor het muizen (niet absolute top inderdaad, maar wel vrij goed). Helaas was gaming niet synoniem met kwaliteit. De Diamondback ging stuk op het mechanisme onder de muisknoppen. Die van een kameraad van mij op de draad (die er gewoon los van raakte), en die van mijn broertje doordat hij simpelweg uit elkaar viel.

Ik had dus een nieuwe muis nodig en wou niet wÚÚr voor 40 euro een muis kopen die toch binnen 2 maand stukging. En welk merk kopen we als we betrouwbaar spul willen? Ik Trust! :+ Heb toen een GM4200 gehaald voor 2 tientjes. Deze heeft een tijdlang goed gewerkt (en hij werkt nog steeds), maar bij snel muizen (in games) raakte hij volledig de weg kwijt. Ik heb hem dus weggegeven aan een kameraad die nog een balletjesmuis had.

Ik zag toen bij de Dynabyte de GM4600 liggen. Hij zag er mooi uit en had meer DPI (langepenisspecificaties zijn leuk), en was maar 2,5 tientje! Ik heb hem dus gekocht en kwam thuis met grootse verwachtingen.

Ergonomie

Het eerste dat opviel was dat de muis er ergonomisch uitziet. Hij heeft een stel knoppen die op de goede plaats zitten, handige rubberen stukjes voor meer grip, en 'lange' primaire muisknoppen zodat je makkelijk klikt.

Nu, na een jaar gebruik, kan ik nog steeds zeggen dat de muis lekker in de hand ligt. Echter, doordat ik verstokt linkspoot ben gebruik ik mijn wijsvinger voor zowel linker- als rechtermuisknop waardoor mijn hand er altijd verkeerd opligt. De muis 'vult' daardoor niet geheel mijn palm (dit is ook de reden dat ik symetrische muizen moet hebben, en geen ufo's kan gebruiken).

Dus voor mij een goed, voor een ander waarschijnlijk zeer goed.

Functionaliteit

Tsja, wat valt hierover te zeggen. Hij muist en klikt al een jaartje raak, dus wat dat betreft geweldig. De extra knoppen doen wat ze moeten doen maar doordat ik niet meer game (nouja, San Andreas nu weer even) zijn deze voor mij irrelevant geworden. Toen ik nog wel gamede waren deze extra knoppen superhandig in ieder geval.

Precisie

Fantastic! De GM4200 (voorloper / goedkope editie van deze muis) had precisieproblemen, deze totaal niet. In games en photoshop erg precies. DPI hoog, sensitivity laag en aimen met die handel. Niks op aan te merken, maar ik ben een matige gamer dus kan niet zeggen of deze op 'pro-game' gebied precies genoeg is.

Vormgeving

Ja, ik vind hem dus erg mooi. Hij is verkocht onder meerdere muizen waaronder X7 en OCZ, die hebben andere kleurtjes maar dezelfde layout. Ik vind hem erg mooi, en het rode, daar moet je van houden. Ik vind het niet storend in ieder geval.

Wel belangrijk bij vormgeving is de scroll knop. Hier zitten ledjes in, waarbij het aantal dpi dat je instelt de kleur van het scrollwieltje bepaald. Ik vind dit wel grappig, hoewel je er nauwelijks op let bij gebruik. Geeft wel iets extra's.

Bouwkwaliteit

Trust inderdaad, maar toch heb ik goede gevoelens bij de kwaliteit van deze muis. Waar de verschillende Razers het snel begaven, doet deze al ruim een jaar zijn ding. Hierbij moet ik aantekenen dat ik mijn 'agressie' als het even niet wil, meestal afreageer door de muis 1 of 2 keer op mijn muismat te slaan (wel met de onderkant naar onder als het ware). Er is echter nog niets los gaan zitten, dus dat is sowiezo knap.

Wel een puntje: hoewel het rubber zich goed houdt, is de rode verf aan het slijten. Daarnaast is het Trust logo versleten. De slijtage van de rode verf is echter exact waar mijn middelvinger rust, dus zweet, en het trust logo zit precies op een drukpunt. Geen schokkende zaken dus, daarnaast be´nvloed dit de werking niet negatief.

Drivers en ondersteuning

Ja, ik vind drivers niet leuk. Zolang het niet nodig is ga ik geen toetsenbord/muisdrivers lopen installeren. Ik weet dat je met de te downloaden software bijvoorbeeld de extra knoppen kan aanpassen, maar ik game niet en heb ook geen behoefte ze ergens anders voor te gebruiken. Ik heb de software dus niet ge´nstalleerd staan. Dit heeft tot gevolg dat de triple-fire (die een driemaal kort achter elkaar ingeklikte linkermuisknop simuleert, handig voor burst-fire) en de DPI veranderaar WEL werken, en de knoppen aan de zijkant als volgende/vorige knop werken in browsers. Niks te klagen dus, alles werkt zoals het zou moeten.

25 euro is niet duur voor een muis die zo goed aan mijn verwachtingen voldoet. Het is natuurlijk een Trust en voor een kleine meerprijs heb je een betere muis, maar voor mij is dit geen issue omdat ik het een perfecte muis vindt. Ik hoef geen draadloos (liever niet zelfs) en ik hoef geen laser (de extra precisie zal ik nooit merken met mijn gebruik). Daarom perfect (goedkoper mag altijd natuurlijk).

Consuclusies

Voor mij een geweldige muis die ik elke gebruiker kan aanraden. Serious gamers zou ik willen adviseren toch eerst te testen omdat dit hele andere eisen stelt aan bijvoorbeeld de precisie, maar ik denk dat er weinig mensen tegen de limieten aanlopen qua precisie. Ik denk wel dat er muizen zijn die beter programmeerbaar zijn met knoppen, dit is wel iets waar je op moet letten.

Trust heeft me positief verrast, met een muis die kwalitatief en gebruiksvriendelijk goed is. Mag ook wel eens gezegd worden!

Nu ik foto's heb geplaatst, zie ik dat de muis wel eens schoongemaakt moet gaan worden. Dit ga ik dus zo maar een keer doen. Daarnaast zie ik dat er op de macrofoto van de muisknop, wat slijtage zichtbaar is op de linkermuisknop. Deze is echter niet/nauwelijks te merken bij gebruik.

• Muismat: Steelpad QCK+
  • Windows XP

Heb jij ook een Trust GM-4600 High Performance Gamer?

Heb jij met deze muis last gehad van een trippende USB-poort die om de paar minuten uitviel en weer reconnecte? De GM-4200 had hier wel veel last van, die is dus ook teruggegaan.
HÚ, ik heb hier geen last mee nee. Ik gebruik de muis zowel op mijn normale computer, als op mijn laptop. Daarnaast is dit al de 2e pc waar ik heb mee gebruik. Het ding heeft dus praktijkervaring met 3 computers (xp, xp, vista x64) en heeft deze problemen op geen enkele aansluiting gehad.

Met de 4200 had ik wel dat als ik een muis snel naar links bewoog (en dan ook Úcht snel), dat deze dan juist een beetje naar rechts bewoog. Maar dit heeft weinig te maken met de USB connectie neem ik aan.

Ik denk dat je toch echt een maandagmorgenexemplaar had!
Ik heb precies dezelfde muis, ik ben er ook best wel tevreden over. Het probleem wat ik hier boven lees komt mij ook niet bekend voor. De slijtage valt nog heel erg mee bij mij, de rode lijnen zijn nog zeer glanzend. Ik weet niet precies hoe lang ik heb al heb, maar dat zal ondertussen ook wel tegen het jaar aangaan of nog langer!

Ik heb de software wel ge´nstalleerd. Omdat ik een Call of Duty fan ben, heb ik de knife functie onder 1 van de knoppen, die aan de zijkant zitten, geplakt. Dmv de software heb ik de knop laten verwijzen naar de 'p'. Waarom? Met de standaard instellingen snapte CoD het niet helemaal bij mij, ik kan de knoppen nu niet meer binnen internet explorer gebruiken maar dat was ik toch al niet gewent, ik vind dat dus niet zo'n ramp.

[Reactie gewijzigd door StefanvanGelder op 6 december 2008 14:24]