Sharkoon Rush Mouse Review

Tsolodimos 5 december 2008, 571 views

Sharkoon Rush Mouse

Pluspunten

• Ergonomie
  • Precisie
  • Uiterlijk

Minpunten

• Geen extra knoppen

Ik heb deze muis gekocht om de (ook al) lasermuis van mijn 'Cordless Desktop® LX 710 Laser' niet meer goed functioneerde.
Ik zocht naar iets dat allereerst normaal uitzag (zodat het niet zou vloeken bij de rest van mijn vrij luxe/moderne/zakelijke game/entertainment systeem. Gekke UFO-muizen of vreemde patronen komen er bij mij dus niet in. Verder moest hij niet te duur zijn, ik ben immers student. Ik speel regelmatig Call of Duty 4: Modern Warfare. Dit echter echt als een hobby, niet dat ik in clans o.i.d. zit.

Ergonomie
De muis ligt simpelweg heerlijk in de hand. Mijn handen zijn gemiddeld, en daarvoor is hij helemaal perfect. Mocht je iets kleinere handen hebben, dan zal hij alsnog goed zijn, maar mocht jij (wij Nederlanders) hele grote handen hebben, dan voelt hij mogelijk wat klein aan, maar hier kan ik enkel over speculeren.

Functionaliteit
Dit is geen 'gewone' muis, maar een gamersmuis. Dit is o.a. te zien aan de functies en het 'rush' logo met een 'crossfire' logo. De muis heeft 2 gewone klikkers, een scollwiel die naar voren, naar achteren en naar beneden kan (klik). Verder beschikt deze muis over een DPI knop. Gekozen kan dan worden uit 0.8K dpi, 1.6 en 2.0. Het leuke hier van is dat 0.6 in normalen instellingen wat te sloom is. 1.6 voelt weer net iets te snel, maar voor meesten juist goed (mening) en 2.0 is eigenlijk voor iedereen te snel. Het leuke is dat deze intervallen kunnen worden aangepast door in de game zelf of via de muisopties (configuratiescherm, windows) de snelheid aan te passen. Dan kan dus de 0.6 té sloom zijn, de 1,6 weer perfect voor bureaublad én allround-gamen en de 2.0 goed om te rushen binnen een game (snel aan te vallen). Met een simpele klik switch je tussen de verschillende standen. Ook kan voor de stand '0' worden gekozen. Dat is het net of de functie niet bestaat (logisch).
De muis is (zoals alle gamersmuizen) niet draadloos. De 'echte' gamer weet dat dit beter is. Ik vind het zelf allemaal best wel onzin, en had liever een draadloze gehad gezien mijn eisen (comfort). Wat wel weer fijn is dus dat ik hiervan nooit de batterijen hoef te vervangen.
Je hebt dus alles wat je wilt van een game-muis. Wat ik mij wél kan voorstellen is dat sommigen zeggen: ik wil nog een extra knop voor de granade functie, of de knife functie. Ikzelf gebruik altijd al G om granaten te gooien en 'scoll up' om met mijn mes te steken. Voor mij dus geen probleem, maar wellicht voor jou wel.

Precisie
Het is lasermuis en 'dus' nauwkeurig. Het kan wel zo zijn dat men deze muis gaat vergelijken met allerlei andere technische specificaties van andere game-muizen, maar ik denk dat het allemaal heel weinig uit zal maken. Hij is ontzettend nauwkeurig, laten wij het daar op houden.

Vormgeving
Zoals ik in mijn overhaaste inleiding al zei: ik ging voor een simpele muis. Deze ziet er vrij simpel uit. Hij heeft een klein oranje led (eigenlijk 3, maar er kan er maar één tegelijk aan staan, of géén, ligt aan jouw wens) om het aantal dpi's aan te geven. Verder is het 'extra' knop om deze in te stellen ook oranje, zonder led. Verder staat er een 'rush' logo en is de muis wat modern-ergonomisch vormgeven in zwart. Het materiaal voelt zeer vertrouwd aan: het is een soort kunstof-grip.

Bouwkwaliteit
Ziet er prima uit.

Drivers en onder- steuning
Geen drivers meegeleverd. Op de website is ook niks te vinden, behalve een data sheet in PDF.

Ik heb er 27,50 voor moeten betalen. Dit is geen euro te veel voor de kwaliteit.

Ben jij opzoek naar een goede muis die lekker in de hand ligt, niet te gek uit ziet, voldoende basic functies heeft en vooral erg betaalbaar is? Stop dan met zoeken: De Sharkoon Rush is wat jij zoekt. Ben jij opzoek naar een muis die 'het beste is', dan kun je deze alsnog kopen maar zul jij wellicht het feit dat hij maar over één extra knop beschikt (dat niet kan worden veranderd omdat hij een primaire functie heeft, DPI instellen) als een gemis ervaren.

Zie ook:

Heb jij ook een Sharkoon Rush Mouse?

Leuke muis. Ik heb hem zelf ook al een tijdje alleen is bij mij het scrollwheel veel te gevoelig (z.g.a. geen feedback), maarja, dat zal wel een exemplarisch technisch foutje zijn en ik heb er tevens niet zo heel veel last van.

Btw, het staat wel in je review, maar ik moest er echt 4x overheen lezen om het goed te zien. Dus nogmaals (voor potentiële kopers), je heb dus niet 3 maar 4 DPI instellingen, de standaard 300 400DPI (geen lampje) die gewoonlijk is bij andere optische muizen en de 3 hierboven beschreven standen die wel via een LED'je worden aangeduidt.

Verder is het erg fijn dat de DPI knoppen op een erg makkelijke plek zitten, niet zoals meerdere Logitech muizen waarbij het achter het scrollwheel zit.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 5 december 2008 23:25]

Mooie review. Best een aardig muisje, ligt inderdaad prima in de hand. Hier begon ie echter na een paar maandjes het scrollwiel irritant te piepen. Verder zo ver nog geen enkel probleem mee gehad :)