WD Black WD3200BEKT, 320GB

€ 57,64
Specificaties 320GB • 2.5" HDD (SATA-300) • 7.200rpm - Bekijk alle specificaties

WD Black WD3200BEKT, 320GB Review

Femme 5 december 2008, laatste update op 5 december 2008, 1.319 views

WD Black WD3200BEKT, 320GB

Pluspunten

• Prima prestaties en prijs

Minpunten

• Hogere geluidsproductie dan Travelstar 7K200

Vorige maand heb ik de 120GB Hitachi Travelstar 7K200 in mijn HP 8710w vervangen door een Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT. De voornaamste reden hiervoor was een chronisch gebrek aan capaciteit. Omdat ik de laptop onder andere nodig heb voor het dumpen van videofilms van mijn videocamera met solid state opslag werd de 120GB opslagcapaciteit van de Travelstar 7K200 te weinig.

De nieuwe schijf moest een toerental van 7200rpm hebben en over een zo groot mogelijke opslagcapaciteit beschikken. Op dit moment is 320GB de top voor 7200 toeren notebookschijven. Na eerdere (positieve) ervaringen met Hitachi-schijven leek het me aardig om dit keer een Western Digital uit te proberen.

Omdat ik geen zin had om Vista opnieuw te installeren maakte ik een kloon van de oude harde schijf. Dit maakte het tevens mogelijk om de prestaties in gelijke omstandigheden te vergelijken. De Hitachi Travelstar 7K200 is een generatie ouder dan de WD3200BEKT. Dit vertaalt zich in sequentiële transferrates die duidelijk hogger liggen bij Scorpio. De max van de Travelstar 7K200 ligt op 58MB/s waar de WD3200BEKT maximaal 84MB/s haalt. De WD3200BEKT voelt in de praktijk inderdaad wat sneller aan, hoewel ik het verschil met de 7K200 niet als spectaculair zou willen omschrijven. De 7K200 was voor een notebookschijf ook al niet traag.

Wel viel me op dat de Scorpio Black luidruchtiger is dan de Travelstar. Er is een suizend geluid waarneembaar. Het zijn geen hele hoge of lage tonen en het geluid is niet zodanig aanwezig dat het storend of afleidend is, maar de Travelstar 7K200 was naar mijn mening duidelijk stiller. Van een overmatige warmteontwikkeling is geen sprake.

72 euro vind ik geen geld voor een 7200 toeren notebookschijf met een capaciteit van 320GB. Ook al zijn de concurrenten even duur toch sowieso een zeer goed van mij. Verder valt er over de WD3200BEKT weinig te zeggen. Hij doet zijn werk.

Heb jij ook een WD Black WD3200BEKT, 320GB?

Vraag & Aanbod

Hoe zit het met het stroomverbruik? Heb nu ook een travelstar 7200, maar dan een 80GB en is erg aan de kleine kant. Wil er een extra caddy bij kopen zodat ik ze makkelijk kan omwisselen. (2 besturingssystemen bijvoorbeeld). Ben erg benieuwd naar je reactie!