Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 Review

Timx2 22 januari 2014, 2.073 views

Sapphire R9 290X 4GB GDDR5

Pluspunten

• Prijs in relatie tot prestatie
  • Overclocken goed mogelijk
  • Voltage unlocked i.c.m. Trixx
  • EK-FC R9-290X - Acetal Nickel i.c.m. backplate is sexy
  • EK-FC R9-290X - Acetal Nickel is niet te zwaar (kaart blijft mooi recht)
  • EK-FC R9-290X - Acetal Nickel i.c.m. backplate zorgt voor prima temperaturen

Minpunten

• Coilwhine (bij hoge FPS & verhogen VDDC)
  • Demonteren standaard koeler

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Sinds 7 januari j.l. ben ik in bezit van een Sapphire R9-290X. De R9-290X is geplaatst in een watergekoeld systeem met een EKWB waterblock.

Het monteren van het 'EK-FC R9-290X - Acetal Nickel' i.c.m. de los verkrijgbare 'EKWB Backplate' was zeer eenvoudig. De handleiding beschrijft duidelijk hoe je dit moet doen. Echter, ik heb geen koelpasta op de thermal pads gedaan. Volgens EKWB ontstaat zo een betere hechting maar mijn ervaring is dat het niet nodig is. Daarnaast vind het voorstel van EKWB om de koelpasta in een dubbel kruis aan te brengen op de GPU ook dubieus.
Ik ben normaal van 'de rijstkorrel' maar heb in dit geval maar trouw de handleiding gevolgd. Overigens heb ik Gelid Extreme als koelpasta gebruikt.
Het lastigste vond ik nog het 'loskoppelen' van de stockkoeler. Nadat alle schroeven waren verwijderd heb ik nog een tijd lang moeten wrikken. Hopelijk komt AMD ooit met een grafische kaart zonder stock koeler want de dag dat ik mijn gloednieuwe kaart 'sloop' tijdens het loswrikken vergeef ik me nooit... en mijn vriendin al helemaal niet!

Het resultaat mag er zijn. Tijdens intensief benchmarken zijn dit de maximale temperaturen:
GPU: 45
VRM1: 51
VRM2: 37

Sinds vorige week ben ik ook fanatiek aan het overclocken met de Sapphire R9-290X en ik behaal de volgende resultaten. Let wel, alle resultaten zijn getest met minimaal 50+ Firestrike Extreme graphic test 1 loop, 2 uur Valley Extreme HD preset loop en 3+ uur BF4 gametijd. Uiteraard kan ik hogere scores behalen maar dan is de kaart niet stabiel.

Stock settings (Core: 1000Mhz / Memory 1250Mhz):
Valley Extreme HD preset: 2.552
Firestrike graphic score: 11.238
Firestrike extreme graphic score: 5.166

Core: 1100Mhz, Memory: 1425Mhz (geen extra voltage)
Valley Extreme HD preset: 2.789 (+9%)
Firestrike graphic score: 12.303 (+9%)
Firestrike extreme graphic score: 5.708 (+10%)

Core: 1200Mhz, Memory: 1425Mhz (+143mv core)
Valley Extreme HD preset: 2.935 (+15%)
Firestrike graphic score: 13.090 (+16%)
Firestrike extreme graphic score: 6.067 (+17%)

De temperaturen zijn in het laatste geval: GPU: 48C, VRM1: 58C, VRM2: 39. De fans heb ik op ongeveer 50% draaien.

N.b. ik heb Hynix VRAM modules. Zoals je ziet is dit geen garantie voor een 'out of the box' hoge memory overclock. Echter, i.c.m. met MSI Afterburner behaal 1575Mhz op het VRAM met +50mv AUX. Helaas krijg ik met Afterburner weer niet meer dan +100mv op de Core .

Wat betreft de featureset e.d. hoef je niks spannends te verwachten bij een reference card en waterblock. De benodigde kabeltjes, cd's, schroefjes, thermal pads e.d. worden meegeleverd 'and that's it'.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze kaart i.c.m. het EKWB waterblock.

Heb jij ook een Sapphire R9 290X 4GB GDDR5?

Meer advertenties

Fijn, een echte tweaker review. Geen stom unboxing gedoe gewoon informatieve dingen die je onderscheidt van de rest van de reviews.
Leuke review, vooral mbt overclocking!
2 tips:
Kun je de stock clocks bijvoegen?
Als je de volgende keer een stock cooler wilt verwijderen, kun je eerst een stressbestendig doen waardoor de koelpasta vloeibaar wordt. Wellicht komt de cooler dan makkelijker los.
@Stef602
Dank je!

@t0mmiiiii
Ik heb de stock clocks teogevoegd. Daarnaast zal ik je tip meenemen als ik mijn R9-290X vervang. Het klinkt logisch en het proberen waard. Zeker omdat ik mijn kaarten eerst altijd een aantal uur laten benchen voordat ik het waterblock monteer (om zeker te weten dat ie niet 'DOA' is).
Holy shit... die Firestrike scores zijn met een lichte oc maar iets lager dan mijn 2x 7970 (Asus DCII top)
En hoger met de hogere OC.....
Mooie review dit, bedank hiervoor.

In januari had ik een R9 290 van Sapphire met stock koeler. Er zat toen Elpida geheugen op de kaart.
Ik heb er toen een Arctic Accelero Extreme 3 opgeplaatst. Muisstil was de kaart ineens, totdat er met de nieuwe koeler ineens een BSOD kwam en de kaart was opgeblazen. Helemaal stuk. Volgens mij hoefde je het geheugen niet specifiek te koelen maar balen was het wel. ik heb toen die pasta strip erafgehaald en verder niks erop teruggezet want met die Arctic Accelero 3 kon dat ook niet.
Of mis ik nou dingen?

Alles uitgelegd aan MyCom en toen is de kaart RMA gegaan. Of ik de kaart nog wel even in de originele staat wilde terugbrengen en dat heb ik gedaan. Zo zonde.... echt monsters van kaarten zijn het.

Ik durfde daarna niet nog een keer een R9 te nemen, toen is het een GTX780OC van MSI geworden en daarover ben ik erg tevreden weer gelukkig.