Specificaties 10,6" (1920x1080), Win RT, WiFi - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface 2 32GB Zwart Review

Roodey 22 januari 2014, laatste update op 22 januari 2014, 3.734 views

Microsoft Surface 2 32GB Zwart

Pluspunten

• USB-poort.
  • Kickstand.
  • Bouwkwaliteit.
  • Langwerpig formaat is ideaal voor het kijken van video's.
  • Extern bureablad (RDP) werkt zoals je dat ook kent op je werk en/of privé.
  • I.c.m. TypeCover 2 een betere laptopvervanger dan de iPad, Nexus 10, Nexus 7, etc.
  • Prijs van de tablet (32GB) ligt aanzienlijk lager dan een iPad (16GB).
  • Vouchers Skype en Skydrive (2 jaar 200GB).

Minpunten

• Ontwikkelaars weten de weg nog niet echt te vinden naar de Store.
  • Langwerpig formaat is niet zo ideaal voor het lezen van boeken.
  • Accuduur is niet super slecht, maar verbruik in standby valt tegen.

Inhoudsopgave:
  • Inleiding
  • Aanschaf
  • Bouwkwaliteit/hardware
  • Software
  • Accu
  • Conclusie
Inleiding:
Eind oktober heb ik de Surface 2 aangeschaft ter vervanging van mijn iPad (3rd generation). Ondanks dat de iPad nog perfect functioneerde heb ik deze verkocht voor aanvang van de aankondiging van de nieuwe iPad (uiteindelijk de Air geworden). Door de aankondiging kon mijn iPad nog wel eens wat waarde kwijt raken en daar zat ik niet op te wachten. Want dat ik wat nieuws wilde stond vast. De iPad vond ik vrij groot en zwaar. De zoektocht ging dan ook uit naar een 7 of 8 inch tablet. Hoe anders kan het lopen.....

Aanschaf
Niet echt van belang, maar de Surface 2 is gekocht bij Staples. Tevens heb ik de Type Cover 2 aangeschaft. De Surface 2 beschikt over een usb-poort, dus een toetsenbord aansluiten kan, echter zie ik mijzelf niet met een usb-toetsenbord onder mijn arm lopen. Ook sluit de TypeCover 2 naadloos aan op de Surface 2 en dient deze als bescherming van het scherm.

Bouwkwaliteit/hardware:
Over smaak valt gelukkig te twisten. Zelf vind ik de Surface 2 één van de mooiste tablets beschikbaar. Dit komt door de gekozen materialen, kleuren en kickstand. Echt een plaatje! Het geheel voelt, door de materialen, super stevig aan. De achterkant is wel lichtelijk gevoelig voor krasjes heb ik het idee. Zelf heb ik dit niet getest, maar ik heb wel 1 a 2 gebruikerskrasjes ondanks dat ik heel voorzichtig ben met de tablet. Het geheel voelt aan als een echt premium device.

Zoals reeds aangegeven heb ik ook de TypeCover 2. Ten opzichte van de eerste TypeCover beschikt deze over toetsverlichting. Het toetsenbord typet fijn, maar niet zoals een normaal toetsenbord van een desktop/laptop. Dit komt voor mijn gevoel door de platheid van de toetsen. De grootte is voldoende in mijn optiek. Over het algemeen kan ik vrij snel typen op de TypeCover 2 en ben ik blij met de aanschaf. Hij klikt heerlijk onder de tablet, beschikt over functietoetsen (volumebeheer, helderheid instellen, etc) en de Windows toets. Toetscombinaties die ik zelf vrij vaak gebruik, zijn: ctrl + c / ctrl + v / alt + tab.

De Surface 2 beschikt over een usb-poort. Zelf maak ik gebruik van usb-sticks en externe hdd’s. De usb-poort is dan ook een groot pluspunt. Ik speel video’s af vanaf deze opslagdevices. Niet meer zonder kunnen op een tablet is een groot woord, maar erg waarderen doe ik deze functie wel.

De kickstand….. *pinkt een traantje weg*…… Wow, just wow! Onvoorstelbaar dat niet elke tablet dit mechanisme heeft! In 80% van de gevallen dat ik de tablet gebruik doe ik met een uitgeklapte kickstand. Bij de Surface RT had de kickstand maar 1 stand. De Surface 2 beschikt over 2 standen. Zelf gebruik ik altijd de stand waarbij de tablet het verst achterover leunt. Misschien dat de opvolger zelfs een 3e stand kan krijgen die nog verder achterover leunen mogelijk maakt.

Software:
De Surface 2 draait op Windows 8.1 RT. RT wil zeggen dat het niet mogelijk is om software van buiten de Store te installeren. Dus Steam, Photoshop, etc. zijn niet te installeren. Één van de sellingpoints van de Surface 2 is de productiviteit. Hiervoor wordt het Office pakket geleverd op de Surface 2. Let op, dit is een aangepaste RT versie. Hierdoor werken bijvoorbeeld macro’s niet. Voor de rest levert het voor mijn gebruik weinig beperkingen op.
Ik ga er vanuit dat iedereen het Office pakket wel kent. Een groot gemis op de iPad was het ontbreken hiervan. Ongemerkt maak ik geregeld gebruik van Word, Excel en OneNote. Tel hierbij de synchronisatie met Skydrive bij op en je hebt een fantastisch product.

Een functie die ik op mijn werk en laptop thuis vaak gebruik is Windows toets + pijltje links/rechts. Hierdoor wordt er verticaal een mes door het scherm gehaald en de actieve applicatie links of rechts (afhankelijk van de pijltjestoets) van de denkbeeldige lijn weergegeven. Vaak pak ik dan een 2e applicatie en die geef ik aan de andere kant van de lijn weer. Lekker multitasken. Dit kan dus ook op de Surface 2.
Met de TypeCover 2 is het een fluitje van een cent, omdat de TypeCover 2 beschikt over de Windows toets en de pijltjestoetsen.
Zonder de TypeCover 2 kun je met je hand zelf een lijn trekken en zodoende spelen met hoe groot de applicatie weergegeven dient te worden.

Over de gestures wil ik graag zeggen dat het multitasking ten top is.

Browsen op de iPad heb ik altijd als zeer fijn ervaren. Kan de Surface 2 deze ervaring evenaren? Ja, hij gaat er zelfs overheen. Mijn gebruikerservaring met IE op de tablet is uitmuntend. Ik mis alleen mijn favorieten die in Google Chrome staan (browser op de laptop). Doordat het Windows RT is kan ik Chrome niet installeren, echter dit was vooraf bekend en daarom zie ik dit dan ook niet als een minpunt. Daar staat tegenover dat de IE favorieten van mijn laptop automatisch gesynchroniseerd met de tablet. Kwestie van favorieten eenmalig over zetten van Chrome naar IE. Nieuwe favorieten die ik later toevoeg aan Chrome moet ik wel weer toevoegen aan IE. Want op mijn laptop en smartphone blijft Chrome de favoriete browser.

Appstore:
Dit onderwerp wil ik apart belichten. Dit is het grootste struikelblok van Windows RT. Dat had ik ook al gelezen in de diverse reviews op bijv. The Verge, etc. Twijfel je over het aanschaffen van de Surface 2? Dan is het vooral de vraag of je afhankelijk bent van games die hier niet of heel laat uitkomen. Apps die ontbreken zijn goed te gebruiken via de browser.

Veel apps zijn wel beschikbaar (Facebook, Twitter, NOS, Nu, Telegraaf, Rabobank, RTL XL, NPO). Echter veel games missen. Clash of clans, Candy Crush Saga, Real Racing 3, etc. Voor een apparaat waar je een PS3 controller zo in de usb-poort kunt steken een groot gemis uiteraard.
Toen ik nog een iPad had struinde ik dagelijks sites af zoals ipadclub, freeappoftheday, etc. op zoek naar leuke gratis apps/games.
Als ik nu, door gebrek aan apps, 5 x in de store ben geweest is het veel.

Accu:
De accuduur heb ik niet gemeten, maar voor mijn gevoel is deze niet top. Ik kom zeker een hele productieve dag wel door, maar dan moet deze ’s avonds wel aan de lader. Ook loopt de accu vrij snel leeg als de Surface 2 zich in standby bevindt. Ik kan er geen vinger op leggen, maar ik had er meer van verwacht. Ik speel geen spelletjes op de Surface 2 waardoor die leeg getrokken kan worden.

Conclusie:
Ik hoop dat het niet alleen maar hosanna is in deze review. De Surface 2 heeft zeker minpunten. Op volgorde van meest hinderlijk (persoonlijk): Store, accuduur. Zelf heb ik mijn iPad verkocht om een 7-8" tablet aan te schaffen, echter ben ik gevallen voor de mogelijkheden van de Surface 2. Dit is in de praktijk niet tegenvallen! Juist heel erg meegevallen.

Recentelijk voor werk gekeken voor een extra module voor ons boekhoudprogramma. Een zustermaatschappij gaf de presentatie. Deze was interactief. On the fly alle vragen, antwoorden en opmerkingen verwerkt in Word. Op de terugweg realiseerde ik mij dat ik heel productief was geweest. Ook een collega van die zustermaatschappij was benieuwd wat voor tablet ik had, omdat ik druk aan het typen was.

Wat mij tot slot nog op is gevallen dat alle Surface gebruikers meer dan tevreden zijn over de tablet en Windows RT. En de mensen die er nog nooit mee hebben gewerkt het flink de grond intrappen.

Heb jij ook een Microsoft Surface 2 32GB Zwart?

Goede review. Mooi ook dat je het met de ipad vergelijkt (heb op dit moment zelf een)
Als je nog vragen hebt van de Surface 2 vs iPad stel maar gerust.
Heeft je accu 'probleem' / tegen vallen van je verwachting niet te maken met de fix waar ze op dit moment mee bezig zijn?

Verder mooie review!

[Reactie gewijzigd door jochem4207 op 23 januari 2014 09:06]

Jochem,
Geen idee of het daar mee heeft te maken. Op dit moment valt de accuduur tegen.
Alle verbeteringen die ze daarin weten aan te brengen zijn meegenomen.
Goede review. Ik kan me goed vinden in je (veelal positieve) ervaringen. Ik heb zelf een Surface RT.

Ik merk verder ook dat de accu van de RT redelijk snel leeg gaat in vergelijking met de iPad 2 die we ook hebben liggen thuis. Zeker in standby loopt hij sneller leeg. Ik heb veel auto-updates, email sync en dergelijken uitgezet en nu blijft hij langer vol in standby. Maar de iPad 2 kan zomaar een paar weken niet gebruikt worden en het dan nog doen, maar dat kan met de Surface RT zeker niet.
Goede review. Heb zelf een Surface 2 64GB.
Accuduur merk ik dat die gewoon goed is. Merk eigenlijk geen verschil met een zakelijke ipad en tab3.
Een film is kijken is het enige en daar is juist de Surface 2 beter als die andere twee.
Apps mis ik niet. Opladen van de accu gaat ook supersnel en duidelijk sneller als die andere twee. Heb KPN en daar is een Windows TV app van. Er zijn er zelfs al zoveel dat ik er al veel te weinig tijd voor heb. Zo is Rummi nu een leuke. Is ook van een NL ontwikkelaar. Candy Crush kun je gewoon in de browser spelen net als heel veel andere Facebook spelletjes. En voor CoC heb je onder andere Troll Wars. Een ander voordeel voor games is nog dat je een draadloos Xbox controller in de USB poort kan doen. Sommige spellen werken nu eenmaal fijner met een controller met fysieke knoppen.
Boeken lezen gaat ook perfect. Ik kan je daarvoor Bookviser adviseren. Deze app is inclusief verbeteringen voor het lezen op een tabletscherm.
Verder zijn profielen, voor het gebruik in het gezin en voor mezelf ook als privé/werk scheiding, een killer feature. En ja wat is ie mooi. Krijg regelmatige lovende woorden van anderen als ook klanten als ik 'm bij me heb. Ook de positieve opmerkingen als ik even snel de cover omklap en begin te typen. Priceless :)

Bedankt voor het delen van je ervaring.

[Reactie gewijzigd door 614 op 23 januari 2014 23:20]

Rummi heb ik op aanraden van jou geinstalleerd. Dit speelde ik af en toe op mijn iPad. Bedankt!

Het nadeel van Troll Wars is dat de userbase veel kleiner is.

Bookviser heb ik ook. Goede app, alleen het formaat vind ik niet ideaal om lang te lezen.

Ja, geweldig met die cover. Zelfde ervaringen hier. ICT afdeling liep ook direct te kwijlen op deze tablet.
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Ipad 2, en overweeg de surface.

Als ik het goed begrijp kan je hier geen (simpele) games op installeren?
Hiermee bedoel ik games al civiilization en settlers etc.

Ik kan er niet echt definitief uitsluitsel over vinden.

En in hoeverre heb je voldoende aan de 32 Gb?

Alvast bedankt.
Rob,
Je bent afhankelijk van de games die in de Store staan. Je moet daarbij denken aan games zoals Angry Birds. Niet aan Settlers en Age of Empires.
Dat is dus niet mogelijk!

De 32 GB is ruim voldoende. Wel kijk ik de films en series vanaf laptop (gedeelde map), usb-stick of externe hdd.

Succes met de keuze. Is mij goed bevallen!
Bedankt voor je snelle reactie!

Dan gaan we nog maar eens dubben... De Pro is me toch wat te duur.
Verder op zoek naar de alternatieven maar. ;)

[Reactie gewijzigd door Rob-T6 op 24 januari 2014 22:52]

Dat kan inderdaad niet maar als je de games op je desktop heb geïnstalleerd kan je via je surface verbinding maken met je desktop. Hierdoor heb je de gehele Windows omgeving op je tablet inclusief alle games. Snelle games als shooters werk niet zo goed vanwege de vertraging.
Mark, zelfs Age of Empires HD via RDP loopt al schokkerig.
Ik had gelezen dat het met shooters niet te doen was, maar AoE had ik verwacht wel soepel te kunnen spelen.

Rob, er zijn/komen genoeg alternatieven met Windows 8.1 (non-RT) die wel doen wat jij wilt.
Verwacht daar alleen niet Call of Duty Ghosts/Battlefield 4 op te kunnen spelen.
Misschien goed om erbij te zeggen dat Surface tablets ook een microSD slot hebben. Dus als de 32gb vol zouden zitten kun je nog uitbreiden met een sd kaart voor bijvoorbeeld muziek/films.

Zelf heb ik een Pro1 en nog steeds dik tevreden. De app store is idd matig qua games. Als Surface groeit in de markt zal de store ook interessanter worden voor devs.
Vraagje: zou deze tablet een schooldag van half 9 tot 4 overleven?
Hallo Icebox,

Als je de Surface 's ochtends van de lader af haalt ga ik uit van wel.
Ik neem aan dat je op zo'n schooldag netto 3 uur aan het werk bent?
Dan moet het goed komen.
Héééél vroeger toen ik nog op school zat hadden we in de ruimte waar wij aan onze verslagen werkten altijd stopcontacten.
In de collegezalen uiteraard niet, maar dat kom je wel door.

Groeten