Logitech Harmony One Advanced Universal Remote Review

Wicked!Fricked! 4 december 2008, laatste update op 4 december 2008, 10.463 views

Logitech Harmony One Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Hij doet wat je wilt dat hij doet
  • Hij is gemakkelijk te installeren
  • Hij is gemakkelijk in het gebruik
  • De menu's zijn duidelijk
  • Alles is naar je eigen wensen aan te passen
  • Nooit meer een andere afstandsbediening nodig

Minpunten

• Hij kan niet direct gebruikt worden op de PS3 omdat deze met BlueTooth werkt (hier zijn echter weer oplossingen voor)

Configuratie Score: 5
Waarom de Harmony One?

Al een tijdje ben ik aan het lezen geweest over de Harmony lijn van Logitech. In het begin vond ik ze erg duur. En natuurlijk wil je weten of iets ook doet wat de fabrikant zegt dat het moet gaan doen. Na een hoop reviews gelezen te hebben was het duidelijk dat de Harmony serie in elk geval deed wat het moest doen.

Afgelopen dinsdag was ik bij de BCC vanwege een actiedag die ze hielden voor ANWB klanten. Eerljk gezegd ging ik voor de Harmony 785. Die was al uitverkocht. Maar de Harmony One lag er wel nog. En met met korting kon ik hem meenemen voor ¤ 111,75. Dit is minder dan de laagste prijs op internet (inclusief verzendkosten). En dat had ik vantevoren natuurlijk even gecontroleerd op Tweakers.net. Dus ik heb hem meegenomen.

De verpakking

In de verpakking zit:

- de accu
- het oplaadstation
- de kabel voor in het oplaadstation
- een usb kabel
- de installatie CD
- een doekje om je touchscreen schoon te maken
- de afstandbediening zelf

Eenmaal uitgepakt

Opladen
Eenmaal uitgepakt kun je de "quick install guide" raadplegen. Dit heb ik niet gedaan. Want het spreekt allemaal voor zich. Eerst haal je de accu uit de verpakking en je haalt de zilverkleurige onderkant van de afstandsbediening er af. Dan stop je de accu er in en je schuift de onderkant er weer op. De afstandsbediening springt dan meteen aan, maar je ziet aan het icoontje dat de batterij niet vol zit.

Het oplaadstation sluit je aan op het lichtnet. Fijn is dat aan de onderkant een kabelgootje is gemaakt zodat je de kabel netjes kunt wegwerken. Deze kan twee kanten op geleid worden. Ik heb zelf de afstandsbediening ongeveer 20 minuten in het oplaadstation gelelgd voor dat ik begon met de configuratie.
Dit hoeft volgens mij niet perse, maar ik het gedaan om te voorkomen dat de accu leeg zou raken tijdens de configuratie.

Software installatie
Terwijl ik de afstandsbediening aan het opladen was heb ik de installatie CD gebruikt. Ik heb autoplay uit staan dus nadat ik op de Setup.exe klikte opende zich een installatieprocedure. Deze is simpel en behoeft verder geen uitleg. Uiteindelijk kun je nog updaten. Bij zat de 7.0 versie in de doos en na de update had ik de 7.5 versie. Als je wilt weten op welk systeem het geinstalleerd is kun je mijn systeemspecs bekijken via mijn profiel.

Apparatuur inventariseren
Ook heb ik tijdens het opladen van de afstandsbediening mijn apparatuur geinventariseerd. (Dit heb ik trouwens wel uit de "quick guide" gehaald. En dat was een erg goede tip! Gewoon van al je apparatuur die je hebt het merk en de typenummers noteren. Dan kun je namelijk meteen aan de slag met de volgende stap.

Configuratie
Als de installatie is afgerond kun je meteen gaan configureren. Maar dan is het wel handig om eerst de vorige stap gedaan te hebben. Tegen die tijd is je afstandsbediening ook voldoende opgeladen om alles te kunnen verwerken. Zeker als je niet de eerste keer de juiste configuratie hebt weten te bewerkstelligen. Maar dat is alweer te ver vooruit. Eerst maar beginnen met de invoer.

Haal je afstandsbediening uit de lader en prik de USB kabel bovenin de USB-poort die zich achter een rubberen klepje bevindt en je kunt aan de slag.

Je kunt al je apparaten gemakkelijk invoeren door via een dropdown-menu. Je selecteert het soort apparaat en daarna geef je het merk en typenummer aan.

Als er apparaten tussen staan die niet in de database staan wordt je gevraagd of je daar de originele afstandsbediening van hebt. Als je die hebt (wat bij mij het geval was) dan kun je daar mee je Harmony One leren welke commando's hij moet overnemen van je originele afstandsbediening.

Daarna kun je eindelijk aan de slag met de macro's. Voor verschillende soorten handelingen (Activities) kun je macro's instellen. Dit wijst zich allemaal vanzelf in de "stap-voor-stap" setup.

Eindelijk mag je hem dan testen/ gebruiken!

Na het afronden van de configuratie kun je de USB kabel ontkoppelen. Je Harmony One heet je welkom door dat aan te geven op de touchscreen. Al je apparaten staan uit. Je mag op een van Activities klikken......gaat het werken.....of gebeurd er niets.....
Je drukt (bijv) op "Watch TV". Je TV springt aan op het goede ingangskanaal....je AV receiver springt aan en schakelt naar TV......en ook je digitale HD set top box springt aan!

Eindelijk heb je dan afstandsbediening gekocht die ECHT universeel is!!!

Ik was zelf zo ontzettend blij dat het gewoon ook echt werkte dat ik een sprong van blijdschap maakte. Echt wat een superafstandsbediening.

Ben je van plan hem te kopen? Doe het dan gewoon. Het kost misschien wat geld. Maar het is het dubbel en dwars waard.

• Sony AV Receiver STR DA 1200ES
  • Samsung Digitale HD Set Top box
  • Sony Minidisc Deck MDS JE530
  • Vestel HD Ready TV 3216 HD
  • Denon CD Player
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Logitech Harmony One Advanced Universal Remote?

Voor de mensen die deze afstandbediening wel willen, maar er niet veel geld voor over hebben:

pricewatch: Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote

Doet precies hetzelfde, alleen geen touchscreen, wat de luxe versies wel hebben, en wat kleine verschillen.
Dit is dus zeg maar de budget versie.

En wil je nog luxer, of gewoon de hele lijn zien:

[Reactie gewijzigd door painkill op 4 december 2008 23:15]

Ik heb de 555 gekocht voor 35 euro vorige week.
Werkt idd zoals hierboven voor de One beschreven. De 555 is zonder het touchscreen, maar het enthousiasme kan ik voor 100% delen!
Alleen vreemd met de oplader!! Volgens beschrijving zal he statuslampje groen gaan branden? Heb op de oplader enkel fel lichtblauw lampje en als ik de astandsbediening erop leg blijt dit zo en geet het scherm het opladen aan. Groenbalkje tot een kwart en de litsaanduiding tgv aan het opladen. Verder komt deze niet!!
Hoe de digitale ontvanger van ZIggo de CISCO 8455DVB door de harmony one te laten herkennen? Met astandsbedieningen naast elkaar werkt het niet en staat niet in de database.
Heb de afstandbediening nu een aantal dagen in gebruik en ik moet zeggen dat ik er heel erg blij mee ben! Eindelijk kunnen mijn ouders ook overweg met alle apparatuur :D Scheelt me een hoop gezeur!

Heb hem overigens voor een leuke prijs gevonden €129,- inclusief verzending! Goedkoper dan de pricewatch !!!

Leuke review! Ik zat ook te twijfelen of ik hem zou kopen en dit trekt me wel over de streep.
Bedankt voor je reactie. En ja het is echt het geld waard.
Veel plezier alvast met je nieuwe aankoop ;-)
Foto's ?
Ziet er intressant uit. ik heb net me mediacenter pc binnen :) kijken of dat werkt
Ik zal er snel foto's opzetten.

Die heb ik nog niet gemaakt. Maar die zal ik er zsm opzetten. Dit zal waarschijnlijk morgenavond worden.
Ik heb de harmony one nu 1 maand,ik had het probleem dat hdmi 4 niet herkend werd en een ander probleem is de omschakeling van optisch naar coaxiaal van me Harman-Kardon reciever omdat dit onder de ingang D-in zit.
De oplossing die ik heb is eerst naar hdmi 2 gaan (dit is me h-k reciever) en daar van coaxiaal naar optisch schakelen en dan naar een aktiviteit gaan waar ik betreffende geluid bij nodig heb.
Verder is het leuk dat je allerlei logo`s kan downloaden en in je touchscreen kan zetten.
ook is er een actief forum en de helpdesk is perfect van logitech.
ik ben tot nu toe tevreden.
Heb em nu ook ruim een maand, erg cool apparaatje!! Doet idd wat ie hoort te doen, en zal nog vele jaren goed bruikbaar zijn, ook als je van apparatuur switcht... :)
Prima review!
Heb 'm ook gehaald van 't weekend (was al de laatste bij BCC) en ben minstens zo enthousiast. Ook erg aardig is dat bij de favoriete zenders het bijbehorende zender logo in het schermpje kan worden geplaatst. De nederlandse logo's zitten overigens niet standaard in de software dus even zelf icoontjes gemaakt. Erg handig hoor, mijn dochtertje had het zo gelijk onder de knie.
Eindelijk het hele bataljon afstandbedieningen vervangen door één subtiel ontworpen en bijzonder handig apparaatje. Aanrader!!! :*)
gezien de review uit 2008 is wel een beetje late reactie van mijn kant maar ik MOET mijn enthousiasme even uiten:) Gisteren van mijn vriendinnetje deze remote als verjaardagskado gekregen...en wat een GEWELDIG kado:)
Tien minuten na het uitpakken had ik al mijn apparaten werken op de remote. Het is letterlijk zo makkelijk dat ik me oma van 92 dat ding kan laten configureren. Voor de gene die meer willen zijn de opties eindeloos. ALLES is de customizen! HEERLIJK. Het enige wat ik mis (wat ik eigenlijk wel verwacht had van deze remote) is RF of in ieder geval dat Zwave gebeuren van logitech. Maar het enige waar ik dat voor ga gebruiken is me klik-aan-klik-uit setje en daar is ook een IR extender voor te vinden. Eigenlijk niet zo'n probleem dus.

Kortom: HEERLIJK apparaat!!!