Trust Wide Screen Design Tablet TB-7300 Review

mustisen 4 december 2008, laatste update op 4 december 2008, 7.104 views

Trust Wide Screen Design Tablet TB-7300

Pluspunten

• Zit stevig in elkaar
  • Groot tekenoppervlak
  • Pen en kabels zijn netjes weg te werken
  • Veel programmeerbare knoppen

Minpunten

• Ronde knoppen links en rechts hebben dezelfde functionaliteit
  • Pen voelt breekbaar aan

Beste lezer,

Al vijf jaar gebruik ik Photoshop om mijn foto's te bewerken en websites mee te ontwerpen. Dit heb ik tot nu toe altijd met een muis gedaan omdat ik het niet nodig vond geld uit te geven aan een tablet. Tot ik vorige week besloot om meer tijd in deze hobby te steken, maar daarbij wel mijn arm te besparen (bij het ontwerpen met een pen houdt mijn pols een natuurlijker houding aan dan bij het ontwerpen met een muis). Na wat vluchtig speurwerk op het Internet, besloot ik een Wide Screen Design Tablet van Trust aan te schaffen. Trust noemde de volgende kenmerken op die mij overhaalden: widescreen, pen is druk- en tiltgevoelig, er zitten 35 programmeerbare knoppen op en het heeft een sheet waar je een afbeelding onder kunt plaatsen zodat je over kunt trekken.

Aflevering
De tablet wordt verpakt in een solide doos afgeleverd. Dus er is een kartonnen doos met afbeeldingen en tekst e.d. en daarbinnen zit de tablet in een hard plastic omhulsel. Tussen de plastic omhulsel en de kartonnen doos in, zat nog een kartonnen "barriere" zodat het geheel ng beter schokbestendig was. De verpakking bevat het volgende:
- de tablet zelf. De USB kabel zit overigens vast aan de tablet.
- een houdertje om de pen in te plaatsen na gebruik.
- de pen, inclusief drie plastic punten, een metalen "halve ring" om de plastic punt van de pen mee te verwijderen en een AA-batterij.
- papierwaren, zoals garantie, handleiding in 21 talen en een kleine handleiding voor de pen.
- twee cd-roms: software om de tablet mee te installeren en een versie van Ulead PhotoImpact 12 SE.

De tablet
Aangezien dit mijn eerste tablet is, wist ik niet wat er van verwachten moest en heb ook geen vergelijking gemaakt met andere tablets. Toen ik de tablet voor het eerst zag vielen mij de twee grote ronde knoppen links- en rechtsboven op. Op de functies ervan kom ik later in deze review terug. Verder zijn er 35 programmeerbare knoppen langs drie zijden van het teken gedeelte. Aan de bovenkant van de tablet zijn er vijf knoppen: scroll, zoom, volume, wide, 4:3. De tablet oogt en voelt solide aan De bovenkant is, buiten het teken gedeelte om, met doorzichtig plastic afgewerkt. Onder het teken gedeelte kan er een afbeelding geplaatst worden om eventueel over te tekenen. Het ziet er allemaal simpel uit, maar ik verwachtte dan ook geen kunststukje ;) Het is best licht ondanks de grote formaat (30,5 bij 19,5 cm). Aan de onderkant zitten er vier ronde anti-slip punten wat het werken op een tafel vergemakkelijkt. Maar het kan ook gemakkelijk op schoot worden genomen door de grote formaat. De USB kabel dat er aan vast zit kan netjes opgerold worden door middel van een klittenband dat aan de kabel vast zit.

De pen
De pen oogt minder solide aan dan de tablet. Het voelt erg licht aan en ik had constant het idee dat de pen in mijn hand zou breken als ik te pen te stevig vasthield (de stevige houding ben ik gewend van het schrijven op papier). Het openen van de pen om de batterij in te plaatsen duurde dan ook lang: ik was bang de pen te breken bij het openen.
Op de pen zijn er twee knoppen en het uiteinde van de pen bevat het plastic drukpunt. De knoppen zijn erg lelijk: deze zijn doorzichtig waardoor het onderliggende groene plaat te zien is. Persoonlijk had ik de voorkeur gegeven aan ondoorzichtige grijze knoppen. Maar goed, de functionaliteit wordt er niet minder om.

Gebruik
Bij het voor het eerste keer aansluiten aan de USB poort zocht Windows XP uiteraard naar de geschikte drivers. Deze werden ook gevonden. Ik heb daarna gelijk de installatiecd gebruikt voor de nodige ondersteunende software. Met behulp van deze software kunnen de 35 knoppen geprogrammeerd worden en kan er de nodige fine tuning plaatsvinden.
Ik heb de tablet gebruikt in combinatie met Photoshop. De tablet ging "aan" door n keer met de pen te tikken op het tekengedeelte van de tablet. Aangezien dit mijn eerste tablet is, was het eventjes wennen, maar al vlug kon ik heel precieze bewerkingen uitvoeren. De pen reageert heel direct op de bewegingen die je maakt. De drukgevoeligheid kwam bijvoorbeeld van pas bij het dikker of dunner maken van de penseel waarmee je tekent. De grote draaiknoppen links en rechts hebben beiden precies dezelfde functionaliteit: of je kunt er mee in- of uitzoomen, of je kunt er mee scrollen. Switchen is mogelijk dankzij de knoppen bovenaan de tablet. Persoonlijk vind ik dat een beetje zonde: handiger was het als je met n van de knoppen kon scrollen en met de ander zoomen. De volume, wide en 4:3 knoppen heb ik niet getest.
De programmeerbare knoppen werken best handig: er zijn profielen aan te maken voor iedere programma waarmee je er mee wilt werken. Aan iedere knop is vervolgens een korte naam te koppelen. Als de pen boven een knop wordt gehouden, komt de ingevoerde naam op het scherm zodat je in principe niet hoeft te onthouden welke knop waar voor dient.

Zoals eerder vermeld is het mijn allereerste tablet. Ik ben er zeer tevreden over omdat het simpelweg doet wat het moet doen, maar ook niet meer. Ik heb niet alle functionaliteit getest; alleen degene die ik tot nu toe nodig heb gehad voor mijn hobby. Maar ik ben er van overtuigd dat ik er vele jaren plezier van zal hebben ;)

Groeten,
Mustafa.

Heb jij ook een Trust Wide Screen Design Tablet TB-7300?

Als je wat verder was gaan zoeken had je wellicht deze site gevonden:

www.wacom.nl

Als jij tevreden bent met dit tablet dan is dat helemaal prima, alleen heb je voor dezelfde prijs een (wel iets kleinere) wacom, die echt veel een veel beter is. Soms is iets het echt waard om wat verder te zoeken ;)
Onderbouwing? Wat zijn de pluspunten van een kleinere wacom over deze tablet?
- Pen zonder batterij
- Betere bouwkwaliteit
- Betere drivers
- Betere software ondersteuning
- 'Gum' aan de andere kant van de pen.

Om het simpel te zeggen: Wacom is gewoon degelijker en gebruikt technieken waarvan de concurrenten (zoals Trust) geen flauw idee hebben hoe ze het moeten maken (zoals de batterij-loze pen). Een met dit tablet vergelijkbare versie van Wacom kost ruim 3 keer zoveel, waar een goede rede voor is.

Zoek anders eens op google naar Wacom vs. Trust ofzo.

Of lees eens het tekentopic op GoT.

Zal je zien welk merk er over het algemeen gebruikt wordt ;)
Bedankt voor deze review, ik ga voor een wacom. Nu nog de maat uitzoeken :)
Heej Mustafa, dank je voor de review maar ik vraag me af hoe het nu een half jaar later nog bevalt? Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken voor een tablet en natuurlijk is Wacom HET merk, maar persoonlijk ben ik niet zo happig op de inkt waarmee ze hun naam drukken, die moet wel in goud gedrukt staan gezien de prijzen. Dit lijkt me geen slecht alternatief voor een veel redelijkere prijs. Heb je misschien een kleine update?
Ik heb ook een Trust tablet maar dan de nieuwere versie TB-6300 ik zit nu wel te twijfelen aangezien ik hoor dat Wacom veel beter is . ik kan het namelijk nog ruilen voor Wacom Bamboo