Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader Review

RoestVrijStaal 20 januari 2014, 1.365 views

Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader

Pluspunten

• Op papier doet het wat het doen moet; verwisselbare media lezen en schrijven.
  • Eenvoudige bekabeling; je hoeft enkel de kabel in de USB3-header van je moederbord te prikken.

Minpunten

• LEDje dat continue aan is.
  • Fragiel gebouwd, teer materiaal.
  • Te(!?) beknopte handleiding.

Dit is eigenlijk niet echt een review, maar ik wil even op de punten wijzen voor eventuele aankoop en gebruik van deze kaart lezer.

Motivering
Bij de aanschaf van mijn nieuwe desktop heb ik mijn oog op deze kaartlezer laten vallen. Met de bedoeling om de interfacing met verwisselbare media naar het huidige decennia te tillen.

Een externe USB2-kaartlezer is dan niet nodig en ik hoef niet achter de kast te kruipen om een USB3-stekker aan te sluiten.

Wat krijg je?
De buitenkant weet je al. Het binnenste nu ook: :+

Snelheid / Betrouwbaarheid
-Momenteel- heb ik expres geen snelheidstesten gedaan of eraan toegevoegd omdat de parameters zoals verwisselbare media (SD(HC)-kaart, USB-stick, etc), moederbord te veel verschillen. Zelfs onderling in type merk zijn er te duidelijke verschillen dat zulke vergelijkingen niet te doen zijn. Je moet gewoon het geluk hebben dat én je moederbord, én je verwisselbare media én deze kaart lezer van de juiste batch af komt.

Gelukkig hoefde ik geen een van de 3 te RMA-en. Maar ik heb dus wel een paar punten voor aandacht.

LED & Frontje
Doordat het bovenste LEDje continue brandde (zelfs als de desktop uit stond, maar volgens mij is dat eerder de schuld van de voeding), heb ik voorzichtig een beetje Blu-tack op de LED gemasseerd. Op de foto kun je dat zien aan het lichtblauwe 'vlek' uiterst rechts op het printbordje.

De bijgeleverde witte frontje gaf de suggestie dat het verwisselbaar was.
Hoe het frontje correct te verwisselen, ontbrak in de beknopte handleiding.
Opmerkelijk was dat een pootje van het zwarte frontje wel erg gemakkelijk af brak.

Dus, in tegenstelling tot wat je eerst zou denken, moet de metalen gedeelten van elkaar worden geschoven i.p.v. dat je op de voetjes van het frontje drukt.

Gebruik je de MicroSD slot regelmatig?
Blijft het 'busy' / 'kaart erin' branden ondanks dat er niets in zit?

Dat is mij overkomen. Nadat eerst een downgrade van de drivers, utilities, etc niet te hebben geholpen, heb ik de lezer weer net als op de foto open gemaakt en het probleem verholpen.

Wat blijkt? Er wordt een simpel maar fragiel relais gebruikt om te detecteren of er een MicroSD in z'n slot is gestoken.

Als je even de situatie bekijkt van dat de opening naar je buik toe gericht is, dan zie je rechts twee smalle reepjes metaal. Voorzichtig een MicroSD kaartje in en uit steken terwijl je door het gaatje kan kijken helpt.

Het enige wat je hoeft te doen is met een mini-platte-schroevendraaier, satéprikker, tandenstoker etc de twee reepjes voorzichtig naar links buigen zodat ze in rust geen contact meer maken met het klein beetje koper aan de uiterst rechterkant, MAAR wel als er een kaartje in gestoken wordt.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat het contact maakt met het eerste de beste linkse koperdraadje :+

USB2-compatibiliteit op de USB3-poort
Helaas is de USB3-poort niet 100% compatibel met mijn USB2-dongle van mijn toetsenbord. Ook lukte het installeren van CyanogenMod op mijn smartphone niet via deze poort (er wordt gebruik gemaakt van een USB2-naar-microUSB2 kabel). USB-sticks en externe harde schijven leveren dan weer geen probleem op. Of het nou aan mijn moederbord of aan de kaartlezer zelf ligt is een tweede.

Al met al ben ik er neutraal tot positief over.
Alle verwisselbare media die ik heb worden in- en uitgelezen met acceptabele lees- en schrijfsnelheid.
Dus vanuit mijn kant valt er niet echt veel over te klagen.

Heb jij ook een Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader?