Toshiba STOR.E Basics 1TB Zwart Review

xboxlivejunk 20 januari 2014, laatste update op 17 november 2015, 3.211 views

Toshiba STOR.E Basics 1TB Zwart

Pluspunten

• ¤/GB
  • Bouwkwaliteit
  • Geluid (geen)
  • Warmteontwikkeling (bij benchmark nagenoeg geen)

Minpunten

• Crapware (die door de autorun automatisch wordt geopend)
  • Vingerafdrukgevoelig

Mobiliteit Score: 4
Toshiba 1TB STOR.E BASICS
Compacte USB 3.0 HDD

Drive mogen ontvangen als cadeau. Door grote populariteit op Tweakers besloten om een korte review te schrijven voor geďnteresseerden die net een klein beetje extra informatie over de drive willen hebben.

Doos + Inhoud
Drive wordt stevig verpakt in een compacte door geleverd. Naast de drive zit er een USB 3.0 -> USB 3.0 mini kabel bij voor de drive. Ook vind men het nodige papierwerk in de doos.

Fotogalerij

Indruk
De drive voelt zeer stevig aan. Hij is compact, niet te zwaar en valt niet te veel op. Wel is hij gevoelig voor vingerafdrukken.

Wanneer de drive wordt ingeplugd zien we dat er bij activiteit een blauw, zeker niet te fel, lampje gaat branden. Aan dit blauwe lampje is ook te zien dat de drive zich na verloop van tijd in slaapstand zet (dan gaat het lampje uit, en duurt het even wat langer om bijvoorbeeld een bestand te openen). Toshiba levert geen software mee om je eigen voorkeuren hierin aan te passen.

Op de drive staat wat Toshiba troep geďnstalleerd. Deze opent zich met behulp van de autorun automatisch. Beetje jammer dat Toshiba op deze manier nog extra geld aan hun drive wil verdienen.

Crapware op de drive

Specs volgens Windows

De drive is verder stil in gebruik en wordt niet warm bij het draaien van benchmarks.

Benchmarks

Na snel even rond te hebben gekeken zijn de prestaties meer dan prima voor een compacte USB 3.0 drive. Hij is stil, wordt niet warm en voelt stevig aan. Voor zijn huidige prijs (¤45,- tot ¤55,-) is het in mijn ogen zeker geen miskoop.

Fotogalerij

Heb jij ook een Toshiba STOR.E Basics 1TB Zwart?

Kun je de crapware nog verwijderen? of is dat niet mogelijk?
Ja je kunt het er gewoon afgooien, alleen bij 1e keer opstarten irritant.
Bedankt voor deze review, zelf heb ik dit bakkie ook en kan enkel beamen dat het prima functioneert! Ik haal makkelijk 100MB/s op USB 3.0 (gemiddeld 72MB/s) en 33.6MB/s op USB 2.0 (gemiddeld 27.2MB/s) ;)

Bij zwaar gebruik wordt het slechts ietwat 'warm' :)

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 12 februari 2014 01:43]

Kun je misschien iets vertellen over de USB verbinding van deze HDD?
Ik ben namelijk van plan de 2TB variant te kopen maar ben nog sceptisch aangezien er veel mensen klagen over uitvallen en het niet meer herkennen van deze schijf door de USBcontroller en slechte verbinding met de USB kabel:
en

Alvast bedankt :)
Heb er inmiddels zelf al regelmatig wat opgezet, maar ben dit probleem nooit tegen gekomen. Dat is natuurlijk geen garantie voor jou, aangezien veel mensen dit probleem wél ondervinden.

Maar mijn situatie dus: kabel klikt er goed in en zit bepaald niet los. Je moet er goed aan trekken om hem er uit te krijgen. Verder ga ik niet aan mijn kabeltje wiebelen als de disk aan staat, lijkt me voor geen enkele HDD goed. Als je niet met de HDD of de kabel beweegt dus nergens last van in mijn geval.